Sorin Ionita: "Cand si cum nu se stie. Am dubii ca presedintele va smulge partidelor o promisiune clara, fie si pentru alegerile europene, unde miza este mai mica".
Chiar daca vom avea un termen convenit, cine mai crede ca el se va si respecta, cunoscand logica aberanta a politicienilor romani? Cum ar fi dl Geoana, care zice ca nu putem avea anticipate mai devreme de vara viitoare, deoarece in aprilie 2008 e la Bucuresti summit NATO, iar un guvern nou instalat in toamna nu-l poate pregati. Idee pe care o impartaseste si Tariceanu: democratia e o chestie optionala, care se suspenda cand vin ploi sau simpozioane.
Actul tehnic al guvernarii trebuie sa continue netulburat, ca altfel se strica tara: gafe de anvergura europeana la Chiuariu, epurari politice la Orban, cugetari pasuniste de la Remes, turnee ale premierului prin teritoriu, sa puna urechea la „agenda cetateanului”.
Daca tot sunt ministrii nostri asa stahanovisti, le sugerez sa se aplece asupra unor mici detalii care ne-au produs necazuri in ultimele runde de alegeri. In primul rand, poate rezolva pana la urma problema cu cartile de alegator, despre care tot vorbim de ani buni, dar nu miscam nimic.
Daca dl ministru David se apuca de treaba, exista sanse ca pana la europenele din toamna s-o termine, caz in care va fi laudat de toata lumea. Insa daca ne trezim ca de obicei cu trei saptamani inainte, iar se alege praful. In al doilea rand, poate creeaza o Autoritate Electorala permanenta si competenta, nu caricatura de acuma. Eventual, chiar una care sa fie in stare sa puna rezultatele alegerilor pe o pagina web, mai stii?
In al treilea rand, poate se asaza la masa cu dl Cioroianu si se gandesc ce e de facut cu votul romanilor de peste hotare, ca sa nu ne mai facem de ras in Europa, ca la referendum.
Avem deja in jur de doua milioane de cetateni in strainatate, majoritatea in Italia si Spania, iar situatia n-o sa se schimbe in urmatorii zece ani, ceea ce inseamna cam tot atatea serii de vot (europene, parlamentare, presedinte - ultima cu doua tururi). Or, in vreme ce in tara au fost 17.000 de sectii de vot, ceea ce da o medie de 1.200 oameni arondati la o sectie, in Italia si Spania am avut noua si respectiv zece sectii, ceea ce da o medie de 55.000-60.000 de oameni pe sectie.
Noroc ca nu prea i-a interesat sa voteze, pentru ca nici putinii care au venit n-au avut loc inauntru, dupa cum s-a vazut la televizor. Aceasta situatie, in care jumatate de milion de romani din Spania primesc tot atatea sectii de votare cat cei din Bolintin Vale sau Urlati, este jenanta.
La fel stau lucrurile in Republica Moldova, unde au fost cam 15.000 de oameni pe sectie. Ca si in cazul cartilor de alegator, trebuie initiate din vreme demersuri cu autoritatile locale din tarile respective, nu dat heirup in ultimele zile, iar in paralel trebuie pregatit un sistem de vot la distanta (corespondenta, electronic etc.) pentru ca romanii care vor sa poata vota civilizat.
Nu sa fie tratati ca vitele de o administratie nesimtita, asa cum se intampla acum la Chisinau, unde constat ca s-a reinnodat traditia interbelica de a trata Basarabia ca loc de surghiun pentru functionarii nostri cei mai brutali si incompetenti. Pana si Transnistria isi gospodareste cu mai multa grija imaginea si interesele in regiune.
In fine, daca vom trece la votul uninominal, o mare raspundere le va reveni si partidelor. De fapt, sistemul agreat nu va fi 100a uninominal, ci 50-50a: jumatate dintre alesi vor concura in circumscriptii individuale, unde castigatorul ia tot, dar restul vor intra in parlament tot proportional in functie de voturile pe partide.
Exista intr-adevar sansa sa se schimbe dinamica interna a politicii romanesti, responsabilizand mai mult pe alesi in fata alegatorilor - dar trebuie s-o vrea si partidele. E important ca ele sa accepte ca tonul si linia partidului se vor da de grupul ales uninominal, care va asigura conducerea; locurile pe lista trebuie folosite ca trambulina pentru cadre tinere care n-au inca notorietate publica.
Iara nu invers, cum ii suspectez eu ca se pregatesc, adica sa puna in circumscriptii uninominale oameni de fatada, curati si cu imagine buna, dar puterea in partid si parlament s-o pastreze tot sforarii imbatraniti in rele, ineligibili, strecurati in jumatatea a doua. Nici n-ar fi de mirare ca nu sunt politicienii singurii care gandesc asa: vedeti ca si in cinematografie tinerii iau premii si fac imaginea tarii, iar nulitati de partid si de stat ca Sergiu Nicolaescu primesc in continuare subventiile de la buget.