Comunităţile locale şi părinţii vor fi implicaţi activ în viaţa şcolilor, potrivit noii legi a Educaţiei. Lipsesc doar normele pentru a se trece la fapte.
Prevederile noii legi a Educaţiei acordă părinţilor şi autorităţilor locale o mai mare putere de implicare în viaţa şcolilor. Acestea sunt conduse de un Consiliu de Administraţie alcătuit din: directorul şcolii, doi profesori, contabil, reprezentantul primarului, reprezentantul Consiliului Local şi al părinţilor. Comunitatea locală primeşte un rol de decizie. Cum se împarte puterea Practic, o treime din ponderea voturilor o va avea administraţia locală, un reprezentant al primarului şi mai mulţi reprezentanţi ai Consiliului Local, o treime părinţii şi o treime grădiniţa sau şcoala, reprezentată de profesori şi membri ai administraţiei. În conformitate cu noua legislaţie, Consiliul de Administraţie (C.A.) practic conduce şcoala, directorul rămânând doar mem bru şi reprezentantul executivului în acesta. Acelaşi C.A. organizează concursul pentru director şi director adjunct. Profesorii, mai puţini decât membrii din afara şcolii Consiliile de Administraţie vor fi formate din şapte, nouă sau 13 membri, în funcţie de structura unităţii de învăţământ. În toate cazurile, numărul cadrelor didactice este mai mic decât cel al membrilor din exteriorul şcolii. Pentru unităţile de învăţământ cu mulţi elevi, consiliul de administraţie este format din 13 membri: şase cadre didactice, un reprezentant al primarului, trei reprezentanţi ai consiliului local şi trei reprezentanţi ai părinţilor. Şi în aceste cazuri, directorul este inclus în grupul de cadre didactice membre. Membrii CA se vor ocupa atât de managementul financiar al unităţilor, cât şi de organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice. Totodată, membrii consiliului de administraţie pot decide sancţionarea sau chiar eliberarea din funcţie a directorului şcolii, asigurând conducerea instituţiei prin numirea unui interimar. 13 este numărul maxim de membri pe care îl poate avea consiliul de administraţie al unei şcoli EXPERIENŢA NEGATIVĂ "Sunt prea puţini părinţi dornici să se implice" Răzvan Costache, părintele unui băieţel aflat în clasa a III-a la o şcoală din Bucureşti, spune că nu legea îl împiedică să se implice mai mult în viaţa şcolii, cât faptul că sunt prea puţini părinţi care să i se alăture. Răzvan Costache s-a chinuit să ţină în viaţă o asociaţie a părinţilor prin care să poată colecta donaţii, să facă activităţi pentru copii, investiţii în şcoală, etc. Asociaţia a funcţionat pentru o perioadă scurtă de timp, însă acum e în curs de suspendare. Bărbatul spune că dacă ceilalţi părinţi s-ar fi implicat, asociaţia ar fi putut gestiona, în mod transparent, un buget pentru investiţii şi activităţi. În perioada de activitate, prin asociaţie s-au cumpărat table noi, s-au reparat computerele şcolii şi s-a plătit paza. "Ca părinte, mă interesează ce se întâmplă unde învaţă copilul meu. E normal să te implici pentru ca el să înveţe în condiţii bune".' VARIANTA POZITIVĂ 2% pentru şcoala "C-tin Brâncuşi" Un exemplu care dovedeşte însă că se poate ca părinţii să se implice îl reprezintă Şcoala 174 din Bucureşti. Asociaţia "Şcoala 174 Constantin Brâncuşi" a fost înfiinţată în anul 2003 de un grup entuziast de părinţi. Asociaţia a sprijinit şcoala pentru dotare, pentru premierea elevilor, ame najarea spaţiilor verzi, colectând inclusiv 2% din impozit. Asociaţia e membră fondatoare a Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, care a reuşit să încheie un protocol cu Ministerul ce garantează că va fi consultată în toate problemele care privesc viitorul învăţământului.