În doar opt ore, polițiștii rutieri din Constanța au transformat în pietoni o groază de șoferi care se aflau sub influența alcoolului și a drogurilor. Practic, zece la sută dintre cei care au rămas fără permis de conducere, în noaptea de sâmbătă spre duminică, consumaseră cannabis sau marijuana. Alcoolul și drogurile la volan sunt în topul cauzelor care au adus România pe harta neagră a Europei.

Peste 300 de șoferi au fost opriți în trafic, pe Litoral, în noaptea de sâmbătă spre duminică. Acțiunea de amploare a polițiștilor pentru depistarea celor care conduc sub influența băuturilor alcoolice sau a drogurilor scoate la iveală un adevăr sumbru: tot mai mulți se urcă la volan sub influența substanțelor interzise. Razia a stabilit, statistic, și că șoferii preferă cannabisul.

Din cele 319 autovehicule controlate, au fost testați cu etilotestul toți șoferii care se aflau la volan, iar 33 dintre aceștia au fost testați și cu aparatul DrugTest. Polițiștii rutieri au constatat 6 infracțiuni, au aplicat 20 de sancțiuni, în valoare de 29.570 de lei, dar au și reținut 25 de permise de conducere. Dintre permisele de conducere, 21 au fost reținute pentru alcool la volan, iar patru pentru conducere sub influența substanțelor psihoactive. Printre cei prinși sub inflența drogurilor se numără și o femeie.

Cinci ani de închisoare pentru marijuana și cannabis

Primul care a picat în plasa polițiștilor de la Rutieră, care au organizat filtrul în Mamaia Nord, a fost un bucureștean, de 35 de ani, care nu consumase alcool, însă se drogase cu marijuana. A urmat o tânără de 25 de ani, din Constanța care, trasă pe dreapta, a fost rugată să sufle în drug-tester. Rezultatul a ieșit pozitiv pentru cannabis. La fel s-a procedat și cu un gălățean, de 31 de ani, care fumase substanțe interzise. În final, la Cernavodă a fost depistat un tânăr de 26 ani, de asemenea, drogat la volan.

Cu toții au rămas fără carnet de conducere pe o perioadă nedeterminată, până la finalizarea cercetărilor și mașinile lor au fost percheziționate de către criminaliști. Raziile vor continua pe durata întregului sezon estival. Pedeapsa pentru conducerea sub influenţa substanţelor interzise este de un an până la cinci ani de închisoare.

S-a dublat numărul șoferilor drogați

Numărul şoferilor care se urcă drogaţi la volan s-a dublat în ultimul an, arată statisticile polițiștilor. Specialiştii trag semnale de alarmă, spunând că riscul ca ei să producă un accident este foarte mare.

Cu simţurile afectate de substanţe, ei nu mai pot distinge culorile de la semafor şi pot uşor să atingă viteze exagerate. Georgian Drăgan, purtător de cuvânt Poliţia Română a declarat că, „numai în primele trei luni ale acestui an au fost întocmite 162 de dosare penale pe numele unor şoferi care au condus maşinile sub influenţa substanţelor psihoactive”. În 2018, peste 330 de şoferi au avut probleme penale după ce au fost prinşi drogaţi la volan. Majoritatea consumaseră cocaină, ecstasy sau canabis. Autorităţile recunosc că nu toate tipurile de substanțe pot fi depistate de aparatele anti-drog.

