Alexandru Ciucu: "Românii s-au săturat să fie puşi la colţul Europei"
- Anca Simionescu
- 19 februarie 2012, 23:49
Designerul Alexandru Ciucu a explicat pentru EVZ ce personalităţi din România dau tonul modei, care sunt cele mai frecvente greşeli vestimentare şi ce premieră pentru cariera lui pregăteşte.
EVZ: Am înţeles că pregăteşti o colecţie de "inspiraţie aristocratică, cu accente chic moderniste". Ce vrei să transmiţi cu o astfel de colecţie? Alexandru Ciucu: Numele colecţiei este "L'Homme Roi 2012" şi se adresează Bărbatului Rege, adică bărbatului care emană putere prin simpla prezenţă fără a fi nevoie să o dovedească. Nu toţi ne naştem nobili, dar prin atitudine fiecare dintre noi poate deveni un rege. Aceasta este filosofia acestei colecţii pe care o voi prezenta în premieră la Bucureşti pe 21 februarie 2012 şi apoi, pentru prima dată în cariera mea în afara ţării, la Monte Carlo, Hotel de Paris.
După seara prezentării de la Monaco, unde sunt invitaţi cei mai de seamă reprezentanţi ai Principatului, inclusiv Prinţul Albert, colecţia va rămâne expusă acolo încă două săptămâni, timp în care cei care îşi doresc un costum din colecţie îl pot comanda. Preţurile diferă în funcţie de ţesătură şi model, dar încep de la circa 1500 de euro. Colecţia este de influenţă aristocratică cu influenţe chic moderniste. Ai ales un titlu cu accente regale: "L’Homme Roi 2012". Crezi că o haină perfectă poate transforma într-un rege pe cel care o poartă ? Cred că un costum bine făcut şi o atitudine demnă, încrezătoare şi optimistă pot transforma orice bărbat într-un rege în ochii celorlalţi. Haina vine întotdeauna să contureze şi să susţină personalitatea unui om. Nu spun că haina face minuni dintr-un om, dar un om poate face minuni cu o haină dacă ştie să se poarte.
La sfârşitul lunii vei lansa noua colecţie în prezenţa membrilor Casei Regale din Monaco. Ai mai avut parte de un asemenea public? Cât de diferită este conjunctura faţă de o lansare obişnuită de modă? Aşa cum spuneam , este pentru prima dată când voi prezenta o colecţie în afara ţării şi sunt cu atât mai emoţionat că o prezint într-un principat condus de o familie regală ai căror membri vor fi prezenţi la eveniment. Nu m-aş fi gândit niciodată că voi ajunge la un asemenea nivel şi sper că acest eveniment să însemne ceva pozitiv pentru imaginea României în Europa, cu atât mai mult cu cât din punct de vedere al elitismului aristocratic, Principatul de Monaco este considerat un diamant al coroanei bătrânului continent. Care este imaginea designerilor români pe marile scene de modă ale lumii? Sunt apreciate colecţiile din România? Sunt din ce în ce mai mulţi designeri români care reuşesc să iasă cu succes pe podiumurile din străinătate atât din Europa, cât şi din Statele Unite ale Americii. Cred de asemenea că în următorii 10 – 15 ani vor fi tot mai mulţi artişti români din diferite domenii care chiar se vor afirma peste hotare, pentru că românii sunt un popor de origine latină cu o creativitate debordantă, dar şi însoţită de o dorinţă extraordinară de a-şi demonstra public forţa creatoare. Mă refer aici la artişti designeri, regizori, cântăreţi, actori, fotografi, dar şi la artiştii colaterali artelor de mai sus: make-up, hair-style. Simt că există în România acestor ani o poftă uriaşă de renaştere şi emancipare generalizată în toate domeniile. Simt ca românii s-au săturat să fie puşi la colţul Europei. Ţi s-a întâmplat vreodată să fii privit cu neîncredere pentru că erai român? Ai avut experienţe negative în străinătate din această cauză? Au existat situaţii în care faptul că eram român în afara ţării m-au afectat în mod negativ, dar am încercat întotdeauna să înţeleg şi să nu mă enerveze mentalitatea străinului ignorant, agresat în presa locală de ştiri bombastice despre