“SAFESHORE”, sistemul de SUPRAVEGHERE pentru SECURITATEA LITORALULUI MĂRII NEGRE

“SAFESHORE”, sistemul de SUPRAVEGHERE pentru SECURITATEA LITORALULUI MĂRII NEGRE

Unicul sistem de detectare a ambarcaţiunilor inamice, a persoanelor aflate în apă şi dronelor de mici dimensiuni care pot purta purta încărcături explozive sau droguri a fost prezentat, la Neptun, în premieră în România, în cadrul proiectului SafeShore, finanțat de Comisia Europeană. Anterior, SafeShore a fost testat în activități similare desfășurate la Marea Nordului și la Marea Mediterană

Zeci de specialiști din țară și străinătate, implicați în proiectul SafeShore, au prezentat, pe plaja de la Neptun, lângă vilele de protocol unde sunt găzduiți, în timpul verii, președintele și miniștrii guvernului, unicul sistem de detectare a ambarcaţiunilor, persoanelor aflate în apă şi dronelor de mici dimensiuni. Consorțiul SafeShore este coordonat de Academia Militară Regală din Belgia, fiind compus din 12 parteneri, centre de cercetare, universități și parteneri industriali, inclusiv SPP și Garda de Coastă. Comisia Europeană a investit 5 milioane de euro în proiectul de cercetare SafeShore pentru a dezvolta soluții tehnice capabile să îmbunătăţească sistemele actuale de supraveghere necesare asigurării securității. Proiectul combină, într-o singură platformă, cele mai noi tehnologii de detecție, colectează și analizează, în timp real, date importante detecției amenințărilor.

Eficiența sistemului a fost testată, timp de 10 zile, într-un amplu exerciţiu la Marea Neagră, astăzi având loc testul final, cu trei drone suspecte care survolau țărmul mării. Pe apă navigau două nave suspecte, urmărite de ambarcațiuni cu scafandri SPP și de șalupe ale Gărzii de Coastă. “Misiunea simulată este un potențial atac terorist cu drone care poartă încărcături explozibile improvizate asupra infrastructurii critice. Sau trafic cu droguri, care poate fi realizat de pe vase care se apropie de țărm de unde dronele pot să decoleze și să vină către țărm cu pachete cu narcotice. Sistemul le detectează cu ajutorul sistemului LIDAR, 3D, care scanează și primește aceste reflexe ale fascicolului laser de la drone, determinând coordonatele. Sistemul radio permite  și detecția  telecomenzilor folosite pentru conducerea dronelor”, a explicat Tudor Rădulescu din partea UTI Group, partener industrial în grupul SafeShore.

După detectarea dronelor, persoanelor sau navelor suspecte, partenerii din proiecte, de la SPP intervin pentru partea de pază demnitari, iar Poliția de Frontieră, pentru asigurarea securității frontierei. “În momentul în care o alarmă este afișată pe aplicația de comandă și control, apare în sistemele de coordonare ale Poliției de Frontieră și atunci Garda de Costă poate să trimită o șalupă, dacă este vorba de o ambarcațiune, sau să trimită un echipaj pe uscat pentru prinderea persoanelor care efectuează astfel de acțiuni”, completează Teodor Rădulescu. Și asta pentru că, pe lângă faptul că dronele sunt utilizate legal în mai multe sectoare, aceeași tehnologie este exploatată și pentru activități ilegale sau criminale, ce pot constitui o amenințare la adresa publicul larg. Grupările de crimă organizată și terorism, contrabandiștii și traficanții, folosesc dronele pentru operații precum observarea și supravegherea ilegală, traficul de droguri sau ca și vectori de atac fizic.

“Nu este însă destul pentru un sistem operațional”, susține Geert DE CUBBER de la Academia Regală Militară din Belgia, după fionalizarea testului. “Ideea noastră este să ajungem la un sistem de detecție de peste un kilometru, poate și doi kilometri, în viitor.  Ce am făcut acum este, conform cerințelor Comisiei Europene, cum să facem detecție pe acest interval de 200-300 de metri. Urmează a doua fază..In proiectul Safeshore am folosit cei mai buni senzor de pe piață”, a explicat specialistul belgian. Iar Remus Dogaru, de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română consideră că “sistemul este aplicabil în condițiile în care va fi generalizat pe malul mării, deocamdată, este un proiect, un incubator de idei care testează anumite soluții tehnice”.

Potrivit coordonatorilor proiectului, SafeShore a fost proiectat și realizat, astfel încât să acopere o gamă variată de misiuni: protecția infrastructurilor critice (aeroporturi, centrale nucleare, sedii guvernamentale, etc.), protecția demnitarilor și a sediilor de lucru ale acestora, asigurarea securității pe timpul adunărilor publice, urmărindu-se totodată și integrarea acestuia cu sistemele existente de supraveghere a frontierelor. În aceeași măsură, sistemul poate fi utilizat și pentru asigurarea măsurilor de pază a penitenciarelor, supravegherea ariilor protejate. Sistemul este compus din trei platforme mobile, ce pot fi controlate de la distanță dintr-un centru de comandă și control.