Scumpirile la carburanți înregistrate în ultimele luni îi afectează inclusiv pe românii care dețin mașini cu motoare cu capacitate cilindrică mare, mai exact de la 2 la 3 litri, având norme de poluare de tip Euro 3, Euro 4 şi Euro 5. Asta arată o analiză publicată luni, 20 iunie, de dealer-ul Autoropa, parte a grupului de firme Auto Rent Europe.
Cristian Damian, reprezentant al platformei online Autoropa.ro, specializată în comercializarea de autovehicule second-hand, spune că cele mai căutate mașini sunt cele fabricate după anul 2016, pentru că au motorizări de tipul Euro 6, astfel că generațiile anterioare de mașini, care au motoare mari, se vând destul de greu în România, din pricina costurilor crescute la carburanți.
Românii care dețin mașini cu motoare mari sunt nevoiți să scadă din preț pentru a le putea vinde
„Românii care au astfel de maşini cu motoare mari găsesc din ce în ce mai greu clienţi pentru ele. Sunt nevoiţi să scadă puternic preţul de vânzare, să accepte oferta clientului, acest aspect fiind un efect al scumpirii carburanţilor.
Preţurile maşinilor second-hand au crescut în ultimul an, însă doar pentru modelele care sunt la mare căutare. Cele mai căutate maşini second-hand în 2022 sunt modele fabricate după anul 2016, deci cu motorizări Euro 6 şi tehnologii care reduc consumul de carburant, cu preţuri cuprinse între 10.000 şi 25.000 de euro", spune Cristian Damian, reprezentant Autoropa.ro.
Mai mult, studiul arată faptul că în 2021 combustibilul în România costa, în medie, circa 5,5 lei/litru, motiv pentru care autoturismele second-hand cu consum mare reușeau să fie vândute într-un timp de 2-3 luni, în vreme ce în 2022, când ne confruntăm cu majorări de preț în lanț, aceste categorii de mașini ajung să fie vândute la ofertă, într-un interval de circa 5-6 luni.
Românii, încurajați să cumpere mașini hibride sau pe GPL
Pe lângă asta, românii sunt determinați de situația energetică a țării să achiziționeze mașini de tip hibrid sau cu combustibil pe GPL.
„Spre exemplu, un autoturism hibrid cu motor de 2 litri benzină şi sistem plug-in hybrid are un consum urban în jur de 8 litri/100 de km, comparativ cu unul de 2 litri benzină al cărui consum depăşeşte 12-14 litri/100 de km în regim urban. Românii fac trecerea la maşini mai puţin poluante şi datorită ecobonusurile oferite de stat.
Interesant de menţionat este faptul că aceste dublări de costuri ale traiului zilnic nu se reflectă într-un trafic rutier mai moderat. După o analiză TOMTOM, anul acesta oraşul Bucureşti a fost cel mai aglomerat oraş cu cel mai intens trafic rutier din Uniunea Europeană şi pe locul 8 din lume", conchid autorii studiului.