Avocatul Poporului atrage atenția că proiectul ministerului Educației de a monta camere de video în școli fără consimțământul profesorilor sau părinților, încalcă directivele europene și legislația din România.
Avocatul Poporului desființează proiectul ministrului Ligia Deca
În plus, susține instituția condusă de Renate Weber, Ordonanța de Urgență pregătită de ministerul Educației promovează supoziția potrivit căreia toți elevii sunt delicvenți. Avocatul Poporului opinează că Ligia Deca ar trebui să-și fundamenteze proiectul pe educația copiilor și nu pe măsurile de supraveghere permanentă.
În punctul de vedere exprimat de Weber se arată că monitorizarea permanentă generează efecte nefaste pe termen lung asupra elevilor. Concret, Avocatul Poporului evidențiază că „obișnuința de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viața intimă, familială și privată”.
„Instalarea sistemelor de supraveghere audio-video în unitățile școlare nu face parte din procesul educațional, ci este mai degrabă o preconstituire de probe în cazul în care s-ar săvârși o faptă contrară ordinii sociale sau valorilor morale […].
În opinia noastră, accentul trebuie pus pe educația copiilor/tinerilor și nu pe supravegherea permanentă a acestora, care, pe termen lung poate avea consecinte negative asupra dezvoltării psihice a acestora, în sensul in care obisnuinta de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată”, se arătă în punctul de vedere al instituției.
Mijoace alternative propuse de Renate Weber
Avocatului Poporului a propus mijloace alternative în locul supravegherii video cum ar fi:
- creşterea numărului cadrelor didactice care efectuează serviciul pe unitatea de învăţământ;
- angajarea de personal de pază; implicarea activă si eficientă a părinților;
- intensificarea mediatizării conduitei de urmat în unitățile de învăţământ si în societate;
- cooperarea cu ONG-urile active si specializate în materie si alte asemenea”.
Cinci puncte contestate de Avocatul Poporului
Instituția condusă de Renate Weber critică cel puțin cinci măsuri din proiectul Ordonanței de Urgență propus de ministerul Educației, la cârma căruia se află Ligia Deca, fostă consilieră a președinteului Klaus Iohannis.
- posibilitatea acordată școlii de a decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video;
- asumarea de către școlii a răspunderii cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679;
- instalarea sistemului de supraveghe si în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese, săli de sport şi săli de festivități, cămine internate, biblioteci școlare sau centre de documentare și informare;
- desemnarea unei/unor persoană/persoane cu atribuții de monitorizare a funcționării sistemului de supraveghere audio -video;
- stocarea și păstrarea, în condiții de siguranță si confidentialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 90 de zile, cu exceptia cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungeste, până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informatii se șterg accesul la înregistrări se asigură numai prin vizualizarea înregistrărilor;
Opinia formulată de Renate Weber
Avocatul Poporului argumentează că Legea privind protecția și promovarea drepturilor copilului prevede că „este interzisă orice actiune de natură să afecteze imaginea publică a copilului sau dreptul acestuia la viata intimă, privată si familială”.
Pentru a-și argumeta punctul de vedere instituția Avocatul Poporului a invicat regulamentul 679 din 27 aprilie 2016 care stabilește că: „minorii/copiii au nevoie de o protecție specifică a datelor lor cu caracter personal, întrucât pot fi mai puțin conștienți de riscurile, consecintele, garanțiile în cauză și drepturile lor în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal. (…)”.
Nereguli depistate de Avocatul Poporului
În plus, adaugă Renate Weber, la punctul 75 din același regulament se menționează că :
Riscul pentru drepturile şi libertăţile persoanelor fizice, prezentând grade diferite de probabilitate de materializare şi de gravitate, poate fi rezultatul unei prelucrări a datelor cu caracter personal care ar putea genera prejudicii de natură fizică, materială sau morală, în special în cazurile în care: (…) sunt prelucrate date cu caracter personal ale unor persoane vuinerabile, în special ale unor copii; sau prelucrarea implică un volum mare de date cu caracter personal si afectează un număr larg de persoane vizate”.