ŞCOLILE DE ȘOFERI nu se mai scumpesc, iar cursanţii SCAPĂ DE CAMERELE DE LUAT VEDERI

ŞCOLILE DE ȘOFERI nu se mai scumpesc, iar cursanţii SCAPĂ DE CAMERELE DE LUAT VEDERI

Ministerul Transporturilor a promovat un proiect pentru ca instructorii auto să intre în legalitate. Judecătorii au suspendat ordinul dat de Fenechiu.

Timp de aproape un an de zile, românii care vroiau să obţină permisul de conducere au fost bulversaţi de un ordin dat de Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor. Mai mult decât atât, de câteva luni, nicio şcoală de şoferi sau instructor auto nu are cadrul legal de funcţionare pentru că acel ordin - nr. 733/2013 - a fost suspendat de Curtea de Apel Suceava, pe 29 septembrie, anul trecut, la solicitarea instructorilor auto independenţi. Pentru a acoperi vidul legislativ creat de suspendarea "ordinului lui Fenechiu", Ministerul Transporturilor (MT) a elaborat, săptămâna trecută, un proiect de ordin de ministru prin care dă posibilitatea celor care instruiesc viitori şoferi să intre în legalitate. "Ordinul lui Fenechiu", intrat în vigoare pe 13 mai 2013, îi desfiinţa, practic, pe miile de instructori auto independenţi, pe care îi obliga să îşi facă şcoli sau să se angajeze la cele existente. Din această cauză, MT s-a ales cu 278 de procese în toată ţara. În plus, şcolile de şoferi au anunţat şi scumpirea cursurilor deoarece ordinul le obliga să doteze maşinile cu care se dau examenele auto cu cameră video şi sistem GPS. Şi această prevedere a fost anulată prin decizia Curţii de Apel Bucureşti, pe 22 noiembrie, anul trecut, la iniţiativa Sindicatului Naţional al Instructorilor Auto din România (SNIAR). Avantaje şi dezavantaje Instructorii auto consultaţi de EVZ spun că părţile bune ale noului ordin sunt: ● Instructorii auto independenţi pot lucra în continuare; ● Şcoala de şoferi nu se mai scumpeşte (se estima o creştere cu 100 de lei pentru Categoria B). ● Instructorii şi şcolile nu riscă suspendarea dacă 50% dintre cursanţi nu promovează; ● Creează cadrul legal de înfiinţare şi funcţionare a şcolilor şi a instructorilor auto; Obiecţiile la adresa documentului sunt: ● Ordinul e provizoriu (un an, până la soluţionarea litigiilor în instanţă); ● Criteriile prin care sunt certificaţi instructorii auto nu au fost îmbunătăţite, iar şoferii fără experienţă ajung să predea cursuri doar după cinci ani, scăzând calitatea procesului educaţional; ● Funcţionează, în paralel, şi şcoli înfiinţate în baza ordinului lui Fenechiu. Corneliu Lipă: "O măsură benefică" Reprezentanţii Ministerului Transportului spun că noul ordin este absolut necesar pentru "crearea, de urgenţă, a unui cadru legal" care să permită şcolilor de şoferi şi instructorilor să-şi desfăşoare activitatea. Preşedintele SNIAR, Corneliu Lipă, a precizat, pentru "Evenimentul zilei", că actualul proiect este benefic pentru că, în acest fel, instructorii auto independenţi nu mai sunt obligaţi să-şi facă şcoli, ci pot lucra în continuare pe cont propriu : "Măsura este bine venită, pentru că de la suspendarea ordinului 733 nu se mai autorizează nici şcoli, nici instructori auto, dar nici nu se poate prelungi valabilitatea autorizaţiilor. Au fost cazuri în care instructorilor le-au expirat autorizaţia, iar cursanţii au fost repartizaţi la alţii, cu autorizaţie valabilă".