Se schimbă radical datele în cazul mărcii Arsenie Boca. Pentru cine înclină balanţa?
- Dan Gheorghe
- 19 iulie 2019, 14:05
Marca ”Arsenie Boca” nu a fost înregistrată și ca atare nimeni nu are drept de proprietate intelectuală asupra acestui nume, deși opinia publică a fost inflamată la un moment dat pe tema aceasta, extrem de sensibilă.
Un expert în materie juridică facă o amplă analiză în acest context, materialul fiind publicat în cadrul portalului www.monitoruljustitiei.ro. Autorul se numește Mihai Betelie și este managerul general al Agenției de Proprietate Industrială ”Rompatet Design”.
Acesta spune de la bun început că s-a documentat în amănunt asupra acestei chestiuni, înainte de a emite o părere pe temă.
El pornește de la materialele din presă, precum că ar fi fost înregistrată marca ”Arsenie Boca”. După ce a studiat situația, Mihai Betelie susține că nu e nici pe departe așa.
El pornește de la faptele în sine. În primul rând, în 2016 un cetățean maghiar a obținut marca Uniunii Europene ”Arsenie”.
În același an, un cetățean român obține marca Uniunii Europene ”Boca Părintele”.
”Acțiunile lor nu au nicio consistență juridică. Niciunul dintre ei nu deține marca „Arsenie Boca”, ci doar „Boca Părintele” și „Arsenie”.
Ca atare, arată autorul analizei, ”Mănăstirea Prislop și Episcopia Ortodoxă Română a Devei și Hunedoarei pot folosi denumirea „Părintele Arsenie Boca”, care nu face obiectul unui drept de proprietate exclusivă”.
Pe de altă parte, mărcile la care face referire Mihai Betelie, obținute în 2016 de cei doi cetățeni, unul maghiar și altul român, pot fi anulate numai de către Tribunalul Uniunii Europene, al cărui sediu se află în Luxemburg.
În prealabil însă, arată sursa citată, trebuie făcute urmate o serie de proceduri prealabile în fața Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietatea Intelectuală.
Autorul analizei mai spune că a studiat profund chestiunea aceastea după ce, zilele trecute, a apărut o știre în presă, cum că Tribunalul București ”a respins în fond acțiunea în anularea mărcii „ARSENIE BOCA” și că Biserica Ortodoxă n-ar mai putea comercializa produse cu mențiunea „Arsenie Boca”.
Ca atare, expertul arată care e cu adevărat denumirea mărcilor și, în consecință, se adresează jurnaliștilor care scriu pe tema aceasta ”să se documenteze, să înțeleagă profunzimea subiectului și apoi să informeze corect opinia publică”.