O clientă a primit o factură de 840 leva pentru că și-a parcat mașina zece zile în fața Terminalului 2 al aeroportului din Sofia.
Autoritățile de la Sofia, specialiste în taxe aberante
Bulgaria s-a dovedit a fi țara parcărilor „de aur”. După practicile ciudate de la granițele terestre - intrări forțate în parcări private la podurile de peste Dunăre de la Vidin și Ruse, cu o taxă minimă de 15 leva și o taxă de „dezinfecție” la Punctul de Trecere a Frontierei de la Kăpitan Andreevo, cel mai mare aeroport din Bulgaria i-a surprins pe șoferii care așteaptă sau conduc pe cineva cu tarife noi pentru parcarea mașinilor.
O clientă care și-a lăsat mașina în ziua de Crăciun într-una dintre parcările cu plată de la Terminalul 2 al Aeroportului Sofia în timp ce se afla în vacanță în străinătate, a fost șocată când s-a întors acasă și a aflat că are de achitat 840 de leva (circa 420 de euro-n.trad.).
Femeia, care și-a împărtășit experiența amară pe Facebook, spune că se aștepta ca factura pentru utilizarea timp de 10 zile a parcării să fie de 110 leva (circa 55 euro - n.trad.), nu 840 leva.
Se schimbă prețurile cu mașinile în parcare...
Când a cerut o explicație pentru „adaus”, i s-a spus că există reguli noi și prețuri noi pentru parcare.
„Vii în Bulgaria și afli că trebuie să plătești 840 de leva pentru parcare pentru 10 zile de ... în loc de 110 leva, pentru că de la 1 decembrie prețurile s-au schimbat și trei televiziuni naționale au anunțat.
Parcarea P5, parcarea de lux „din aur”, unde doar șeicii își lasă mașinile, este cea mai scumpă - pentru 7 zile costă 420 leva (210 euro-n.trad.).
Indicatoare puține, vreau să veniți să vedeți indicatoarele înșirate în parcarea de lux", este revoltată acum persoana. Responsabilii cu parcarea au sfătuit clienta să depună plângere.
Cum s-a acumulat această sumă la aeroportul din Sofia
Concesionarul de pe aeroport, firma SoftConnect, a închis marea parcare acoperită cu mai multe etaje pentru renovări capitale, punând între timp la dispoziție spații noi pentru autoturisme, cu mai multe variante de folosire și liste de prețuri diferite.
Se pare că clienta cu nota de plată piperată și-a lăsat mașina la P5 - cea mai scumpă dintre toate parcările din ambele terminale. În timp ce pentru toate celelalte parcări pentru prima oră de parcare se achită 5 leva, la P5 taxa minimă este de 6 leva.
Pentru o săptămână, tariful este de 420 leva, iar pentru fiecare zi în plus - 60 leva. Spre comparație, la parcarea P3, parcarea de până la 7 zile costă 115 leva, iar pentru fiecare zi în plus se adaugă 10 leva.
Chiar și parcarea din zona VIP a Terminalului 1 este mai ieftină pentru o perioadă lungă decât parcarea P5 „de aur” - acolo, pentru o săptămână, taxa este de 200 de leva, iar pentru fiecare zi în plus plătiți 40 de leva.
Se dovedește că parcarea „de aur” P5 este cea mai apropiată de sălile de sosiri și plecări ale Terminalului 2 și este cea mai convenabilă pentru pasageri și pentru cei care întâmpină/conduc pasageri.
Prin urmare, este rezervată în mare parte parcărilor pe termen scurt, iar parcarea prelungită este penalizată cu taxe mari.
Aeroportul din Sofia are și o parcare ceva mai ieftină
Există o altă parcare, P4, care este descrisă pe site-ul aeroportului drept „economică” și potrivită în special pentru parcări mai îndelungate ale mașinii. Acolo, pentru 7 zile, tariful este de 110 leva, iar pentru fiecare zi după aceea - 8 leva.
Aceste informații importante sunt disponibile pe site-ul aeroportului, dar se pare că nu sunt suficient de mediatizate și prezentate corespunzător la fața locului, iar persoanele care își parchează mașinile se orientează greu legat de care parcare ce număr are, care sunt taxele și pentru ce este potrivită - pentru o ședere scurtă sau lungă.
Reacția clientei care a fost țepuită de 840 de leva este grăitoare. Evident, concesionarul o datorează șoferilor care trebuie să-și lase mașinile acolo minute, ore sau zile.
Există o logică în diferitele tarife, dar modificările nu au fost bine explicate. Concesionarul Aeroportului Sofia s-a lăudat în presă că a făcut și face noi locuri de parcare, dar nu a făcut o bună publicitate specificului politicii sale de prețuri.
O altă întrebare este dacă taxele nu sunt prea mari. După cum se înțelege de pe site-ul aeroportului, parcările deschise nu sunt păzite. Nu există personal - șoferii își plătesc singuri taxa la automate. Astfel, cu o investiție făcută o singură dată în asfalt, bariere și un „sistem de bilete”, concesionarul își asigură venituri mari în mod constant din prestarea serviciului de „parcare”.
(Articol de Iuliana Bonceva, Sega; Traducerea: Mirela Petrescu, RADOR RADIO ROMÂNIA)