Semnal de alarmă. Copiii sunt cei mai afectați de pandemie. Suferă de tulburări emoționale și anxietate

Impactul pandemiei de COVID-19 asupra sănătății fizice și mintale a copiilor din România este unul grav. În studiu se arată că au devenit mai triști, mai furioși, mult mai anxioși și au un sentiment sporit de singurătate, toate având legătură cu pandemia.

Specialiștii care au realizat acest studiu trag un semnal de alarmă cu privire la efectele pandemiei de coronavirus asupra sănătății mintale a copiilor din România. Peste 90% dintre copiii din România care au avut nevoie de terapie psihologică în ultimul an au dezvoltat tulburări emoționale legate de contextul pandemic. Un adolescent din doi a fost diagnosticat cu anxietate, potrivit unui studiu al Organizației Salvați Copiii România.
Potrivit reprezentanților Organizației Salvați Copiii România, un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport psiho-emoțional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților, mergând până la consecințe extrem de grave, și anume tentative de suicid. În doar 8,1% dintre cazuri, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic, arată datele unei anchete realizate de Salvați Copiii România.

Peste 65.000 de copii au rămas în afara orelor de curs, lipsiți de sprijinul familiei, fără mijloace tehnice ca să poată lua parte la lecțiile online

Sunt peste 65.000 de copii care nu au făcut școala, pentru că nu au frecventat absolut deloc cursurile, nici măcar în varianta online. Au fost rupți complet de școală. Nu au avut acele echipamente pe care statul roman ar fi trebuit să le pună la dispoziție”, arată președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Simon Hăncescu.

Pe tot parcursul restricțiilor impuse de pandemie, printre care închiderea școlilor și trecerea la educația online, centrele de consiliere ale Organizației Salvați Copiii au preluat un număr total de 678 de copii și adolescenți care au dezvoltat diferite tulburări emoționale.

Cel mai mare lucru care mi-a lipsit a fost mersul la școală

Lipsa socializării pe care o oferă școala, prin și pe lângă educația standardizată, are și va avea un impact profund asupra actualelor generații de elevi.

„Restricțiile impuse de pandemie au modificat dramatic viața copiilor. Nu au mai mers la grădiniță sau la școală, nu au mai interacționat unii cu ceilalți, au fost expuși stărilor emoționale negative ale adulților – frica, angoasele, nesiguranța – și chiar îmbolnăvirii celor dragi. Mai mult, copiii au fost nevoiți să facă un efort greu și pentru un adult, să își depășească temerile și incertitudinile și să facă față școlii online, pentru care nu aveau exercițiu. Anxietatea pe care au dezvoltat-o nu e simplă reacție, ea se poate transforma în traumă, dacă nu primește consiliere terapeutică adecvată”, a declarat Gabriela Alexandrescu, președinte Salvați Copiii România.

Potrivit realizatorilor studiului, în ceea ce privește distribuția pe vârste, pentru preadolescenți, respectarea regulilor de izolare pare să fi generat cele mai mari dificultăți.

Plecând de la nevoia rapidă de adaptare la școala online, imposibilitatea menținerii interacțiunilor directe, dereglarea rutinelor cotidiene au produs disconfort emoțional greu de gestionat. Părinții, la rândul lor, s-au simțit epuizați psihic și emoțional, nemaigăsind soluții adecvate pentru a oferi suport copiilor, se mai arată în studiu.

Peste jumătate dintre cazurile înregistrate de centrele de consiliere ale Salvați Copiii reprezintă cazuri de anxietate

Îngrijorător este și faptul că, la această grupă de vârstă, s-au înregistrat și cinci tentative de suicid. Absența interacțiunilor directe cu grupul de prieteni, timpul crescut petrecut în fața ecranelor, avalanșa de emoții și intensitatea trăirii acestora au afectat capacitatea de autoreglare emoțională în rândul adolescenților. De asemenea, se remarcă o scădere a interesului pentru activitățile școlare, au mai aflat ce care au realizat studiul, scrie stiri-covid19.eu.