Mașinile electrice devin din ce în ce mai ninteresante la nivel global datorită lipsei infrastructurii. Acest lucru face greu de atins ținta impusă de autorități pentru scăderea emisiilor poluante
Cererea de automobile electrice a încetinit
Potrivit celei de-a cincea ediții anuale a raportului EY Global Mobility Consumer Index, cererea globală pentru vehicule electrice a încetinit. Principala temere a potențialilor cumpărători este lipsa infrastructurii de încărcare,
Raportul, se bazează pe sondarea a 19.000 de respondenți din 28 de țări, arată că, deși, procentul celor care intenționează să achiziționeze un vehicul electric a crescut de la 55% la 58% față de anul anterior, creșterea cererii începe să stagneze, după ce aceasta s-a majorat de la 30% la 55% în intervalul 2020 - 2023.
Potențiali cumpărători, 27% dintre respondenți sunt descurajați. ei invocând lipsa infrastructurii de încărcare drept principal motiv de îngrijorare. 25% au declarat că sunt preocupați de autonomia vehiculelor electrice, iar 18% au declarat că încărcarea vehiculelor electrice durează prea mult.
Având în vedere că au trecut câțiva ani de la punerea pe piață a mașinilor electrice, cel mai recent studiu a identificat și temeri privitoare la costul ridicat al înlocuirii bateriilor. Acesta a fost menționat de 26% dintre potențialii cumpărători.
Prețul carburanților, motivul major al achiziționării de automobile electrice
Prețurile ridicate ale carburanților au fost principalul motiv pentru care 37% dintre respondenți au fost motovați să cumpere un vehicul electric. Preocupările legate de protecția mediului și-au pierdut constant din importanță în ultimii ani, doar 34% dintre respondenți invocându-l ca factor încurajator în 2024, comparativ cu 49% în 2021.
În SUA, procentajul celor care intenționează să cumpere un autovehicul a scăzut de la 60% anul trecut, la 50%, iar procentajul celor care intenționează să cumpere un vehicul electric a înregistrat o scădere de la 48%, la 34% în aceeași perioadă. Autovehiculele hibride au înregistrat o creștere modestă, ceea ce reflectă o tendință de piață în creștere.
Marea Britanie, pe primul loc în Europa la achiziționarea de automobile electrice
Piețele europene au înregistrat o creștere a intenției de cumpărare a unui automobil în următorii doi ani, în special în Marea Britanie, unde intenția a crescut puternic de la 45% în 2023, la 56% în acest an, ceea ce a avut drept rezultat depășirea celorlalte țări europene. Și în Norvegia intenția de a achiziționa un automobil în următorii doi ani s-a majorat de la 34%, la 50% în ultimul an.
„Adaptarea la tendințele de mobilitate este esențială pentru a răspunde așteptărilor consumatorilor. În România, observăm o creștere treptată a interesului pentru vehiculele electrice, însă infrastructura de încărcare rămâne un aspect critic. Este imperativ să colaborăm cu autoritățile și partenerii din industrie pentru a dezvolta o rețea de încărcare care să susțină această tranziție și să alinieze România la dinamica globală", declară Stela Andrei, Partener, People Advisory Services, Automotive, Advance Manufacturing and Mobility Sector leader, EY România
Piața se umple de chinezării
În perioada 2019 - 2023, proporția modelelor chinezești de vehicule electrice vândute în Europa a crescut de la 0,4%, la 8%. Autoturismele electirce chinezești se află în centrul unui imens scandal UE-China, după ce Burxellesul a descoperit că autoritățile comuniste de la Beijing subvenționează masiv industria chineză, ceea ce a dus la acuzații de concurență neloială.
În timp ce atât milenialii, cât și respondenții din Generația Z au indicat raportul calitate-preț drept principalul motiv pentru a lua în considerare mărcile de vehicule electrice chinezești, diferența între generații își spune cuvântul atunci când este vorba de încredere. Numai 36% dintre membrii Generației Z consideră că încrederea în mărcile chinezești reprezintă un factor în procesul de achiziție, față de 41% dintre mileniali.
Andreea Ungureanu, Senior Manager, EY Parthenon spune: „Nu doar tehnologia evoluează, dar și segmentele de clienți, nevoile și comportamentele lor. În timp ce entuziaștii vehiculelor electrice au fost deja convinși, este momentul pentru companii să se îndrepte către segmentele de clienți mai reticente. Acestea sunt mai sensibile la preț și așteaptă o propunere de valoare clară și diferențiată, fie că este vorba de servicii conectate, securitate sau servicii și întreținere. Nu există o soluție care să se potrivească tuturor, iar producătorii de echipamente originale și dealerii trebuie să lucreze activ pentru a înțelege comportamentul și nevoile subiacente, temerile și așteptările acestor noi tipologii, pentru a debloca o nouă zonă de creștere.”
Pentru toți cumpărătorii, costul serviciilor aferente autovehiculelor conectateeste îngrijorător: la nivel mondial, 49% dintre respondenți au declarat că sunt prea scumpe.