S-au stabilit regulile pentru catalogul electronic. Ce trebuie să știe părinții și elevii

Sursa foto: Arhiva EVZ

Ministerul Educației a aprobat pintr-un ordin de ministru toate standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în cele 742 de școli-pilot ale programului. Documentul a fost trimis către toate inspectoratele școlare.

Au fost aprobate toate standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în cele 742 de școli-pilot ale programului. Ministerul Educației a transmis către inspectoratele școlare documentul prin care sunt stabilite regulile pe care unitățile de învățământ trebuie să le respecte începând cu anul școlar 2023-2024.

În ordinul de ministru se precizează că școlile sunt obligate să asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor și trebuie să garanteze mai multe drepturi utilizatorilor. Pe această listă se află dreptul de a fi informat, de a avea acces, dreptul la rectificar, la restricționarea prelucrării și la portabilitatea datelor. În același document se mai precizează că este interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https.

Cum vor fi editate notele și absențele din catalogul electronic

Ordinul de ministru a stabilit că este permisă modificarea notele, calificativele și absențele doar „pe bază de acces, de către persoanele responsabile care au capacitatea de modificare conform prevederilor ROFUIP”. De asemenea, furnizorii servicului catalogului electronic vor fi responsabili, alături de școlile respective, să asigure existența și accesibilitatea copiilor de siguranță a cataloagelor pe tot parcursul contractului, dar și pentru o perioadă de minim doi ani de la încetarea lui.

Elevii, părinții și reprezentanții legali ai copiilor vor putea vedea notele din catalogul electronic doar pe baza unor date de acces prestabilite. Este vorba de un nume de utilizator și parola. Acestea pot fi modificate de utilizatori. În același document se mai precizează că utilizatorii de tip administrator nu pot schimba sau înregistra notele, calificativele sau absențele elevilor.

Pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru autentificare

„Aplicația dispune, cel puțin, de autentificare cu utilizator și parolă, urmând ca în cel mai scurt timp, cel târziu în anul școlar 2023 – 2024 să dispună, cel puțin, de un mecanism de tipul autentificare în doi factori denumiți 2FA. Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare în doi factori de tip utilizator & parolă + SMS sau 2FA de tip utilizator + parolă + cod primit prin e-mail sau utilizator + parolă cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice de gestiune a codurilor de tip One-Time-Password”, se precizează în ordinul de ministru.

Ministerul Educației a ales, printr-un alt ordin, 742 de școli din România care să folosească catalogul electronic în anul școlar 2022-2023. Este important de precizat că instituția condusă de Ligia Deca nu a pus la dispoziția unităților de învățământ cataloagele respective. Școlile au fost nevoite să apeleze la aplicații sau programe private, care au fost achiziționate de pe piața de investiții, potrivit Edupedu.ro.