Cel mai lung tunel din lume, construit la cea mai mare adâncime, s-a deschis oficial, azi, în Elveția, după aproape 20 de ani de lucrări de construcție.
Tunelul Gotthard are 57,1 km și va fi utilizat de trenurile de mare viteză, pe sub Alpii Elvețieni, între nordul și sudul Europei. Elveția spune că această lucrare va revoluționa transportul de marfă, iar toată încărcătura care este acum transportată cu milioane de camioane pe an, pe acea rută, va putea fi dusă cu trenul, scrie BBC News.
Tunelul a depășit, ca dimensiuni, un alt tunel de cale ferată, din Japonia, Seikan, care are 53,9 km, iar pe locul trei se află Tunelul Canalului, care leagă Franța de Marea Britanie și care măsoară 50,5 km.
La inaugurare, două trenuri au pornit în direcții opuse, fiecare transportând sute de călători, care au câștigat biletele de călătorie la o tombolă.
Ceremonia a fost condusă de președintele federal elvețian, Johann Schneider-Ammann, iar printre liderii invitați s-au numărat cancelarul Angela Merkel, președintele francez Francois Hollande, premierul italian Matteo Renzi și cancelarul austriac, Christian Kern, alături de președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker.
Mărfurile europene, fie că e vorba de vinuri italiene exportate în Olanda sau mașini germane trimise în Grecia, trebuie să traverseze Alpii. Acum acest lucru se va produce mai rapid, mai sigur, mai ieftin, scrie sursa citată.
Proiectul, care a costat mai mult de 12 miliarde de dolari, a fost aprobat de cetățenii elvețieni, într-un referendum, în 1992. Alegătorii au susținut, doi ani mai târziu, propunerea unor grupuri de protecție a mediului, pentru ca întregul transport de marfă din Elveția să se desfășoare pe calea ferată.
Tunelul ajunge, în unele locuri la 2,3 km sub suprafața muntelui, străbătând roci care ajung la o temperatură de 46 de grade Celsius. Inginerii au săpat și aruncat în aer roci de 73 de tipuri, unele dure precum granitul, altele moi ca zahărul. Mai bine de 28 de milioane de roci au fost excavate, iar nouă muncitori au murit în timpul acestor lucrări.
Acum tunelul finalizat la timp și în bugetul propus, va crea o conexiune principală între Rotterdam, Olanda și Genoa, Italia. Serviciile vor ajunge la capacitatea maximă în decembrie, la timp pentru ca pasagerii care merg din Zurich la Milano să călătorească mai puțin cu o oră, adică două ore și 40 de minute.
Circa 260 de trenuri de marfă și 65 de trenuri de pasageri vor traversa tunelul în fiecare zi, iar drumul acesta va fi parcurs în doar 17 minute.