Rowan Atkinson se simte păcălit de mașinile electrice

Îmi plac vehiculele electrice – și am fost unul dintre primii care le-au adoptat. Dar, mă simt din ce în ce mai păcălit de ele. Din păcate, păstrarea vechchii mașini pe benzină poate fi o idee mai bună decât cumpărarea un vehicul electric. Există motive temeinice de mediu pentru a nu face încă pasul. Automobilul electric este, în teorie, un subiect despre care ar trebui să știu câte ceva. Prima mea diplomă universitară a fost în inginerie electrică și electronică, cu un master ulterior în sisteme de control, scrie actorul în The Guardian.

Combină acest parcurs academic, poate surprinzător, cu o pasiune de-a lungul vieții pentru mașină și poți vedea de ce am fost atras de adoptarea timpurie a vehiculelor electrice. Am cumpărat primul meu hibrid electric acum 18 ani și prima mea mașină pur electrică acum nouă ani și (în ciuda infrastructurii noastre slabe de încărcare electrică) m-am bucurat foarte mult de timpul petrecut cu ambele.

Vehiculele electrice pot fi puțin lipsite de suflet, dar sunt mecanisme minunate: rapide, silențioase și, până de curând, foarte ieftine de rulat. Dar din ce în ce mai mult, mă simt puțin păcălit. Când începi să analizezi faptele, motorul electric nu pare a fi chiar panaceul ecologic despre care se spune că este. După cum probabil știți, guvernul britanic a propus interzicerea vânzării de mașini noi pe benzină și diesel începând cu 2030. Problema inițiativei este că pare să se bazeze în mare parte pe concluziile trase dintr-o singură parte a vieții de funcționare a unei mașini: ce iese din țeava de evacuare.

Mașinile electrice, desigur, au emisii zero, ceea ce este o dezvoltare binevenită, în special în ceea ce privește calitatea aerului din centrele orașelor. Dar, dacă micșorați puțin și vă uitați la o imagine mai mare care include fabricația mașinii, situația este foarte diferită. Înainte de conferința privind clima Cop26 de la Glasgow din 2021, Volvo a publicat cifre care susțin că emisiile de gaze cu efect de seră în timpul producției unei mașini electrice sunt cu aproape 70% mai mari decât la fabricarea uneia pe benzină. Cum așa?

Problema constă în bateriile litiu-ion montate în prezent pe aproape toate vehiculele electrice: sunt absurd de grele, sunt necesare cantități uriașe de energie pentru a le produce și se estimează că vor dura doar puțin peste 10 ani. Pare o alegere perversă de hardware care să conducă lupta autovehiculului împotriva crizei climatice.

Se caută soluții pentru baterii mai bune

Deloc surprinzător, se face mult efort pentru a găsi ceva mai bun. Sunt dezvoltate noi, așa-numitele baterii cu stare solidă, care ar trebui să se încarce mai repede și ar putea avea aproximativ o treime din greutatea celor actuale – dar acestea sunt la câțiva ani de punere pe piață, până când, desigur, vor fi fabricate milioane de mașini electrice supraponderale cu baterii care se uzează rapid.

Hidrogenul se conturează ca un combustibil alternativ interesant, deși suntem lenți în dezvoltarea unui mod cu adevărat „verde” pentru a-l produce. Poate fi folosit în două moduri. Poate alimenta o celulă de combustibil cu hidrogen (în esență, un fel de baterie); producătorul de mașini Toyota a cheltuit o mulțime de bani în dezvoltarea acestora.

Un astfel de sistem cântărește jumătate dintr-o baterie litiu-ion și o mașină poate fi alimentată cu hidrogen la o stație de alimentare la fel de repede ca și cu benzină. Dacă bateria litiu-ion este un dispozitiv imperfect pentru mașinile electrice, au fost ridicate îngrijorări cu privire la utilizarea lor în camioanele grele pentru transportul pe distanțe lungi din cauza greutății; o alternativă este injectarea de hidrogen într-un nou tip de motor cu piston. JCB, compania care produce excavatoare galbene, a făcut pași uriași cu motoarele pe hidrogen și speră să le pună în producție în următorii doi ani. Dacă hidrogenul câștigă cursa pentru alimentarea camioanelor – și, prin urmare, fiecare benzinărie îl are în stoc – ar putea fi o alegere populară și accesibilă pentru mașini.

