DRIVE-TEST. Constructorul spaniol are din nou o berlină clasică. Strict în acest caz, atributul clasic are o dublă conotaţie. Graţie conexiunii cu Audi.
În urmă cu câţiva ani, responsabilii Seat au decretat moartea berlinei clasice. Portofoliul constructorului spaniol s-a modificat în consecinţă, eliminând orice model a cărui formă de bază aducea cu ceea ce schiţează orice băieţel de grădiniţă atunci când este rugat să deseneze o maşină.
Desigur, Seat continuă să comer cializeze o versiune în trei volume a vechii generaţii Ibiza (sub numele Cordoba), dar, dacă am admite că aceasta este o berlină, atunci am putea foarte bine să pretindem şi că Exeo, primul sedan Seat după o pauză de câţiva ani, este un model nou.
Aşadar, Seat a lansat Exeo, o berlină de clasă medie care, cam pe vremea când constructorul spaniol a conchis că acest gen de caroserie e cel puţin desuet, se vindea – şi încă foarte bine – sub numele Audi A4.
Se ştie, Seat şi Audi fac parte din marea familie Volkswagen. Colaborarea în interiorul companiei a fost întotdeauna încurajată, iar, în majoritatea cazurilor, s-a dovedit benefică. În acest caz, premisele sunt mai mult decât favorabile pentru constructorul spaniol.
Strategie
În primul rând, asocierea cu brandul prestige Audi nu are cum să dăuneze. Apoi, costurile de dezvoltare au fost ţinute cât se poate de jos – demers pozitiv în actualul climat economic. Întreaga linie de producţie a vechii generaţii Audi A4 a fost transferată din Germania în Spania – în acest fel multe dintre riscurile privind calitatea produsului finit fiind înlăturate. Nu în ultimul rând, piaţa berlinelor medii, chiar şi în scădere, a rămas a treia ca importanţă în Europa, iar marjele de profit sunt teoretic mai mari decât în segmentele inferioare (B şi C).
„Evenimentul zilei” a participat la drive-testul internaţional organizat recent la Marbella. Din păcate, timpul alocat efectiv condusului a fost foarte redus, dar chiar şi aşa, câteva concluzii au putut fi limpede decelate. Linia originală clasică şi elegantă a maşinii nu a fost afectată de trecerea timpului. Elementele de design specifice Seat (grila radiatorului, grupurile optice faţă, oglinzile retrovizoare) au fost integrate cu grijă, ieşind exact atât cât trebuie în evidenţă.
Interiorul, cu bordul preluat de la A4 Cabrio, etalează o calitate care cu greu poate fi regăsită la modelele concurente, în ciuda progreselor înregistrate în ultima vreme de toţi competitorii. E drept, nota premium a fost accentuată de echiparea de top a maşinilor pregătite pentru eveniment – navigaţie (ecran color, DVD, carduri de memorie), tapiţerie din piele, torpedou cu frigider (nu doar cu refrigerare).
Exeo este o berlină cu dimensiuni generoase (4,66 metri lungime, 1,72 metri lăţime şi 2,64 metri ampatament), aspect care se reflectă pozitiv asupra spaţiului interior. Portbagajul (460 de litri) e suficient de încăpător pentru nevoile stringente ale oricărei familii.
Ambele versiuni pe care le-am condus (2.0 TSI – 200 CP, 2.0 TDI – 170 CP) au excelat pe autostradă, cu o singură menţiune negativă legată de nivelul mult prea ridicat al zgomotului la vânt. Direcţia cu asistare progresivă şi suspensia sport şi-au unit forţele pentru a garanta o experienţă relaxantă la viteze mari. Setarea mai dură a amortizoarelor s-a dovedit însă nepotrivită în oraş, la trecerile peste limitatoarele de viteză şi la filtrarea imperfecţiunilor asfaltului.
Gama de motorizări Exeo mai cuprinde două unităţi pe benzină, una de 1.6 litri şi 102 cai-putere (singura care nu beneficiază de tehnologia turbo), alta de 1.8 litri şi 150 CP, precum şi o versiune mai puţin puternică (143 CP) a propulsorului 2.0 TDI cu tehnologie Common-Rail şi filtru de particule. Toate motoarele sunt conforme cu norma de poluare Euro V.
Motoarele existente pe maşinile testate au fost conectate la o excelentă transmisie manuală cu şase rapoarte de care beneficiază toate versiunile Exeo, cu excepţia celei dotate cu cel mai mic motor, căreia i-a fost alocată o cutie de viteze cu doar cinci rapoarte.
Deocamdată nu există nicio informaţie oficială cu privire la tracţiunea integrală quattro, dar cei interesaţi trebuie să ştie că responsabilii Seat prezenţi la eveniment nu au exclus posibilitatea apariţiei acesteia la un moment dat.
Bogăţie
Exeo dispune de o echipare de bază botezată Reference şi două superioare – Style şi Sport. În standard sunt oferite şapte airbaguri, ABS, ESP, senzor pentru controlul presiunii în pneuri, tetiere active pentru locurile din faţă, sistem Climatronic cu două zone, sistem audio „CD 2” cu MP3-drive, închidere centralizată cu telecomandă, precum şi geamuri acţionate electric.
Lista de opţionale cuprinde airbaguri laterale pentru locurile din spate, sisteme infotainment cu diferite conexiuni (iPod, USB, Bluetooth), trapă, faruri bi-xenon cu lumini de drum şi faruri adaptive de viraj şi jante din aliaj uşor cu dimensiuni de până la 18 inchi.
DISPONIBILITATE SEAT EXEO
Lansare programată pentru aprilie
Seat Exeo va fi disponibil în România la finele lunii următoare. Preţurile vor fi anunţate în apropierea momentului lansării autohtone. Orientativ, în Spania, cea mai accesibilă versiune Exeo, 1.6 Refe rence, costă 21.990 de euro.
CASETA TEHNICĂ Seat Exeo