Uniunea Europeană a mărit plafonul sumei ce poate fi cheltuită în actualul mandat de cinci ani pentru zboruri charter „air taxi” cu peste 3,5 milioane de euro, potrivit documentului cu numărul 2019/S 180-437496 privind „Procurarea de Servicii” și dat publicității luna aceasta.

Noul plafon maxim de 10,71 milioane de euro, aflat în vigoare pentru perioada 2016 – 2021 reprezintă o creștere cu 50% a vechii sume de 7,14 milioane, notează Politico.

În ultimele luni, UE a insistat puternic pe necesitatea implementării „politicilor verzi”. Înaintea summit-ului ONU de la New York dedicat schimbărilor climatice, comisarul european pentru Acțiune Clinatică și Energie, Miguel Arias Cañete, declara:

„UE are un cuvânt greu de spus – noi suntem liderii globali ai climatului.”

Președintele ales al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a promis că va stabili anul 2050 ca țintă pentru atingerea neutralității climatice și că va majora țintele pentru emisiile de carbon ce trebuie atinse în 2030 la cel puțin 50% din nivelul anilor 1990.

Toate aceste obiective contravin flagrant cu decizia liderilor UE de a călători mai mult cu avioane private în detrimentul curselor regulate de linie.

Lupii moraliști în haine verzi

Președintele în exercițiu al Comisiei, Jean-Claude Juncker, un mare activist pentru ecologie, povestea pentru ziarul german Bild am Sonntag pe 1 iunie:

„Când am discutat cu Donald Trump (la Casa Albă, în iulie 2018 – n.r.), mă uitam cu regularitate la ceas ca să nu pierd zborul spre casă. Trump tot îmi zicea: «Avionul tău poate să mai aștepte». Nu știa că nu am avion personal.”

Un purtător de cuvânt al Comisiei a declarat pentru Politico că Juncker a avut 25 de zboruri cu avione private în 2018, la fel ca în 2017. În 2016, luase de 18 ori taxiul aerian, spre deosebire de 21 n 2015.

Juncker a fost adeseori criticat în trecut pentru că a folosit avioane private pentru a zbura chiar și pe distanțe scurte, cum ar fi de la Bruxelles la Strasbourg. Comisia a justificat aceste zboruri, afirmând că „șeful” le folosește doar când „nu există zboruri comerciale disponibile”.

Președintele Consiliului European, Donald Tusk, și el un gălăgios activist climatic, a avut 23 de zboruri cu „air taxi” în 2018 (cinci furnizate de forțele aeriene belgiene), spre deosebire de 29 în 2017, de 20 în 2016 și de 26 în 2015.

 Juncker zboară și câștigă

Contractul original, din 2015, avea ca obiect „oferirea de servicii de transport în regim de air-taxi (avioane cu reacție charter) în beneficiul Președintelui sau al altor membri ai Comisiei Europene, al Președinției Parlamentului European, al Președintelui Consiliului European, al Înaltului Reprezentant al UE pentru Afaceri Străine și Securitate și orice alte persoane însoțitoare, mai ales în Uniunea Europeană”.

Contractul din 2015 era încheiat pentru un număr estimat de 871 de ore de zbor, iar destinațiile planificate cele mai frecvente erau Strasbourg, Berlin și Stuttgart. Potrivit unei note din contract, oficialii cei mai importanți aveau dreptul să fie însoțiți de delegații de 7-9 persoane.

Se pare însă că liderii europeni au folosit serviciile „air taxi” mai des decât se aștepta. Noul document conține o notiță care afirmă că „o analiză a cheltuielilor în perioada care a trecut a dus la concluzia că acest prag nu va fi suficient pentru a acoperi necesitățile instituțiilor europene până la data expirării contractului, adică 30.04.2021”.

Drept urmare, în martie, „Comisia a demarat procedura de negociere pentru a majora plafonul maxim al contractului”.

Cele trei firme câștigătoare sunt Masterjet, Unijet și Abelag și aparțin toate grupului luxemburghez Luxaviation. De notat coincidența interesantă că actualul președinte al Comisiei, Jean-Claude Juncker, este originar din Luxemburg. În 2015, 33% din acțiunile Luxaviation au fost achiziționate de China Minsheng Investment.

Te-ar putea interesa și: