Românii vor continua să facă filme extraordinare, chiar dacă americanii le vor vedea sau nu

Românii vor continua să facă filme extraordinare, chiar dacă americanii le vor vedea sau nu

"Românii nu pot face filme proaste. În ţara lor, asta ar fi aproape ilegal. Sau, cel puţin, nu le stă în fire", scrie publicaţia Los Angeles Times, după vizionarea, ieri, la Cannes, a filmului lui Radu Muntean "Marţi, după Crăciun".

Cronica ziarului american este deosebit de favorabilă regizorului român şi cinematografiei româneşti, în general.

"De patru ani încoace, cineaştii micuţei naţiuni est-europene au descins în sudul Franţei în fiecare lună mai şi aproape că au eclipsat filmele din  SUA şi din mândra ţară gazdă. Au început ca favoriţi ai criticilor de specialitate cu "Moartea domnului Lăzărescu", în 2006, au continuat, anul următor, cu zguduitoarea dramă despre avort "4 luni,3 săptămâni şi 2 zile ", care a şi câştigat mult râvnitul trofeu de la Cannes, Palme d'Or, şi de atunci nu s-au abătut de la drumul lor, continuând, anul trecut, cu "Poliţist, adjectiv" şi "Amintiri din Epoca de Aur", embleme ale noului val în cinematografia românească", scriu jurnaliştii de la Los Angeles Times.

Ei mai spun că anul acesta continuă ofensiva românească, "poate chiar mai puternic", cu "Marţi, după Crăciun", drama infidelităţii cu care regizorul Radu Muntean a participat la secţiunea Un Certain Regard.

"Filmul lui Muntean este remarcabil, energic şi ilustrează perfect, fără a trece în sfera banalului, subtilităţile vieţii moderne şi ale căsătoriei", mai scrie publicaţia americană. Un film despre viaţă "Marţi, după Crăciun" este povestea unui bărbat de 40 de ani, Cristi, interpretat de Mimi Brănescu, care are o aventură extraconjugală cu stomatologul fiicei sale, a soţiei lui serioase, dar nicidecum dezinteresate, şi a fiicei lor aflate la vârsta preadolescenţei. Lucrurile se complică pentru Cristi care, în scurt timp se vede măcinat de vină, în încercările sale de a ţine aventura în secret.

La prima vedere, intriga pare cât se poate de banală, chiar neinspirată pentru un film de artă, dar geniul artisic al lui Muntean îşi spune cuvântul şi povestea devine pe dată una cât se poate de proaspătă, trecându-l pe regizor în sfera valorilor, spun jurnaliştii de la Los Angeles Times.

"Nu vorba nici pe departe despre isteria melodramatică pe care o întâlnim în pelicula americană "Terms of Endearment"", adaugă ei, apreciind în continuare că povestea lui Radu Muntean este pur şi simplu captivantă, autentică, iar execuţia regizorală deosebit de stilată.

America, dezinteresată de cinematografia românească

Cotidianul remarcă totodată că niciun distribuitor american nu a cumpărat încă filmul lui Muntean "sau pe celălalt, la fel de promiţător, "Aurora" lui Cristi Puiu, regizorul "Morţii domnului Lăzărescu".

"În timp de subiectul şi maniera de abordare a filmului "Marţi, după Crăciun" sunt parcă pliate pe publicul american, (...) ne temem că rigiditatea de pe piaţa acestui tip de filme îi va speria pe cumpărători. Nu va conta însă. Românii vor continua să facă filme extraordinare, chiar dacă ( americanii - n.r.) vor ajunge sau nu să le vadă", încheie jurnaliştii de la Los Angeles Times.

Ne puteți urmări și pe Google News