Scandal! Piese fasificate pe submarinele nucleare americane

GROTON, Conn. (July 30, 2004) ñ PCU Virginia (SSN-774), the nationís newest and most advanced nuclear-powered attack submarine and the lead ship of its class, returns to the General Dynamics Electric Boat shipyard in Groton, Conn., July 30, following the successful completion of its first voyage in open seas ñ called "alpha" sea trials. Virginia is the Navyís only major combatant ready to join the fleet that was designed with the post-Cold War security environment in mind and embodies the warfighting and operational capabilities required to dominate the littorals while maintaining undersea dominance in the open ocean. ìNuclear submarines provide a unique contribution to our nationís security and will be increasingly important in the decades ahead,î said Electric Boat President John Casey. ìThe Virginia and the rest of the ships of its class are designed specifically to incorporate emergent technologies that will provide new capabilities to meet new threats.î Virginia will be delivered to the U.S. Navy this fall. Electric Boat is a wholly owned subsidiary of General Dynamics. (Photo courtesy of General Dynamics Electric Boat Public Affairs)

Incredibil dar adevărat. Submarinele americane au fost construite cu piese din oțel de calitate inferioară

La 10 aprilie 1963, submarinul USS Thresher,  cu 129 de marinari la bord,  primul submarin de atac nuclear (SNA) din istorie, a dispărut pe mare, în timpul testelor de scufundare, la  400 km de coasta de nord-est a Statelor Unite.

Ipoteza privilegiată pentru a explica acest naufragiu este că submarinul a fost victima unei scurgeri de apă care a declanșat un scurtcircuit și a provocat oprirea reactorului său nuclear.

Lipsit de propulsie, USS Thresher s-a scufundat tot mai adânc, până când coca submarinului a făcut implozie sub presiunea apei, ucigând toți oamenii aflați la bord.

După această dramă, US Navy a lansat programul SUBSAFE care prespunea o serie de controale riguroase efectuate  la fiecare etapă a construirii unui submarin, inclusiv în perioadele de mentenanță.

De atunci, marina americană a mai pierdut însă un alt submarin, USS Scoprion, în 1968. Cauzele tragediei au făcut obiectul multor teorii, cea mai vehiculată fiind expozia unei torpile.

Însă, recent, s-a aflat că submarinele nucleare de atac din clasa Virginia, construite de General Dynamics Electric Boat și Huntington Ingalls Industries, nu respectă standardele stasbilite în cadrul programului SUBSAFE.

În 2008, grupul australian Bradken a preluat o turnătorie care, situată în Tacoma (Washington), a furnizat apoi piese de oțel turnate șantierelor navale responsabile de construcția submarinelor marinei americane.

Însă, în 2017, s-a aflast că testele de calitate, efectuate pentru a verifica dacă aceste piese din oțel corespundeau standardelor de rezistență și soliditate, fuseseră falsificate de Elaine Thomas, directorul laboratorului acestei companii, încă din 1990. Astfel , pentru anumite măsuri, un 3 putea fi transformat în 5 ...

Când grupul Australian a descoperit existent acestor falsificări, în cadrul a 200 de teste, a concediat-o pe Elaine Thomas (chiar când Thomas ieșea la pensie), a avertizat US Navy, sugerând însă că diferențele de calitate constatate nu erau rodul unei fraude.

Acest lucru, potrivit justiției, a împiedicat eforturile Marinei SUA de a avea o idee clară despre amploarea problemei și de a lua măsurile necesare pentru a asigura siguranța submarinelor sale.

„După ce conducerea Bradken a descoperit datele falsificate, a indus în eroare Marina SUA cu privire la amploarea și natura fraudei. (...)  Au pus în pericol marinari și operațiunile marinei”, a declarant, săptămâna trecută,  procurorul federal Brian T. Moran, într-un comunicat.

„Furnizorii guvernamentali nu trebuie să tolereze frauda în rândurile lor și trebuie să coopereze pe deplin cu autoritățile atunci când o descoperă”, a adăugat el.

Pentru justiție, cele 18 luni în care Bradken nu a dezvăluit certificările „frauduloase” semnate de Elaine Thomas „au împiedicat serios eforturile Marinei de a evalua și corecta riscurile potențiale pentru siguranță și operațiuni” și „ar fi putut antrena grave accidente implicând submarinele”, scrie Opex 360.

În cadrul unui acord cu justiția americană, grupul Bradken a acceptat să plătească o amendă de 10,8 milioane de dolari.

„Deși compania recunoaște că nu a descoperit și nu a dezvăluit dimensiunea completă a problemei în primele etape ale anchetei, guvernul Statelor Unite a recunoscut cooperarea companiei Bradken (...) ca fiind excepțională”, a explicat grupul Australian.

„Aceste eforturi au avut ca rezultat un acord (...) de soluționare cu guvernul american, care acoperă toate acuzațiile penale potențiale și procesele civile împotriva companiei”, a adăugat Bradken.

De partea sa, procurorul Moran a amintit că Marina SUA a fost nevoită să ia „măsuri importante pentru a asigura securitatea operațiunilor submarinelor afectate” și că acestea vor avea drept consecință creșterea costurilor și mentenanței”.

De asemenea, el a spus: „Acordul nostru cu compania Bradken urmărește să garanteze că aceasta își va îmbunătăți procedurile. Procurorul a insistat: „Sperăm că aceste măsuri vor îmbunătăți sistemul de aprovizionare militară”.

Grupul Bradken va trebui să ia toate măsurile necesare pentru a îmbunătăți controlul de calitate al pieselor destinate submarinelor marinei americane și pentru a preveni fraudarea ulterioară.

Dacă după trei ani se consideră satisfăcătoare, atunci acuzațiile justiției americane vor fi abandonate.

Elaine Thomas va trebui să răspundă pentru acțiunile sale în fața judecătorilor. Ea va apărea în fața unui tribunal federal la 30 iunie.

În timpul anchetei, ea a explicat că a găsit „stupide” anumite teste cerute de Marina SUA pentru a verifica calitatea pieselor destinate submarinelor sale.

Foto:  Opex 360/General Dynamics Electric Boat Public Affairs