Păstrăm mașinile noi prea puțin

Dar să micșorăm și mai mult imaginea și să luăm în considerare întregul ciclu de viață al unui automobil. Cea mai mare problemă pe care trebuie să o abordăm în relația societății cu mașina este cultura de vânzare „modă rapidă”, care a fost modelul comercial al industriei auto de decenii. În prezent, în medie, păstrăm mașinile noastre noi doar trei ani înainte de a le vinde, conduse în principal de modelul omniprezent de leasing pe trei ani. Aceasta pare o utilizare revoltător de nepotrivită a resurselor naturale ale lumii, când te gândești în ce stare ajunge o mașină de trei ani. Când eram copil, orice mașină care avea cinci ani era o grămadă de rugină,  jumătatea ieșită pe poarta curțiii spre depozitele de fier vechi. Nu ma există așa ceva. Acum puteți lua o mașină pentru suma de 15.000 de lire sterline care, cu grijă și atenție, va dura 30 de ani. Este îngrijorător să ne gândim că, dacă primii proprietari de mașini noi le-ar păstra doar cinci ani, în medie, în loc de cei trei actuali, atunci producția de mașini și emisiile de CO2 asociate cu aceasta s-ar reduce considerabil. Cu toate acestea, ne-am bucura de aceeași mobilitate, doar conducând mașini puțin mai vechi.

Ia una veche și folosește-o mai puțin

De asemenea, trebuie să recunoaștem ce mare atu avem în mașinile care există în prezent (sunt aproape 1,5 miliarde în întreaga lume). În ceea ce privește producția, aceste mașini și-au plătit taxele de mediu și, deși este rezonabil să reducem dependența noastră de ele, ar părea corect să analizăm cu atenție modalitățile de reținere a acestora, reducând în același timp efectul poluant. Destul de evident, le-am putea folosi mai puțin. După cum mi-a spus odată un ecologist, dacă chiar ai nevoie de o mașină, cumpără-ți una veche și folosește-o cât mai puțin.

Un lucru sensibil de făcut ar fi accelerarea dezvoltării combustibilului sintetic, care este deja folosit încompetiții; este un produs bazat pe două noțiuni simple: una, problema de mediu cu un motor pe benzină este benzina, nu motorul și, doi, nu există nimic într-un baril de ulei care să nu poată fi replicat prin alte mijloace. Formula 1 va folosi combustibil sintetic din 2026. Există multe interpretări ale ideii, dar compania germană de mașini Porsche dezvoltă un combustibil în Chile folosind vântul pentru a alimenta un proces ale cărui ingrediente principale sunt apa și dioxidul de carbon.

Cu mai multă dezvoltare, ar trebui să fie utilizabil în toate mașinile cu motor pe benzină, făcând utilizarea lor practic neutră din punct de vedere al CO2.

Luna de miere cu electricele e spre final

Din ce în ce mai mult, simt că luna noastră de miere cu mașini electrice se apropie de sfârșit și asta nu este un lucru rău: ne dăm seama că o gamă mai largă de opțiuni trebuie explorată dacă vom aborda în mod corespunzător situația foarte gravă a mediului, problemele pe care le-a creat folosirea mașinii.

Ar trebui să continuăm să dezvoltăm hidrogenul, precum și combustibilii sintetici pentru a economisi casarea mașinilor mai vechi, care au încă atât de multe de oferit, promovând în același timp un model de afaceri destul de diferit pentru industria auto, în care să păstrăm noile noastre vehicule mai mult timp, recunoscând longevitatea lor uimitoare, dar trecută cu vederea. Prietenii cu conștiințe de mediu mă întreabă adesea, ca persoană pasionată de mașini, dacă ar trebui să cumpere o mașină electrică.

Tind să spun că, dacă mașina lor este un diesel veche și se deplasează mult în centrul orașului, ar trebui să ia în considerare o schimbare. Propulsia electrică va avea un beneficiu real, la nivel global, pentru mediu într-o zi, dar acea zi încă nu a venit.