Sindicaliştii din Finanţe acuză condiţiile de muncă stresante şi presiunea uriaşă care apasă asupra salariaţilor. “Ne mor colegii de boli grave”
- Dodo Romniceanu
- 8 iunie 2016, 12:20
Sindicatul Naţional Finanţe Publice, Sindfisc, denunţă condiţiile stresante de muncă în care îşi desfăşoară activitatea majoritatea finanţiştilor, situaţie care determină apariţia unor boli foarte grave, în multe cazuri chiar incurabile. “Multe din sarcinile primite de angajaţi sunt supradimensionate raportat la numărul de personal existent, astfel încât, un funcţionar devine suprasolicitat neuropsihic, în condiţiile în care încearcă să rezolve lucrări care ar trebui executate de 2, 3 sau mai multe persoane, în cele din urmă, pe alocuri, devenind chiar ineficient”, spun cei care apară drepturile salariaţilor din Finanţele Publice.
Redăm comunicatul Sindicatului Naţional Finanţe Publice: Alaltăieri am mai pierdut o colegă. Daniela B. a decedat, în urmă unei forme foarte agresive de cancer, despre care a aflat abia acum trei săptămâni. Daniela B., a lucrat mulţi ani în domenii "de foc" din Finanţe - inspecţie fiscală şi informaţii fiscale în cadrul unei direcţii generale regionale.
În ultimii 10 ani asistăm la o mulţime de cazuri de boli grave ale colegilor noştri finanţişti. Unii fac apel la colegi, organizaţii sindicale, pentru a solicită ajutoare umanitare. Cu toate eforturile depuse, unii dintre ei ne-au părăsit mult prea devreme.
Sindicatul Naţional Finanţe Publice – SindFISC atrage atenţia, că pentru bună funcţionare a instituţiilor statului, pentru alimentarea corespunzătoare a bugetului general consolidat, sănătatea funcţionarilor publici din Finanţele Publice, este vitală. În contextul în care medicină modernă a stabilit o legătură certă şi directă între stres şi unele boli cronice, precum: boli de inima, diabet, depresii, infertilitate, sau cel mai grav, diferite forme de cancer, dar şi faptul că acestea au devenit un fenomen foarte frecvent în ultima perioada printre angajaţii instituţiei, ne vedem responsabili de a solicită şi pe această cale, tuturor factorilor decidenţi, conducerilor MFP, ANAF, precum şi a Direcţiilor Generale Regionale a Finanţelor Publice, că angajatori direcţi, acţiuni ferme în vederea identificării factorilor de stres profesional şi eliminării pe cât posibil a acestora.
În acest sens, atragem atenţia asupra următoarelor aspecte:
1. Multe din sarcinile primite de angajaţi sunt supradimensionate raportat la numărul de personal existent, astfel încât, un funcţionar devine suprasolicitat neuropsihic, în condiţiile în care încearcă să rezolve lucrări care ar trebui executate de 2, 3 sau mai multe persoane, în cele din urmă, pe alocuri, devenind chiar ineficient.
Pentru remedierea acestei situaţii, solicităm că sarcinile profesionale şi indicatorii de performanţă să fie trasaţi pornind în primul rând de la personalul disponibil şi alocarea lui pe diferitele activităţi. Pentru urmărirea atingerii unor obiective clar cuantificate, numărul de personal care activează în diferite structuri trebuie redimensionat, în funcţie de mai mulţi indicatori (precum, numărul contribuabililor aflaţi în administrare, de problemele specifice concrete din fiecare domeniu de activitate, complexitatea şi multitudinea sarcinilor, dar şi de timpul fizic necesar realizării sarcinilor).
2. Tracasare şi hărţuire nejustificată în instanţe. La ora actuală, peste 250 de angajaţi ai Fiscului sunt hărţuiţi excesiv, taraţi prin diferite anchete de contribuabili certaţi cu legea, îndreptate în nume personal asupra lor, în condiţiile în care acţiunile efectuate au fost în interesul impunerii autorităţii statului, au acţionat în numele instituţiei.
Soluţia propusă de organizaţia noastră este modificarea de urgenţă a cadrului legislativ, în sensul protecţiei juridice a organului fiscal, atâta timp cât acesta a reprezentat şi acţionat în numele instituţiei.
