România începe negocierile cu Portugalia pentru achiziţia celor 12 avioane F-16

Ministrul român al Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a anunţat miercuri la Bruxelles, după reuniunea Consiliului Nord-Atlantic la nivel de miniştri ai apărării, că l-a informat pe omologul său portughez că la Bucureşti s-a luat o decizie în sensul achiziţionării a 12 avioane F 16 şi că în perioada următoare se vor face toate demersurile guvernamentale pentru a începe negocierile.

"Negocierile urmează să le începem în timp foarte scurt, în urma emiterii unei scrisori de intenţie în acest sens. Costurile de care am vorbit, de 670 milioane de dolari, sunt costuri estimative oferite de partea portugheză, dar ele sunt subiectul negocierilor bilaterale. Costurile estimate de portughezi sunt o valoare maximală, pentru că partea portugheză ne-a lăsat să înţelegem că se poate negocia. Noi vom începe negocierile pentru 12 avioane, numărul a fost stabilit plecând de la informaţiile venite atât de la nivelul Forţelor Aeriene portugheze, care au anunţat că ar avea disponibile nouă avioane, cât şi de la Ministerul portughez al Apărării, care şi-a manifestat disponibilitatea de a scoate la vânzare 12 aparate, pentru a acoperi unele cheltuieli legate de deficit", a declarat ministrul român al Apărării.

Oficialul român a spus că a primit scrisori de la doi comisari europeni în legătură cu procedura de achiziţie a avioanelor F 16 din Portugalia, dar i-a asigurat că "achiziţia se va face în strictă conformitate cu directiva 81, deja adoptată în cadrul legislativ intern, cât şi cu directiva 43". Potrivit ministrului român, achiziţia este una importantă, în condiţiile în care avioanele MIG 21 Lancer îşi epuizează rapid durata de viaţă, "şi dacă avem în vedere că au peste 45 de ani, costurile pentru menţinerea lor în stare de operativitate cresc exponenţial".

"Datorită ciclului abrupt în care MIG-urile 21 Lancer îşi vor epuiza durata de funcţionare se pune problema menţinerii capacităţii României de a-şi asigura misiunile de poliţie aeriană pe întreg teritoriul naţional. În acest sens, vrem să grupăm toate aparatele funcţionale la o singură bază aeriană, pentru ca ulterior, pe măsura intrării în dotare a aparatului de generaţia a patra, să putem să operăm în formulă mixtă", a adăugat Corneliu Dobriţoiu, citat de Agerpres.

El a precizat că MApN a făcut în ultimii ani nişte evaluări foarte serioase, analize comparate de preţ şi eficienţă, iar la nivelul ministerul se menţine opţiunea pentru achiziţia într-un orizont de timp rezonabil a avionului de generaţia a cincea.

"Or, avionul de tranziţie ar trebui să asigure costuri minimale pentru operarea avionului de generaţie a cincea. F 16 asigură aceste costuri, programul de înarmare este la fel, programul pentru infrastructura aeroportuară de susţinere a avionului de generaţie a 5-a este la fel cu cel pentru susţinerea celui de generaţia a patra. Cu alte cuvinte, dacă noi am adopta o decizie politică, la ora actuală, având în vedere şi realităţile economice ale României, noi ar trebui să ne îndreptăm spre un avion de generaţia a patra din spaţiul european, avion care ar putea avea un ciclu de viaţă ca F 16, adică să fie la jumătatea ciclului de viaţă" a mai precizat oficialul român. "Asta ar însemna să luăm o decizie costisitoare şi cu un orizont de timp îngust. Şi este antinaţională, contraproductivă. În momentul în care ne menţinem opţiunea pentru avionul de generaţia a 5-a care, sperăm noi, va intra în dotare peste 20-25 de ani, cu un ciclu de viaţă de minim 30 de ani, am acoperi un orizont de timp mult mai larg", a conchis ministrul român al Apărării.