Chevrolet Spark, cel mai bine vândut autoturism din segmentul său, se luptă cu reticenţa clienţilor faţă de automobilele de oraş.
Românii au o problemă cu mărimea. Şi cu perceperea corectă a realităţii. Românii şi-au dorit case mari, maşini mari, concedii mari. În general, cei câţiva ani de aşa-zisă bunăstare care au precedat criza economică actuală au fost clădiţi pe visuri mari. Pentru multe dintre acestea, românii s-au angajat la credite pe măsură. Mult mai mari decât ar fi fost cu adevărat rezonabil. Dramele în care s-au transformat destule dintre iluziile neîntemeiate sunt, cum altfel, decât mari.
O analiză succintă a pieţei autohtone de autoturisme noi ne arată că fixaţia clienţilor - atâţia câţi au mai rămas - pentru maşinile mari a rămas intactă şi în 2010.
Dacia nu mai e regina
Potrivit statisticii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), pentru fiecare maşină de clasă A (cea mai mică) comercializată au fost vândute cam patru SUV-uri.
Cifrele nu mint. Anul trecut le-au fost livrate românilor numai 3.148 de autoturisme de oraş (cu 42% mai puţin decât în 2009), dar 12.253 de maşini de teren! Cu excepţia celor două celebre modele autohtone Dacia Logan (preţ minim: 6.250 de euro) şi Dacia Sandero (7.250 de euro), în showroomurile din România nu pot fi găsite maşini mai ieftine decât cele din segmentul A.
Şi nu se poate spune că românii se mai calcă în picioare pentru Dacia. Vânzările producătorului din Piteşti pe piaţa autohtonă sunt tot mai slabe: 94.949 de unităţi (în 2007), 75.241 (în 2008), 38.736 (în 2009) şi 34.400 de unităţi, anul trecut.
Ce exemplu mai bun poate fi oferit, în sprijinul afirmaţiei că românii au alergie la maşinile mici, decât acesta: în 2010, cel mai compact model Dacia (Sandero) a fost cumpărat de 3.018 compatrioţi, în timp ce SUV-ul Duster (care costă cel puţin 10.950 de euro, fără tracţiune integrală) a bifat 4.822 de achiziţii. Şi nu e ca şi cum o maşină mică ar fi un motiv de ruşine. Sau un atentat la propria siguranţă. Câte automobile cu preţ decent sunt mai cool decât un Fiat 500 sau un smart? Modelul italian, ca şi Toyota IQ şi Mini, are, suplimentar, calificativ maxim la testele de siguranţă Euro NCAP.
De altfel, modelele care au obţinut patru stele (din cinci posibile) sunt la ordinea zilei în clasa mini (Chevrolet Spark, Ford Ka, smart, Hyundai i10, Citroen C1).
Partener onest pentru drumuri lungi
În zilele noastre, autoturismele de oraş beneficiază de aproape aceeaşi atenţie din partea producătorului, ca şi "fraţii" mai mari din gamă, devenind un partener onest chiar şi pentru drumurile lungi. Este şi cazul noii generaţii a modelului Chevrolet Spark.
Liderul incontestabil al segmentului A - responsabil pentru o treime din totalul vânzărilor acestei categorii - are (aproape) tot ce-i trebuie unei maşini moderne. Spaţiul oferit este suficient pentru patru persoane, iar manevrabilitatea în traficul citadin şi parcări - incontestabilă. O ţinută de drum împrumutată parcă de la un model de clasă superioară şi, practic, toate dotările care pot fi considerate esenţiale completează un pachet ne aşteptat de complet.
La fel de adevărat, Spark îşi expune atuurile într-un cadru restrâns, de nici patru metri. Iar în România, această "scăpare" poate face inutile toate calităţile unei maşini.
INFORMAŢII ESENŢIALE
Chevrolet Spark 1.2 LS+
- Lungime/lăţime/înălţime: 3,64/1,59/1,52 metri
- Ampatament/masă proprie: 2,37 m/950 kg
- Capacitate rezervor/portbagaj: 35/170 l
- Motor: benzină, 1.206 cmc, 82 CP, 111 Nm, Euro 5
- Transmisie: 2x4 (faţă), 5+1M
- Performanţe: 12,1 (0-100 km/h), 164 km/h (vit. max.)
- Consum oficial mixt: 4,9 l/100 km
- Consum mediu în test: 8,7 l/100 km
- Emisii CO2: 114 g/km
- Preţ cu TVA: 10.515 euro
- Preţ cu TVA (+ESP): 10.755 euro
TOP ROMÂNIA 2010
Vânzări clasa A (mini)
Notă: * - autoturisme cu cinci uşi (modelele C1, 107 şi Aygo au şi versiuni de caroserie în trei uşi); ** - preţ de listă minim – în euro – cu TVA inclus (evidenţiat de site-urile importatorilor şi dealerilor fiecărei mărci). Motorizări pe benzină.