Şcolile renunţă la „exponatele” umane în formol

Şcolile renunţă la „exponatele” umane în formol

Borcanele cu avortoni umani conservaţi în formol din vitrinele laboratoarelor de biologie ale şcolilor vor fi distruse până la sfârşitul acestui an şcolar.

Adică până vinerea viitoare. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI) crede că aceste dotări învechite pot fi înlocuite cu tehnica modernă, iar specialiştii în bioetică spun că „aceste produse biologice” nu trebuie să se mai găsească de cât la muzeu.

Astfel, printr-o adresă MECI trimisă la inspectoratele din ţară, directorilor de şcoli li se solicită să incinereze toate aceste exponate, acolo unde există. Potrivit oficialilor ministerului, totul ar fi plecat de la o sesizare primită de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului, care întreba dacă e oportun ca în laboratoare să fie folosiţi avortoni umani. La rândul ei, autoritatea a fost sesizată de un cetăţean.

„E posibil să mai fi rămas în unele şcoli avortoni umani. Într-adevăr, nu-i etic să le prezinţi aşa ceva copiilor la clasa a VII-a şi a XIa, când se studiază anatomia”, explică inspectorul de biologie Traian Şăitan. Materiale didactice folosite două-trei ore pe an

Dacă în judeţe precum Iaşi sau Cluj nu mai există de multă vreme aceste „dotări”, în Galaţi mai sunt „rămăşiţe” ale perioadei în care materialul didactic era un lux. „Erau în patru-cinci licee, unul a hotărât să le doneze la muzeu. Exponatele nu erau de la minister; profesorii care aveau cunoştinţe în spitale mai cereau câte ceva şi conservau în formol, ca să le arate copiilor. Oricum, erau folosite doar două-trei ore pe an”, arată şi Nicoleta Crânganu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Galaţi.

Potrivit lui Traian Şăitan, tehnica modernă poate înlocui fără probleme aceste „dotări vechi de aproape 50 de ani”: „Acum avem mulaje, softuri educaţionale, aşa că trebuie să se distrugă chiar şi craniile sau oasele care nu au fost trecute prin procesele de sterilizare”.

În Bistriţa-Năsăud, profesorii sunt hotărâţi să renunţe inclusiv la animalele conservate în formol. „Un copil care intră într-un laborator de biologie trebuie să înveţe să protejeze mediul şi fiinţele vii. Am evoluat, putem face disecţii pe calculator, 3D”, crede şi Elena Vârtic, inspectorul de biologie din judeţ. Epoca de aur şi lipsuri

Elena Vârtic îşi aminteşte şi de vremurile în care era un lucru spectaculos să le poţi arăta elevilor, la ore, un animal, chiar dacă acesta era într-un borcan cu formol. „Înainte de ’89, când trebuia să răsfoieşti o carte ca să le poţi arăta un animăluţ copiilor, era ceva extraordinar să le aduci la clasă aceste animale, chiar şi conservate”, povesteşte inspectorul.

Vasile Astărăstoae, specialist în bioetică, este de părere că aceste produse biologice nu trebuie să existe în şcoli. „Atunci când este vorba despre organe sau embrioane umane este o încălcare a demnităţii şi a drepturilor umane”, a explicat Astărăstoae.

Ne puteți urmări și pe Google News