Singurul portavion al lui Putin pare că are nouă vieți, ca pisicile

Portavionul Kuznețov a rezistat incendiului precum Făt-Frumos.Cel puțin așa afirmă Moscova. Și nu că flăcările i-ar fi putut afecta iremediabil structura.

La 12 decembrie anul trecut , singurul portavion al marinei militare ruse, „Amiral Kuznețov”,  a fost cuprins de flăcări, în timp ce se afla la cheu, la șantierul naval Zvezdocika, în cadrul unei ample operațiuni de mentenanță,  întreținere și modernizare. Întârziată deja de căderea unei macarale pe puntea de zbor, în timp ce nava se afla amarată pe un doc plutitor.

Cauza acestui incendiu a fost rapid avansată. „Înlocuiam echipamentul electric la bordul navei. În timpul unei suduri, o scânteie a căzut într-o cală unde exista combustibil ”, a explicat  la acea vreme, Alexei Rahmanov, CEO al conglomeratului United Shipbuilding Corporation (USC).

Scânteie sau altceva, cert este că au trebuit să treacă mai mult de douăzeci și patru de ore pentru ca pompierii să stăpânească flăcările.

Potrivit specialiștilor, temperaturile extreme de ridicate au afectat structura navei. În aceste cazuri,  dacă temperatura depășește 500 de gradfe Celsius,  oțelul începe să-și piardă o parte din proprietățile sale.

Acest incendiu a sugerat că „Amiral Kuznețov” nu se va putea reîntoarce curând pe mare, dacă vreodată va mai fi în măsură să o facă.

Deși nu se știe dacă submarinul atacului nuclear francez (SNA) „Perle” și nava americană de atac amfibiu USS Bonhomme Richard pot fi reabilitate după ce au suferit incidente similar cu cele care au afectat Kuznețovul,  oficialii ruși sunt surprinzător de optimiști pentru soarta portavionului rusesc.

Duminică, Alexei Rahmanov a indicat  că daunele aduse acestei nave au fost în cele din urmă mult mai puțin grave decât s-ar putea crede. „Am calculat costul reparațiilor. Bugetul total este în limita de 300 până la 350 de milioane de ruble (3,4 - 4 milioane de euro). Avem noroc că incendiul nu a deteriorat nimic semnificativ. Nu există niciun motiv să credem că accidentul va afecta finalizarea revizuirii navei”, a spus el.

Desigur, la momentul incendiului, unele echipamente ale portavionului fuseseră demontate ... Cu toate acestea, suma avansată de  Rahmanov pare derizorie ... Mai ales dacă o comparăm cu cele 300 de milioane de euro cât trebuia să coste initial renovarea lui „Amiral Kuznețov”.

De notat că această cifră corespunde evaluării pe care CEO-ul USC a făcut-o deja în luna februarie, când estimarea pagubelor incendiului nu a fost încă finalizată. Și că este identică cu valoarea contractului aferent vopsirii navei, care a făcut obiectul unui anunț de achiziții publice în luna mai.

Indiferent cum ar sta lucrurile, obiectivul revenirii portavionului în sânul marinei ruse, în 2022, rămâne de actualitate. Mai ales că „în prezent se lucrează intens”, a insistat  Rakhmanov.

Proiectul de modernizare a portavionului „Amiral Kuznețov”, început în 2017, își propune să instaleze noi sisteme electronice de război, să înlocuiască cazanele, precum și instalațiile aeronautice. În cele din urmă, este vorba de dotarea acestui portavion cu sisteme moderne de apărare aeriană.

 

Foto: Opex360/NATO