Se împlinesc 13 ani de când Biserica Ortodoxă și-a făcut agenție de presă: ”Greșelile ne permit să căutăm soluții și informații noi”

Acum 13 ani, Biserica Ortodoxă din România a luat decizia de a înființa o agenție de presă, care a fost imediat botezată Basilica.ro.

Misiunea agenției de presă a BOR a fost aceea de a transmite vestea bună, adică un jurnalism de calitate, cu vești pozitive din viața activă a Bisericii. În cei 13 ani de activitate, jurnaliștii de la agenția de presă au surprins principalele evenimente din viața BOR, cum ar fi vizita Papei Francisc, la București.

Printre cei dintâi ostenitori la Basilica.ro au fost părintele consilier patriarhal Nicolae Dascălu, directorul publicaţiilor Lumina, și Nicolae Dinu, azi consultant pentru strategii de comunicare la Geneva, Elveția. Erau doar doi oameni și un laptop. Între timp, Basilica.ro a devenit una dintre principalele voci, dintre cele mai credibile, atunci când vine vorba despre activittaea Bisericii Ortodoxe din România.

Agenţia de ştiri, a primit numele familiei mediatice ”Basilica” a Patriarhiei Române, pentru a fi în mediul digital o cale unificatoare, care transmite către un public larg, din ţară şi din străinătate, un flux informaţional selectiv şi concentrat, preluat şi adaptat de la „fraţii mai mari”, radio, televiziune, ziar, sau comunicat de unităţi bisericeşti de pretutindeni.

”Motto-ul iniţial al celei de-a cincea componente a Centrului Basilica (Vestea bună dăruită tuturor – Good news shared to all) exprima intenţia de a transmite ştiri (veşti) bune, nu doar prin mesaj şi conţinut, dar şi prin calitatea jurnalistică. Vestea bună (cu b mic) nu făcea trimitere la Bunavestire, aceasta fiind misiunea fundamentală a Bisericii, propovăduirea Evangheliei. Agenţia avea în obiectiv doar ştirile de fiecare zi, distribuite gratuit către toţi cei interesaţi de activităţile şi prezenţa Bisericii în spaţiul public”, își aduce aminte părintele consilier Nicolae Dascălu.

A ajuns la Geneva

Nicolae Dinu a fost la Basilica.ro, încă din prima zi de activitate a acestei agenții de presă. Venea de la Ministerul Comunicațiilor să lucreze în presă, și nu oriunde ci direct la agenția de presă a Patriarhiei Române.

”Aici am descoperit oameni care au acceptat faptul că greșelile ne permit să căutăm soluții și informații noi și că avem limitări inerente condiției umane. Acest lucru ne-a dat curaj să fim spontani, creativi și să nu ne fie rușine să spunem direct ce gândim sau simțim. Simplul fapt că ni se permitea să facem erori, să încercăm noi abordări, îl făcea un spațiu privilegiat și devenise extrem de atractiv pentru colegii din alte departamente”, a povestit Nicolae Dinu.

Plecat la Geneva undea lucrează în domeniul comunicării publice, Nicolae Dinu vede vremurile din 2008, ca adevărate salturi, prin tehnologie, prin modul de a fi al oamenilor, etc.

”Astăzi, când privesc în urmă, nu pot să nu recunosc valoarea formativă a acelei perioade, atât la nivel intelectual, cât și la nivel relațional. Pentru că nu a fost un exercițiu al pașilor mărunți, ci un timp al salturilor, al unor pași uriași în evoluția mea profesională și personală”, mai spune Dinu.