3. Funcţionarilor publici din Finanţele Publice li se aplică acelaşi tratament salarial liniar, fără să se facă distincţie pe fiecare activitate în parte în funcţie, de importantă şi complexitatea muncii lor, precum şi de presiunea neuropsihică la care sunt supuşi zilnic (ex. domenii cu specific aparte: inspecţie fiscală, informaţii fiscale, verificări fiscale, executare silită, antifraudă, juridic, audit, control intern, soluţionare contestaţii, etc.)
În acest sens, organizaţia noastră solicită conducerilor instituţiilor identificarea ocupaţiilor din domeniul Finanţelor care sunt cu totul diferite de activităţile generale din instituţie sau alte instituţii şi înscrierea lor în C.O.R., tocmai pentru a stabili corect locul şi rolul lor în societate, recunoscând astfel drepturile acestora la o valoare cât mai corectă.
În contextul negocierilor ce vor mai avea loc cu privire la nouă lege a salarizării bugetarilor, solicităm tuturor celor implicaţi în astfel de negocieri, Guvernanţi dar şi colegi de ai noştri din organizaţiile sindicale, reprezentanţilor societăţii civile, stabilirea unor salarii decente şi corecte pentru personalul din ANAF şi structurile sale teritoriale, care să asigure confortul material şi psihic al acestuia, acoperind astfel toate limitările şi interdicţiile la care este supus. Facem precizarea că în unele structuri din Finanţele Publice, activitatea este comparabilă, în ceea ce priveşte importantă socială, complexitatea şi presiunea neuropsihică, cu cea a magistraţilor, a personalului Curţii de Conturi, ori a altor categorii de funcţionari pentru care guvernanţii le-au recunoscut un statut special, cu drepturi speciale.
4. În cazul structurilor de Inspecţie Fiscală, Executare Silită şi nu numai, funcţionarii trăiesc stresul limitării bugetului familiei cu sumele cu care creditează şi finanţează instituţia, în vederea asigurării cheltuielilor necesare deplasărilor în interes de serviciu.
Solicităm, în acest sens, adoptarea unui sistem mai flexibil de alocare a cheltuielilor de deplasare, bazat pe avansuri spre decontare, acordate de către instituţie dar şi o altă procedura de decontare specială dedicată acestor activităţi.
5. Funcţionarii publici din Finanţele Publice sunt presaţi zi de zi, să finalizeze la termene prestabilite, lucrări de care răspund în nume propriu, în condiţiile în care nu dispun de mijloacele logistice minim necesare (ex: supra-aglomerare de personal în birouri, tehnică de calcul depăşită moral, programe informatice care funcţionează greoi sau se blochează frecvent, birotică, lipsa mijloace de transport în vederea deplasărilor pe teren etc).
Pentru remedierea acestei disfuncţionalităţi, solicităm reanalizarea programului de dotare logistică a ANAF şi a structurilor sale teritoriale, având în vedere importantă acestei instituţii în colectarea fondurilor necesare bugetului general consolidat al statului, funcţie de care sunt finanţate toate celelalte domenii publice (învăţământ, sănătate, apărare, etc).
6. Deşi unele boli s-ar putea încadra în categoria bolilor profesionale, funcţionarii din Finanţe nu beneficiază, precum alţi funcţionari publici cu statut special, de facilităţi medicale.
Propunem că funcţionarii publici din Finanţe să beneficieze de mai multe analize medicale gratuite, iar din cercetarea anuală a dosarelor lor profesionale să se constate în ce domenii din Finanţe se manifestă anumite boli care se pot încadra în categoria bolilor profesionale, să se stabilească cauzele care le determina, astfel încât să se poată lua măsuri de prevenţie. De asemenea controlului psihologic trebuie să i se acorde o importantă mai mare atât la angajare cât şi pe toată durata desfăşurării activităţii.
Toate aceste probleme macină zilnic şi tăcut sănătatea funcţionarilor publici din Finanţele Publice.
Sindicatul Naţional Finanţe Publice – SindFISC, reprezentant al finanţiştilor, categorie socio-profesională aparte, fără de care niciun conducător politic nu poate să pună în practică politică guvernamentală, solicită implicarea tuturor celor amintiţi, în soluţionarea problemelor cu care ne confruntăm, astfel încât să nu mai asistăm la atât de multe cazuri tragice, ca al colegei Daniela B. Dumnezeu sa o odihneasca in pace!”