Experţii şi jurnaliştii publicaţiei ruse „Novaia Gazeta” au început să efectueze încă din luna mai a acestui an o amplă anchetă cu privire la prăbuşirea aeronavei Malaysia Airlines – Boeing MH17.
Malaysia Airlines (MH17/MAS17), care zbura de la Amsterdam (Olanda) la Kuala Lumpur (Malaezia) s-a prăbușit la 17 iulie 2014 în apropiere de Hrabove, regiunea Donețk, Ucraina, la aproximativ 40 de kilometri de frontiera Ucrainei cu Rusia. Avionul, un Boeing 777-200ER, transporta 283 de pasageri și 15 membri ai echipajului. A fost al doilea incident al Malaysia Airlines în ultimele cinci luni, în urma dispariției zborului 370 de la începutul lunii martie 2014. Conform rapoartelor inițiale, guvernul ucrainean a sugerat că avionul a fost doborât la o altitudine de 10.000 de metri de către tiruri ale unui sistem de rachete antiaeriene Buk lansate de teroriști ai așa numitei Republici Populare Donețk...
Ruşii recunosc
Anul acesta, jurnaliştii ruşi de la „Novaia Gazeta” (ajutaţi de către experţi), au publicat ample materiale în acest sens, iar acum au „tras” concluzia uimitoare a anchetei.
Ruşii recunosc că sistemul BUK, care a doborât avionul MH-17, a fost adus din Rusia. Mai precis, pe 14 iulie 2014, lansatorul „Buk” a ajuns din Rusia pe teritoriul Donbasului prin punctul de control „Severnîi”, care este situat în apropierea orașului Krasnodon (regiunea Lugansk).
„Sistemul de lansare era deplast doar după ora 22:00. Din partea comendaturii LNR de operațiune se ocupa fostul comandant al batalionului „Zarea” cu apelativul „Oleg” sau „Bugor”- la acea vreme „adjunctul ministrului apărării LNR” (acum acesta se afla in St. Petersburg, sub arest la domiciliu. A fost arestat de Serviciul Federal de Securitate – FSB privind suspiciunea de fraudă)”, notează "Novaia Gazeta".
Cine e Bibliotecarul?
Bugor a condus negocierile privind transferul transportului Buk cu „Andrei Ivanovici” – apelativ „Orion”, la acel moment consilier militar la biroul comandantului militar al „LNR”. „Orion” este acum în Rusia, numele său nu a putut fi stabilit. Separatistii care îl știau pe „Orion” susţin ca acesta era ofiţer al Ministerului Apărării din Rusia.
În orasul Krasnodon, „Buk” a fost ţinut într-un depozit militar nefolosit, unde a stat toată ziua. Este demn de remarcat faptul că, potrivit unor surse, lansatorul de rachete a fost livrat fără rachete pe teritoriul controlat de ruşi în Lugansk. Surse din „DNR” au declarat ziarului că „racheta pentru Buk a fost livrată de separatiştii DNR”.
În noaptea de 14 spre 15 iulie, lansatorul de rachete a efectuat traseul: Krasnodon – Pervomaisk – Krasnîi Luci. În noaptea de 15 spre 16 iulie, Buk a fost adus in zona Snejnoe-Torez. Sistemul de lansare a fost insotit tot drumul de un autovehicul insemnat cu litera „K” – Komendatura, notează „Novaia Gazeta”.
Transferul sistemului Buk catre cei din DNR a avut loc la Snejnoe. Coordonatorul din partea DNR, care a fost responsabil în continuare de acest transport special, a fost o persoana cu indicativul „Bibliotecarul”. Tot el a fost cel care a repatriat apoi instalaţia în Rusia, imediat după tragedie. Coloana a fost insoţită de un ofiţer numit „Gurza”, despre care separatiștii spun ca era ofițer al serviciului secret rus.
În afară de „Gurza” şi „Bibliotecar”, de securitatea Buk-ului mai era responsabil şi așa-numitul „general DNR Hmurîi”, precum şi luptătorii separatisti cu apelativele Buriat şi Boţman.
În dimineața zilei din 17 iulie, sistemul Buk a fost desfasurat pe poziție în zona Snejnoe. „Novaia Gazeta” notează că, potrivit martorilor, persoanele care însoţeau sistemul de lansare nu arătau ca separatiştii locali.
Epilog
La sosirea pe poziţie, echipa Buk a primit ordin să aştepte un avion de transport militar AN-26 aparţinând Forţelor Aeriene ucrainene. În jurul orei 20:00, pe 17 iulie, după prăbușirea „Boeing-ului”, lansatorul „Buk” a fost reperat pe autostrada care duce din direcția Snejnoe spre Matveiev Kurgan din regiunea Rostov (Rusia).
În noaptea de 17 spre 18 iulie, lansatorul a fost transferat peste graniță....Raportul privind investigarea dezastrului aeronavei Malaysia Airlines – Boeing MH17 – ar trebui să se facă public pe 17 iulie a.c.