Schimbări în Educație. Notele și-au pierdut relevanța, astfel că ponderea lor trebuie redusă în procesul de evaluare a elevilor. Afirmația îi aparține ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu. El a deplâns faptul că s-a ajuns la o adevărată vânătoare de note, în condițiile în care ar trebui să se pună un accent mai mare pe competențele pe care le capătă elevii la școală.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a făcut o serie de comentarii cu privire la sistemul de evaluare a elevilor, în școala românească. În opinia sa, s-a ajuns într-o situație de nedorit, în condițiile în care școlarii vânează mai multe notele și pun un accent mult mai mic pe competențele dobândite.
Sorin Cîmpeanu este de părere că evaluarea pregătirii unui elev trebuie să se facă la nivel de competențe și mai puțin de cunoștințe.
„Învățământul să fie cu adevărat centrat pe elev, iar evaluarea să se facă la nivel de competențe, și nu de cunoștințe, pentru note. Cunoștințele sunt doar o parte din ce e definit la nivel de competență. Pe lângă cunoștințe, avem nevoie de abilități și de atitudini. Ele se evaluează mult mai greu, mai dificil într-un sistem numeric, celebrele note”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
În acest sens, pentru a echilibra situația, ministrul propune ca ponderea notelor în procesul de pregătire al elevilor să se reducă. Astfel, profesorii ar trebui să se concentreze mai mult pe competențele care sunt utile copiilor în viața de zi cu zi.
„Și atunci aș vrea să micșorăm această pondere a notelor din procesul de pregătire, să ne concentrăm pe calitate, proces, competențele care sunt utile copiilor în viața active. Nu înlocuim notele, dar micșorăm ponderea pe care ele o au. Am ajuns să dă note copiilor de 5 ani. Am ajuns să notăm orice cu orice…”, a mai spus Sorin Cîmpeanu într-o intervenție la B1 TV.
Sorin Cîmpeanu acuză goana după note
Ministrul Educației a precizat că notele nu trebuie să fie un obiectiv pe care să dorească să-l atingă elevii. El a precizat că aceștia trebuie să se concentreze pe obținerea unor competențe. Din acest motiv, a precizat Sorin Cîmpeanu au fost introduse evaluările standardizate, care nu se finalizează cu note.
„De asta am introdus acum deja evaluările standardizate, care nu se finalizează cu note, nu generează ierarhizări sau clasificări. Sunt rapoarte narative, desriptice, care sunt puse la dispoziția profesorului, care-și poate construi un plan de învățare individualizat, care sunt puse la dispoziția părinților, așa încât ei să poată avea un raport descriptiv, nu o notă care a devenit tot mai irelevantă, care a devenit un obiectiv… goana după note…
E un obiectiv pentru mulți copii, care n-au o vină prea mare. Mai degrabă au vină părinții care-și obligă copiii neapărat toți să aibă 9 și 10. Nu se poate așa ceva, nu toți copiii sunt de 9 sau 10.Nota nu trebuie să fie un obiectiv, ci competența”, a mai spus Cîmpeanu.