Singurul portavion al Rusiei, cuprins de flăcări. Nava amiral a flotei lui Putin nu e la prima problemă

Sursa foto: Vasilis Ververidis | Dreamstime.com

Scufundarea fregatei Moskva, cea mai importantă navă din Marea Neagră, pare acum să fi fost cea mai mică dintre problemele lui Vladimir Putin. Care, după ultimul incident, stă mai slab nu doar decât țări precum SUA, China, India, Italia, Marea Britanie, dar și față de Thailanda, Spania, Franța sau Brazilia.

Singurul portavion al Rusiei, nava-amiral a flotei Kremlinului, a fost afectat de un incendiu izbucnit la bord. „Amiral Kuznețov” era la doc uscat în orașul-port arctic Mumansk, la Marea Barents. Și acesta nu este primul incendiu de pe navă.

Potrivit agenției de stat TASS, serviciile de urgență au fost chemate la fața locului în dimineața devreme, iar fotografiile postate pe rețelele de socializare arată fum gros și gri care emană din deschiderile navei Amiral Kuznețov, din care au fost evacuate 20 de persoane. Incendiul a fost stins rapid, nefiind înregistrate victime.

Alexei Rakhmanov, șeful United Shipbuilding Corporation (USC), a dezvăluit că incidentul a avut loc în timp ce portavionul suferea lucrări de reparații.

Portavionul „Amiral Kuznețov” a fost scos din uz în 2018, pentru reparații și modernizări, cu speranța că va avea o durată de viață operațională extinsă, între 10 și 15 ani, precum și un potențial de luptă sporit, la finalizarea lucrărilor.

Nava amiral a Marinei Rusiei a fost lansată la apă în decembrie 1985 și pusă în funcțiune cinci ani mai târziu. Considerată pe deplin operațională în 1995, ea diferă de portavioanele tipice prin faptul că a fost proiectată pentru a sprijini submarinele și aeronavele care transportă rachete, împreună cu navele de suprafață.

Sursa: US Navy

sursa foto: Wikipedia

Are 43.000 de tone și o lungime de 1.000 de picioare și este singura navă din clasa Amiral Kuznețov, deoarece nava ei soră nu a fost finalizată înainte de dizolvarea Uniunii Sovietice, în 1991.

Aeronavele găzduite la bordul portavionului sunt Sukhoi Su-33 și Mikoyan MiG-29K, precum și elicopterele Kamov Ka-27 și Kamov Ka-27S. În ceea ce privește armamentul, amiralul Kuznețov are șase tunuri antiaeriene AK-630, 12 rachete de croazieră antinavă P-700 Granit SSM cu rază lungă de acțiune, 24 3K95 Kinzhal SAM VLS cu opt celule, opt CADS-N-1 Kashtan CIWS și lansatoare de rachete RBU-12000 UDAV-1 ASW.

Spre deosebire de navele occidentale, portavionul nu funcționează cu gaz sau cu energie nucleară, ci cu o substanță foarte toxică, asemănătoare gudronului, cunoscută sub numele de „Mazut”, faimoasă pentru că emite fum gros în timp ce nava este în mers.

Acesta nu e primul incendiu care a cuprins portavionul. În 2019, două persoane au murit și alte zeci au fost rănite de un incendiu provocat de scânteile de la un instrument de sudură, care au aprins un rezervor de combustibil subacvatic. Într-un incident separat, cu un an înainte, o macara s-a prăbușit pe puntea portavionului, provocând daune.

Înainte de incendiu, în noiembrie 2022, oficialii au declarat că reparațiile navei decurg conform programului și că „Amiral Kuznețov” va fi gata să reintre în serviciu la începutul anului 2024.

Potrivit datelor publice, Rusia, o mare putere militară pe vremea URSS, este acum cu flota la pământ, fiind depășită, la numărul de portavioane, de Statele Unite (11), Marea Britanie, Japonia, Italia, China și India (câte 2) și chiar de Thailanda, Spania, Franța și Btazilia, care au câte un singur portavion operațional.