Potrivit Proket, companiile aeriene ruse le cer angajaților să mușamalizeze defecțiunile tehnice ale aeronavelor. Compania aeriană emblematică a Rusiei, Aeroflot, le-a cerut angajaților săi să se abțină de la raportarea incidentelor de pe aeronave, ceea ce înseamnă că avoianele zboară regulat cu defecțiuni tehnice.
Potrivit publicației de investigații Proekt, care au citat actuali și foști angajați ai companiei aeriene, rușii operează adevărate sicrie zburătoare. Un fost angajat de la Aeroflot a explicat că această politică, ce a intrat în vigoare în primăvara anului trecut, a fost introdusă „pentru a preveni blocarea aeronavelor la sol din cauza defecțiunilor, care, conform reglementărilor, interzice aeronavelor să zboare înainte ca defecțiunea să fie remediată”.
Un specialist de la Aeroflot a coroborat aceste informații și a spus că această practică este adoptată și de alte companii aeriene. Un fost pilot de la Nordwind Airlines a relatat pentru Proekt despre un incident din ianuarie de pe aeroportul internațional Kazan, când combustibilul a început să se scurgă în timpul pornirii motoarelor unui Boeing 737.
Pilotul și-a amintit că tehnicienii nu au fost surprinși de scurgere. „S-a întâmplat de mai multe ori înainte, dar nu existau înregistrări ale acesteia în jurnalul tehnic – conducerea companiei aeriene ne-a cerut să nu scriem nimic”, a spus pilotul. „Atitudinea Rusiei de a paria pe noroc există și în aviație. Evident, este înfricoșător să zbori doar cu speranță, dar, din păcate, asta se întâmplă în multe companii aeriene din țară astăzi”, a adăugat el.
Rușii nu pot să-și întrețină avioanele
Sectorul aerian al Rusiei a fost unul dintre primele afectate de sancțiunile occidentale și de consecințele economice ale invaziei Ucrainei de către Moscova. Transportatorii aerieni s-au confruntat cu probleme de întreținere a aeronavelor după ce a fost întreruptă aprovizionarea cu piese de schimb și actualizări de software.
Sancțiunile obligă companiile aeriene ruse să opereze mai puține zboruri, să folosească mai puține avioane și să canibalizeze avioanele pentru piese de schimb, potrivit companiei americane de consultanță Oliver Wyman. În timp ce companiile aeriene ruse au întreținut aproximativ 736 de aeronave la începutul acestui an, analiștii de la Oliver Wyman estimează că acest număr se va înjumătăți până în 2026, companiile aeriene pierzând aproximativ 20% din flota lor în fiecare an.