români, care preferă să dea verdicte fără să ţină cont de faptul că 95% dintre românii din ţara lui au pus umărul la creşterea lor economică şi fără să conştientizeze că tot în ţara lui, româna este cea mai vorbită limbă după cea maternă. Ţin însă să precizez că simt din ce în ce mai puţin o discriminare la adresa romanilor în străinătate, dovada că tot mai mulţi străini au înţeles că printre patru milioane de români care au emigrat în ţara lor ca să muncească cinstit, se aflau şi câteva uscaturi care populează paginile ziarelor avide de ştiri senzaţionale. Eşti furnizor al Casei Regale. Ce etichete trebuie respectate? Ce nu va purta niciodată un membru al unei familii regale? Un membru al Casei Regale va respecta în detaliu un cod al bunelor maniere care îi interzice să epateze în orice mod, inclusiv vestimentar. În lumea familiilor regale există o ierarhie foarte bine definită şi respectată, chiar şi în cadru restrâns, iar dorinţa de a epata devine sinonimă cu dorinţa de a arăta că eşti altcineva decât eşti în cadrul respectivei ierarhii, ceea ce ar fi aprig şi imediat sancţionat. Sunt foarte multe lucruri pe care un membru al unei familii regale nu le-ar purta, dar ştiu sigur că o persoană de un asemenea rang va respecta întotdeauna dresscode-ul cerut la un eveniment.
Cum ai defini cumpărătorul din România: clasic sau avangardist? Algoritmul deciziei de a cumpăra diferă foarte mult de la o persoană la alta şi depinde de educaţie, anturaj şi propria personalitate. În România, ca peste tot de altfel, întâlnim în proporţii sensibil egale cumpărători din ambele categorii, dar cei mai mulţi se află în zona de confluenţa a celor două criterii, adică oameni care sunt într-o perioadă de evoluţie vestimentară şi care se află într-un proces de migraţie de la clasic către avangardist sau invers. Cred că ei au cea mai mare nevoie de consiliere vestimentară autorizată.
Cum ar putea cineva care nu dispune de mulţi bani să fie elegant? Eleganţa ţine în primul rând de atitudine şi mai puţin de bani. Vreau să spun astfel că hainele scumpe nu garantează eleganţă, pentru că, dacă sunt combinate greşit, rezultatul poate fi dezastruos. Deci pentru a fi elegant este nevoie de educaţie vestimentară înainte de a fi nevoie de bani. Odată cu educaţia în domeniu, vor sosi şi informaţiile cu privire la sezonul de reduceri, la designerii cu potenţial aflaţi la început de drum care au creaţii spectaculoase şi preţuri de debut, la brandurile care nu au nimic de a face cu eleganţa şi multe altele.
În modă, ca şi în alimentaţie, oferta este uriaşă atât ca volum, cât şi ca diversitate. Aşa cum unele alimente ne afectează în mod negativ sănătatea, unele haine ne deteriorează imaginea.
Care sunt cel mai des întâlnite greşeli vestimentare? Printre cele mai frecvente derapaje vestimentare masculine pot aminti alegerea greşită a mărimii sacoului, nerespectarea sau neadaptarea ţinutei la dresscode-ul cerut în anumite circumstanţe şi lipsa grijii pentru aspectul pantofilor.
Ştiu că multe tabuuri s-au schimbat – asociaţii de culori, de materiale. Ce poate fi considerat în continuare o greşeală? Ce denotă prost gust? Nu aş spune că s-au schimbat tabuuri, ci mai degrabă că moda a reuşit să armonizeze într-un mod digerabil culori şi forme care înainte păreau antagonice. Toate acestea s-au întâmplat însă pe un teren al emancipării şi evoluţiei sociale, deci practic într-un boom economic prelungit care a favorizat o deschidere a oamenilor către artă. Dacă facem o comparaţie cu moda anilor '80 spre exemplu, atât evoluţia cromatică şi compoziţională, cât şi viteza de rotaţie a colecţiilor de astăzi sunt de nerecunoscut. Era normal ca unei cereri tot mai mari de nou şi avangardist din partea publicului, să i se răspundă pe măsură apelând la tot felul de inovaţii stilistice.
