“Asistăm astăzi la o creştere bruscă a activităţii NATO. Dacă ar fi să vorbim de zboruri în general, de numărul de zboruri ale ţărilor membre ale Alianţei în regiunile adiacente Federaţiei Ruse şi Belarus, acestea au ajuns la 3.000 în 2014, adică s-au dublat. Dacă ar fi să vorbim de zborurile avioanelor de spionaj americane, observăm o creştere substanţială: 140 în 2014 faţă de 22 în 2013”, a afirmat diplomatul rus.

Potrivit aceluiaşi oficial, avioane “AWACS (de recunoaştere şi avertizare timpurie) survolează intens România, Polonia şi Marea Neagră, iar numărul acestor zboruri a crescut de asemenea foarte mult anul trecut, ajungând la 460”, relatează Ria Novosti.

“Cei din NATO nu ar trebui să fie deci surprinşi că noi interceptăm şi însoţim avioanele lor pentru a ne lămuri în ce scop se află ele în apropierea frontierelor noastre”, a mai spus Aleksandr Gruşko.

Şeful misiunii Moscovei pe lângă Alianţa Nord-Atlantică a calificat situaţia creată drept “un produs al politicii NATO”, potrivit TASS.

Un purtător de cuvânt al Pentagonului, Mark Wright, a declarat sâmbăta trecută că un avion de luptă rusesc de tipul Su-27 Flanker a zburat marţea trecută periculos de aproape de un avion spion american RC-135U deasupra Mării Baltice. Washingtonul a denunţat interceptarea efectuată “într-un mod periculos şi neprofesionist” a avionului său, care zbura în spaţiul internaţional, după cum a relatat CNN.

Acelaşi purtător de cuvânt a subliniat că acţiunile pilotului rus puteau să conducă la deteriorarea în continuare a relaţiilor dintre Rusia şi SUA. “Acţiunile neprofesioniste ale pilotului rus ar fi putut pricinui prejudicii ambelor avioane. Mai mult, această manevră necugetată ar fi putut duce la o escaladare a tensiunilor dintre ţările noastre”, a afirmat Mark Wright, subliniind că Pentagonul va protesta oficial pe lângă autorităţile ruse în legătură cu acest incident.

În replică, Ministerul Apărării rus a declarat că avionul spion american de tipul RC-135U se îndrepta spre graniţele ruse (enclava Kaliningrad) cu transponderul oprit. Un responsabil al Comandamentului american din Europa a dezminţit însă afirmaţiile Moscovei cu privire la transponder.

Purtătorul de cuvânt al Ministerului rus al Apărării, general-maiorul Igor Konaşenkov, a spus că, după ce avionul rus a zburat în jurul aparatului de spionaj american, acesta şi-a schimbat direcţia şi s-a îndepărtat de frontiera rusă. În timpul survolului, nu a existat o situaţie de urgenţă, susţine el, adăugând că “evaluarea profesionalismului” pilotului rus ţine de competenţa comandamentului rusesc.

Cu toate acestea, partea americană afirmă că avionul Su-27 s-a apropiat la o distanţă de numai aproximativ 6 metri de aparatul de zbor al SUA, extrem de periculos, cu o viteză foarte mare, ceea ce făcea probabilă o coliziune în aer.