Românii evită folosirea serviciilor publice digitale. Robotul ION, aproape de eșec

Robotul ION. Sursa foto: INQUAM_Photos

Un număr extrem de mic dintre utilizatorii de internet din România aleg să folosească serviciile publice digitale. Cei mai mulți dintre români preferă să își plătească taxele și impozitele la ghișeu, evitând serviciile puse la dispoziție prin e-guvernare.

Serviciile publice digitale sunt evitate de utilizatorii de internet din țara noastră. Un raport recent al Comisiei Europene arată o diferență uriașă pe acest segment între România și restul statelor membre.

Serviciile publice digitale folosite de 24% dintre români

Un procent de 24% dintre români aleg să își plătească online taxele și impozitele. Astfel, în comparație cu media europeană, România se clasează pe ultimele locuri în acest sens. Conform CE, în Uniunea Europeană, peste 74% dintre utilizatorii de internet folosesc serviciile publice digitale.

De altfel, țara noastră deține un scor de 48, acesta reflectând utilizarea servicilor de tipul e-guvernare. În același timp, majoritatea statelor europene dețin scorul 77.

Nici în ceea ce privește segmentul întreprinderilor, lucrurile nu stau diferit. Cele din România au un scor de 45 în clasament. Alte state membre ale Uniunii Europene au scorul 84.

Robotul ION, eșec pentru administrația publică?

Datele rezultate în urma raportului Comisiei Europene arată că mai puțin  de un sfert dintre românii care au acces la internet aleg serviciile publice digitale. Astfel, majoritatea cetățenilor preferă să-și plătească taxele și impozitele la ghișeu. Totodată, aceștia procedează la fel, inclusiv atunci când au nevoie de cazierul judiciar.

Comisia Europeană solicită statului român să se mobilizeze în acest sens.  Ministerul Digitalizării a făcut pași importanți în domeniu, însă aceștia nu se fi suficienți. Robotul ION a fost intens promovat imediat după lansare. Acesta urma să îi învețe pe cetățeni să plățile online.

Cu toate acestea, doar 24% dintre români folosesc serviciile publice digitale.

,,Cetățenii trebuie să învețe și cum să lucreze cu aceste tehnologii. Faptul că noi avem un telefon și suntem pe rețele sociale sau mai trimitem mesaje prietenilor nu înseamnă că ne pricepem la asta. Gândiți-va la cetățenii nu neapărat mai în vârstă pentru că sunt și cetățeni mai tineri că nu au avut contact cu calculatorul. ”, a precizat Ana Maria Stancu, expert în digitalizare, arată tvr.ro.

Un buget substanțiala fost primit prin PNRR pentru eficientizarea serviciilor publice digitale.  Scopul acestei tranziții a fost și diminuarea evaziunii fiscale.

Sursa foto: Pixabay

Ministerul Digitalizării, plan măreț pentru a-i motiva pe români să facă plăți prin serviciile publice digitale

Ministerul Digitalizării  are un plan să lanseze Catalogul servicilor publice digitale. În urma acestui proces, robotul Ion ar urma să furnizeze mai multe  informații legate de accesarea sistemului e-guvernare. Prin această inițiativă, cei care conduc ministerul speră să îi convingă pe cetățeni să își plătească impozitele online.