Este imposibil să dai o definiţie prin exemple a prostului gust şi care să fie general acceptată. Ar fi la fel cum am încerca să definim nebunia referindu-ne la anumiţi oameni. Poate că Einstein ar trebui considerat nebun pentru că a inventat armA nucleară care a curmat atâtea vieţi, deşi mulţi susţin că a fost un geniu. Care sunt persoanele publice de la noi pe le-ai putea numi modele de eleganţă? Este dificil să faci o ierarhie, dar cred că ASR Principele Radu al României, Virgil Ianţu, Răzvan Lucescu, Ştefan Bănică sau Ilie Năstase sunt câteva personalităţi româneşti care pot fi fără îndoială un exemplu de urmat în materie de vestimentaţie. În România nivelul de trai este destul de scăzut. Este rentabil să fii designer de haine premium? Câte costume îţi sunt solicitate într-o lună? Atelierul de design şi croitorie pe care îl am nu este genul de afacere din care să devii milionar. Este însă o activitate de tradiţie care permite familiei mele să aibă un standard de viaţă decent şi care îmi aduce împliniri uriaşe în plan personal pentru că reuşesc să creez un venit interesant de pe urma unei pasiuni pe care o am din copilărie. Nu ţin în general statistici şi numărul comenzilor poate diferi de la o lună la alta, dar într-un an cred că reuşim să facem între 500 şi 1000 de costume la comandă. Ai importat anul trecut un material ţesut cu fir de aur. Câte comenzi ai primit pentru costume dintr-un astfel de material? Este o ţesătură specială despre care s-a vorbit foarte mult şi care este de altfel foarte scumpă. Durează între şase şi opt săptămâni până ajunge ţesătură şi încă patru săptămâni până este gata costumul. Este însă un material care personalizează costumul în proporţie de 100%. Datorită preţului, nu sunt foarte multe cereri nici în România şi nici în afară. Cu toate acestea au existat trei doritori din România ale căror comenzi au fost deja onorate. Ai spus de multe ori că "un costum adevărat este cel făcut la comandă. Ar fi posibil să te gândeşti şi la o producţie de serie? Nu cred că voi face producţie de serie sub brandul Alexandru Ciucu prea curând, pentru că îmi place foarte mult ceea ce fac acum şi nu aş avea timp să urmăresc o producţie de serie pe drumul ei de la design până la vânzare. Avem însă "Tata&fiul" ca brand pentru costumele de serie, care este poziţionat medium-high şi de care se ocupă tatăl meu. Ai înfiinţat brandul "Tata & fiul" în 1999. A fost vreun moment în care firma nu a mers? Acum se simte criza în afacerile tale? Cea mai dificilă etapă atât în cazul brandului "Tata& fiul", cât şi al brandului Alexandru Ciucu a fost înainte de a începe, până am reuşit să conştientizez oportunitatea pe care o aveam în ambele cazuri de a intra pe piaţă cu un produs de foarte bună calitate făcut în totalitate în România, într-un moment în care ţara era bântuită de tot felul mărfuri de import de o calitate îndoielnică. Această perioadă de conştientizare şi de implementare a unei strategii de brand a durat aproape doi ani în cazul "Tata & fiul" şi circa un an pentru Alexandru Ciucu.
În acest moment pot spune că ambele branduri sunt solid ancorate în piaţă, cu o îndelungată şi continuă prezenţă în preferinţele cumpărătorilor, dar şi cu un management preventiv, fără chirii încorsetante. Din aceste motive am resimţit criza mult mai puţin decât ne-am fi aşteptat, reuşind chiar în unele luni să avem vânzări mai mari decât în anii precedenţi.
Eşti designer pentru bărbaţi. Ţi s-a întâmplat însă ca soţia ta să-ţi ceară sfatul când îşi alege ţinutele? Îţi place să mergi cu ea la cumpărături? I-ai creat ceva în mod special? Da, întotdeauna. Da, câteodată. Da, rochiile de mireasă. Dacă te vei bucura de succes în străinătate, ai fi tentat să părăseşti România? Să plec definitiv din România? Niciodată.