Românii beau mai puțină bere. Sunt multe motive

Berea la pahar. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Românii par că nu mai sunt interesați să consume bere, găsindu-și o altă băutură preferată. Statisticile din prima parte a anului arată că a scăzut consumul de bere, în România, raportat la aceeași perioadă a anului trecut. Asociația Berarilor, care a prezentat situația, are și o explicație pentru aceste cifre.

Asociația berarilor atrage atenția că piața berii din România a scăzut cu 9% în primele cinci luni ale anului în curs. Comparația a fost făcută cu perioada similară a anului trecut. Trendul descendent se manifestă încă de anul trecut, arată informațiile din spațiul public, însă tendința s-a accentuat în 2023.

Producătorii de bere au propria ipoteză cu privire la diminuarea vânzărilor și consumului. Ei vorbesc despre reducerea puterii de cumpărare și despre contextul economic dificil, dat de accelerarea inflației și majorarea prețurilor la materii prime.

Creșterea costurilor de producție, care se menține și în acest an, are drept consecință scumpirea băuturii și, implicit o reducere a nivelului de consum.

Iar la factorii economici s-au adăugat și unii de natură meteorologică. Temperaturile sub media perioadei normale, înregistrate la acest început de vară, a dus la reducerea consumului de bere. Se știe că aceasta este o băutură al cărei consum este influențată de vreme, în țara noastră. Atunci când temperaturile sunt în creștere, în perioada caldă, crește și consumul, în vreme ce iarna, se reduce.

„2023 este un an extrem de provocator pentru producătorii de bere din România. Cu toții fac eforturi pentru a menține activitatea la un nivel stabil, având în vedere și erodarea puterii de cumpărare a românilor în context hiperinflaționist. Potențialul pieței locale a berii prezintă încredere, însă predictibilitatea fiscală este esențială, de aceea considerăm că asigurarea acesteia este un factor important în menținerea funcționalității operatorilor economici ce activează pe această piață”, a declarat Julia Leferman, directorul general al Asociaţiei Berarii României.

Fiscalitatea pune presiune pe piața berii

Începând cu 1 august 2022, statul a majorat valoarea de bază a accizei la bere cu 20%, iar începând cu 1 ianuarie 2023, a mai fost o majorare de încă 6%. Astfel, valoarea accizei a ajuns la 4,20 lei/hl/°Plato. În prezent, prin măsurile de ajustare bugetară pe care le are în vedere guvernul prețul de vânzare la bere ar putea să crească din nou. Iar acest lucru ar putea pune o presiune excesivă asupra pieței, reducând și mai mult consumul.

În România procesele de producție și comercializare specifice industriei berii sunt realizate local în proporție de 97%. De asemenea, 50% din ingredientele folosite în procesul de fabricare a berii provin din agricultura românească.

De menționat că sectorul berii susține în mod direct și indirect peste 60.000 de locuri de muncă. Conform datelor Asociației Berarii României un loc de muncă în producția de bere generează alte 11 locuri de muncă pe lanțul valoric, două în agricultură, trei în retail, aproape trei în sectorul ospitalității și trei pentru furnizori.

Industia berii aduce beneficii sistemului bugetar

În plus, această ramură aduce în economie o valoare adăugată de 700 milioane de euro anual, fără să pună alte probleme, precum evaziune fiscală pe lanțul de producție. Contribuțiile la stat, anuale sunt de 530 milioane de euro.

„Industria berii este una eminamente națională, principalele ingrediente provin din România, berea este fabricată în fabricile din țară, iar produsele sunt și ele ambalate local. Această piață reprezintă un motor pentru economia țării, având un impact important asupra locurilor de muncă și a veniturilor bugetului de stat”, a adaugat Julia Leferman.

De 19 ani, Asociația Berarii României militează pentru dezvoltarea unei industrii a berii puternice și responsabile în România. Asociația militează pentru dialogul social transparent cu autoritățile statului pentru susținerea sectorului berii, prin politici publice adecvate. Din Asociația Berarilor fac parte cei mai reprezentativi jucători de pe piață care produc 90% din cantitatea de bere consumată în România, dar și furnizori de materii prime agricole necesare producției.

Asociația Berarii României este parte a familiei europene a producătorilor de bere, reprezentați prin organizația Berarii Europei. De asemenea, asociația este membră Concordia și Romalimenta.