Editura Evenimentul si Capital

Salvarea de la Insula CANGURULUI şi amanta MARINARULUI francez. Reporter de Cursă Lungă

Autorul în Pacificul de Sud. Noiembrie 200. FOTO: Arhiva personală
Autor: | | 0 Comentarii | 9081 Vizualizari

Acum 18 ani, în noiembrie 2000, eram îmbarcat pe un portcontainer franţuzesc, CMA-CGM Matisse, cu pavilion de complezenţă, întregistrat la Port-aux-Francaise, din Insulele Kerguelen, posesiune franceză din Oceanul Indian de Sud

Nava era nou-nouţă, lansată la apă în Taiwan, cu nouă luni înainte, iar echipajul era mixt francezo-român. Mă rog, francezi e mult spus, că mai toţi franţujii erau, de fapt, bretoni care când începeau să cotcodăcească pe limba lor nu-i înţelegeau nici ai lor, darămite ai noştri. Tocmai plecasem din Australia către Jakarta.

MATISSE la Sidney, în Darling Harbour, înainte de Opera House. Poza e făcută de pe Harbour Bridge

Fusesem la Brisbane, Sidney şi, după ce am dublat capul Wilson Promontory, punctul cel mai sudic al continentului, prin strâmtoarea Bass, care desparte Australia de Tasmania, ajunsesem la Melbourne. După o escală aici, am plecat mai departe, prin Pacificul de Sud către Indonezia.

Francezi „Polivalenţi” şi răzbunarea australienilor

Interesant este că ofiţerii francezi aveau un alt fel de tip de brevete de navigaţie decât ale noastre. Ei, după terminarea şcolii de marină, erau „polivalenţi”, adică puteau ocupa funcţii atât la punte cât şi la maşină. Lucru care i-a costat o mare umilinţă în ţara de la antipozi. Cu câţiva ani înainte, compania franţuzească, al cărui proprietar era un libanez, cumpărase de la australieni o flotă de vreo duzină de vapoare, la second-hand, cu promisiunea că se vor păstra echipajele australiene. Lucru pe care nu l-au făcut, că-i cam ustura la buzunar. Aşa că, atunci când una din navele lor ajungea într-un port australian era victima unei represiuni, în sensul că autoritţile portuare nu-i recunoştea brevetul comandantului şi obliga compania ca, pe timpul cât vaporul era în apele lor, să aibă la borrd un comandant australian sau de orice altă naţionalitate. S-a întâmplat, de plidă, ca un român cu brevet de Căpitan de Cursă Lungă, care naviga ca ofiţer II, să-l înlocuiască pe timpul tranzitării apelor teritoriale australiene, pe comandantul francez, care era considerat drept simplu pasager.

Măgăruşul „Banzai”

Mă rog, la maşină, şef mecanic era unu' De la Haye, mare fustangiu şi fumător înrăit, care ardea fo trei-patru pachete de Marlboro pe zi. Pe ofiţerul I mecanic îl chema Bansais, drept pentru care românii îi ziceau, simplu „Banzai” şi ofiţer II era un ardelean din Cluj, pe nume Buburuz. Ăsta era unu' dintre cei câţiva supravieţuitori de pe cargoul Scăeni, naufragiat la începutul anilor '90 în Marea Ionică, pe lângă Sicilia. Porecla ăstuia a venit spontan: „Coccinelle”, adică gărgăriţă în franceză. Hâtru nevoie mare, Buburuz îi învăţa pe francezi să spună tot felu' de porcărele în româneşte. Odată, mă întâlnesc cu Banzai în lift, că nava era cam cât un bloc cu opt etaje şi avea 195 de metri lungime, la un deplasament de 30.000 TDW. A doua cea mai mare navă cu care am navigat. Well, îi zic io bonsoir lu' Banzai şi-l întreb: „Qu'est-ce que tu fais, monsieur Bansais?”. La care, Banzais îm turuie foarte serios, graseind fermecător, lecţia învăţată de la Buburuz: „M-am săturat. Muncesc ca un măgăruş. M-am săturat de acest vapor de popo...ri şi de la...gii”. Să leşin în lift de râs.

Cati BANI incaseaza Dragnea, lunar! Victor Ponta arunca BOMBA! Suma intra in intregime in buzunarul sefului PSD

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Reporter de cursă lungă

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI