Scandalul din învățământ ia amploare. Acuzații grave de discriminare. Totul a pornit de la examene

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE) vor depune o sesizare la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării pentru a face dreptate elevilor fără acces la internet, privați de Ministerul Educației de dreptul constituțional la învățătură.

Asociațiile de elevi din țară vor depune o sesizare la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, ținând cont de situația cu care elevii din mediile dezavantajate se confruntă în perioada suspendării cursurilor din cauza COVID-19.

Reprezentanții elevilor consideră că instituirea obligativității participării la orele de curs desfășurate în mediul online, ținând cont doar de elevii ce dețin un dispozitiv ce se poate conecta la internet, este o dovadă clară a interesului scăzut pe care autoritățile îl acordă problemelor din mediile dezavantajate în care se află sute de mii de elevi.

Conform art.3 din Legea educației naționale nr.1/2011, educația din România se realizează ținând cont de principii clare, printre care se enumeră următoarele:

“ a) principiul echității - în baza căruia accesul la învățare se realizează fără discriminare;”

În această situație putem vorbi de o discriminare indirectă, pentru că pentru elevii proveniți din mediile dezavantajete, rurale, sau din familii cu posibilități materiale reduse nu au avut parte de acces la educație

“ b) principiul asigurării egalității de șanse;”

În contextul continuării cursurilor în mediul on-line, egalitatea de șanse pentru categoriile de elevi menționate anterior, nu este asigurată, performanțele acestora la examenele naționale fiind afectate din cauza pauzei determinate de lipsa accesului la educație.

“ o) principiul incluziunii sociale;”

Incluziunea socială presupune totalitatea măsurilor luate pentru anumite categorii sociale, în vederea asigurării drepturilor acestora, or, în situația menționată, nu au fost luate măsurile necesare.

Asociațiile de elevi din țară au propus întocmirea unei evidențe a numărului de elevi fără acces la internet și demararea unei achiziții directe de dispozitive conectate la internet, astfel încât toți elevii să aibă acces egal la învățătură în această perioadă, dar Ministerul Educației și Cercetării uită de cei care au nevoie de cel mai mult sprijin. Elevii au ales să își facă singuri dreptate, autoritățile trebuie să își asume faptul că au privat elevii de dreptul la educație!

„Am tot pasat responsabilitatea de la unii la alții și ne-am trezit în situația în care la aproape două luni de la debutul crizei, nu avem nicio statistică și nici asigurate dispozitive pentru toți elevii. Cei din mediile dezavantajate erau oricum în situații dificile, dar această perioadă a arătat exact cât de mari sunt diferențele dintre noi. Dreptul la educație să fie asigurat de părinți? Ce au făcut autoritățile în tot acest timp și ce au de gând să facă pentru a asigura cele necesare în toamnă așa cum au promis? Sute de mii de elevi au fost lăsați deoparte și autoritățile îi ignoră în continuare” , spune Andreea Sabina Spătariu, președinte AEC

„Fiind elev de clasa a XII-a, nu pot accepta faptul că starea materială a unui alt elev care urmează să dea examenul de Bacalaureat ori Evaluarea Națională influențează modul în care acesta se poate pregăti. Din start, acesta pleacă cu un dezavantaj doar din cauza faptului că Ministerul Educației și Cercetării nu este capabil să ia măsuri utile pentru a asigura accesul la educație tuturor elevilor din România.

Aștept ziua în care România își va pune în valoare toți elevii, fără discriminare, iar Ministerul Educației va asigura din resurse proprii  accesul la educație și nu va apela, cum o face de fiecare dată, la ONG-uri și firme.

Nu spun faptul că spiritul civic nu este un lucru îmbucurător pentru noi și implicit pentru elevii cu o stare materială instabilă, dar, trebuie să punem în valoare faptul că educația din România ar trebui să fie gratuită pentru toată lumea, lucru garantat de stat, nicidecum din buzunarele proprii.” - Nicolae Alexandru Rădulescu, președinte AEBI.

„Am făcut apel în repetate rânduri la conștiința doamnei Ministru, însă totul a fost van. Am întrebat-o  și o vom întreba în repetate rânduri: cum este posibil ca orele online să devină obligatorii în circumstanțele în  care nu toți elevii români pot participa la ele? Cum este posibil ca acei copii defavorizați, 350.000 la număr, să nu reprezinte prioritatea doamnei Ministru?

Sesizarea noastră la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării vine după ce răbdarea noastră și-a atins limitele maxime. Trebuie să existe o conștientizare în masă în rândul celor ce ne conduc, să realizeze că sistemul nostru educațional nu este nici pe sfert pregătit pentru ceea ce impune perioada de carantină. Orele online ar fi trebuit fie să rămână la stadiul de recomandare, fie Monica Anisie ar fi trebuit să se asigure că, înainte de toate, toți elevii au acces la ele”, precizează Rahela Maria Macovei, președinte AVE.

„În Maramureș sunt aproximativ 534.278 de elevi, dintre care 6.441 fără acces la internet. Este adevărat faptul că numărul de elevi fără acces la internet este unul mare în toată România, nu numai în Maramureș și că achiziționarea de tablete poate fi una grea, dar nu poate fi imposibilă.

Ne-au ajuns promisiunile autorităților făcute cu privire la rezolvarea problemei achiziționării necesarelor pentru ca elevii din medii dezavantajate să nu fie discriminați și să poată susține orele în mediul online”, spune și Paula Livia Buda, președinte AEM.