Sebastian Burduja, ministrul Digitalizării, Inovării și Cercetării, a anunțat în premieră că România va avea, începând de la 1 mai, cel mai avansat sistem de identificare digitală a cetățenilor.
Ministrul Digitalizării, Inovării și Cercetării a prezentat modul în care cetățenii vor fi autentificați pentru a avea acces la informațiile personale. Potrivit lui Sebastian Burduja, ID-ul digital va fi folosit de toate platformele de stat care se ocupă de servicii digitale. Ca de exemplu, ghișeul.ro, spațiul virtual al ANAF, dar și platformele municipalităților.
Burduja a vorbit și despre stadiul de implementare a cloud-ului guvernamental, dar și despre creșterea nivelului de competențe digitale ale românilor.
Sebastian Burduja: „Viitorul va fi digital sau nu va fi deloc”
„Viitorul va fi digital sau nu va fi deloc. Dacă nu reușim să digitalizăm serviciile publice, România va pierde din competitivitate, nu va reuși să atragă investiții și vom asista la o băltire. Cu toții am trecut prin experiența unor căciuleli pe la ghișeele stăpânite de funcționari publici.Nu e prima oară când mi se cere un termen. E normal ca românii să fie nerăbdători.
Eu cred că ne-am apucat acum un an și jumătate. Primul pas e identificarea digitală a fiecăruia dintre noi în raport cu statul. Asta urmează să fie rezolvată în jurul datei de 15 aprilie-1 mai, printr-o aplicație specială în care fiecare dintre noi ne vom putea autentifica într-un mod sigur și practic nu va trebui să mai mergem la ghișeu cu cartea de identitate pentru ca un funcționar să ne autentifice contul.
Dincolo de asta, discutăm de un orizont de timp de 3-4 ani de zile și speranțele noastre se leagă de acest proiect de cloud guvernamental. Vom avea instrumentul tehnic prin care o primărie să comunice de exemplu cu Registrul Auto Român, cu bazele de date MAI, astfel încât cetățenii să nu mai fie puși pe drumuri și datele cetățenilor să fie transmise rapid și sigur între instituțiile statului.
Termenul pentru cloudul guvernamental este sfârșitul anului 2026
Va trebui ca la final de 2026 să avem patru centre de date funcționale și cel puțin 30 de instituții ale statului de nivel central migrate în acest cloud guvernamental. Am venit cu un element de noutate și ne-am inspirat din Moldova.
Oamenii vor fi notificați în timp cu o alertă și vom ști cine ne-a accesat datele. Cercetările penale sunt o altă speță. Pot avea în baza unui mandat judecătoresc. Oamenii nu vor fi notificați și în aceste situații. Din 1 februarie vom putea accesa online cazierul judiciar.
Cum va funcționa autentificarea digitală a cetățenilor
„Prin această platformă de identificare digitală vom face o poză după cartea de identitate, vom face o poză cu noi, vom face un video prin care să arătăm diverse unghiuri ale înfățișării noastre astfel încât sistemul să își dea seama că nu este cineva care încearcă să ne fure identitatea. În spatele sistemului este un operator care validează toate aceste acțiuni să nu fie un caz de deepfake.
Este cel mai avansat sistem de identificare digitală și România îl va avea de la 1 mai. El va putea fi aplicat de către toate platformele statului care au de a face cu servicii digitale: ghișeul.ro, spațiul virtual de la ANAF, dar și plaformele primăriilor. Suntem într-un stadiu destul de avansat la digitalizarea serviciilor notariale” a explicat Sebastian Burduja, la Digi24.