Începe scanarea facială de la distanță în Republica Moldova. Care sunt procedurile

Începe scanarea facială de la distanță în Republica Moldova. Care sunt procedurile Sursa foto: Arhiva EVZ

Proiectul de Hotărâre prin care persoanele care doresc să acceseze servicii online publice sau private vor putea fi identificate de la distanță, prin mijloace digitale, a fost publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Proiectul a fost inițiat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Scanarea facială de la distanță este un proiect care urmărește să reducă birocrația, dar și corupția. La inițierea procedurii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace digitale, solicitantul trebuie să își dea consimțământul în vederea parcurgerii procesului de identificare și asupra scopului identificării, precum și pentru realizarea de fotografii, capturi de imagini și/sau colectare de date ale sale și ale actului de identitate.

Potrivit documentului, se stabilesc în calitate de metode alternative de identificare de la distanță a persoanei fizice: identificarea persoanei la distanță utilizând mijloace digitale de verificare automatizate, fără participarea operatorului uman și identificarea persoanei la distanță utilizând mijloace digitale de verificare cu participarea operatorului uman. Implementarea de către prestatorii de servicii de încredere calificați a metodelor alternative de identificare este opțională și se realizează în conformitate cu procedura de identificare a persoanei fizice la distanță utilizând mijloace digitale.

Astfel, procedura de identificare stabilește regulile și cerințele minime tehnice și de securitate pentru realizarea de către prestatorii de serviciide încredere calificați a identificării și verificării identității de la distanță a persoanei utilizând mijloace digitale.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cum se face scanarea facială de la distanță

În procesul de colectare a datelor de identificare sunt furnizate sau preluate date referitoare la solicitant. Printre acestea: numele și prenumele solicitantului, numărul de identificare de stat al persoanei fizice, data și locul nașterii solicitantului, seria și numărul actului de identitate, inclusiv înregistrări foto și video ale actului de identitate a solicitantului în cazul în care identificarea persoanei la distanță se realizează utilizând mijloace digitale de verificare cu participarea operatorului uman.

Scanarea facială

Sursa foto: pixabay.com

Serviciul de identificare a persoanei la distanță, după caz operatorul, poate îndruma solicitantul să-și schimbe poziția corpului și să se introducă pe sine, după caz și actul de identitate în cadru pentru a face posibilă identificarea persoanei la distanță.

În cazul în care identificarea solicitantului la distanță prin metode digitale se realizează în mod automatizat fără participarea unui operator uman vor fi acceptate doar actele de identitate autenticitatea cărora poate fi verificată criptografic folosind tehnologia NFC pentru citirea componentei de securitate a acestora.

Dumitru Alaiba, vicepremier și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, a explicat că transformarea digitală a societății a creat necesitatea de a putea identifica de la distanță persoanele. Prin digitalizarea procedurii, a mai spus Alaiba, se va economisi timp și va fi combătut fenomenul corupției, prezent în cazul proceselor bazate pe interacțiunea fizică.

Scanarea facială

Sursa foto: pixabay.com

Reguli pentru furnizorii de servicii

Furnizorii de servicii de identificare a persoanei la distanță utilizand mijloace digitale este obligat:

-să elaboreze și să mențină o descriere detaliată a arhitecturii sistemului informatic a serviciului de identificare a persoanei la distanță; -să elaboreze și să mențină un plan de răspuns la incidente; -să elaboreze și să mențină un plan de reziliență pentru a se asigura că informațiile relevante rămân accesibile, pentru o perioadă adecvată de timp, în scopul furnizării de probe legale și al continuității activității; -să stabilească proceduri privind efectuarea copiilor de rezervă și de recuperare în cazul unui incident de securitate cibernetică; -să înregistreze toate prelucrările de date și acțiunile automatizate efectuate de operatori în cadrul unei verificări a identității la distanță; -să se asigure că informațiile furnizate nu sunt false sau înșelătoare; -să furnizeze suficiente dovezi că modul în care funcționează, nu este de natură să-și compromită imparțialitatea și calitatea serviciului său către client sau să dea naștere unor conflicte de interese; -să dispună de licențe valabile pentru instrumentele (software sau hardware) utilizate pentru furnizarea serviciului; -să țină auditul operaţiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal sistemului informatic a serviciului de identificare a persoanei la distanță în funcţie de criterii şi indicatori specifici.