Dezastrul din București: semnalizarea rutieră este aproape inexistentă

Capitala este, de mai mulți ani, un dezastru din punct de vedere al marcajelor rutiere. Nu doar că acestea nu sunt gândite la standarde europene, dar 80% au devenit inexistente, după cum prezenta EVZ într-o amplă anchetă publicată la începutul anului. Așadar, trecerea timpului le-a șters de pe carosabil și Administrația Străzilor București (ASB) „a uitat” să le reîmprospăteze. Potrivit Inspectoratului General al Poliției Rutiere, în perioada februarie-iulie 2017 au avut loc 37 accidente, soldate cu 5 morți și 32 răniți, în care au fost implicați „pietonii angajați în traversarea pe trecerile de pietoni nesemnalizate sau semnalizate necorespunzător”, se arată într-o explicație oferită de instituție. Mai mult, în 2018 s-au produs 735 accidente de circulație, dintre care „82 s-au datorat trecerilor de pietoni nesemnalizate sau semnalizate necorespunzător”. Alți zece oameni au murit. Cu alte cuvinte, accidentele menționate au avut următoarea explicație: pietonul a văzut semnul de trecere pentru el, dar șoferul nu, din cauza amplasării acestuia, a deteriorării lui sau, în unele locuri, pentru că pur și simplu nu mai exista. Cinci oameni au murit „cu prioritatea în brațe”, spun șoferii bucureșteni.

Există un raport al unui laborator autorizat pentru măsurarea semnalizării rutiere, întocmit în octombrie 2018, ca urmare a măsurătorilor efectuate în mod aleatoriu pe arterele Municipiului București, aflate în subordinea Administrației Străzilor din București și Primăria Municipiului București. Rezultatul este unul catastrofal, care denotă faptul că peste 80% din marcajele rutiere sunt nefuncționale! În martie 2019, după trecerea iernii, marcajul rutier ajunsese nefuncțional 90%”, se arată în raport.

Moartea vine în weekend!

Peste 8.500 de accidente rutiere grave au avut loc, anual, în ultimul deceniu. Cele mai multe accidente au avut loc în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică se arată într-o statistică a Poliției Române. Cei mai mulți șoferi au fost prinși la volan drogați sau sub influența alcoolului în perioada vacanțelor sau a festivalurilor care au loc în țară și pe Litoral. De asemenea, aproape un sfert dintre accidentele rutiere grave au fost cauzate de viteză. 118 persoane au murit în doar primele cinci luni ale acestui an. În 2018, 50.000 de vitezomani au fost amendaţi, iar 2.000 dintre aceştia au rămas fără permis pentru că au depăşit viteza legală, cu peste 50 de kilometri pe oră.

 

Locul 1 la accidente mortale

Un raport alcătuit de Comisia Europeană în urmă cu puțin timp a arătat că țara noastră este cea mai periculoasă pentru conducătorii auto. În afară de faptul că inconștiența unora de a se urca la volan după ce au consumat substanțe interzise sau alcool, avem și drumuri proaste, ineficient gândite.

Cum a ajuns România să fie plină de capcane mortale? EVZ a prezentat, de-a lungul timpului, mai mulți factori, incuzând impasibilitatea șocantă a autorităților și lipsa de reacție a acestora. Mai mult, în urma dezvăluirilor, EVZ a punctat cum lipsa marcajelor rutiere corespunzătoare legislației rutiere a scăpat foarte mulți conducători vitezomani de condamnări, după ce au făcut accidente din care a rezultat decesul unor persoane nevinovate.

Înainte de toate, Comisia Europeană a constatat că din 28 de state membre, noi avem cele mai însângerate drumuri de pe întregul continent: 5 români își pierd viața în fiecare zi pe șoselele din România. În profunzime, asta înseamnă 96 de morți la un milion de locuitori. Majoritatea acestor decese se datorează neadaptării vitezei la condițiile de drum, iar „condițiile de drum”, în țara noastră, sunt mai mult decât relative, deoarece ele raportează în urma unui amplu melanj de factori precum impactul cu un scuar nesemnalizat corespunzător, derapajul într-o curbă pe a cărui astfalt se află zgură sau nisip, denivelări de drum etc. Bineînțeles, un rol important în aceste tragedii îl reprezintă și conducerea sub influența alcoolului, a stupefiantelor, conducerea sub stare avansată de oboseală și, conform unor specialiști din cadul Poliției Rutiere, conducerea fără a avea un control medical corespunzător sau care să întrunească în mod corect o corelare între condiția fizică și abilitățile de a conduce un autovechicul. Aici se face referire la probleme de vedere și de concentrare.

Cine a urmat după noi

Bulgaria și Letonia sunt următoarele țări în care riscul de a muri într-un accident de mașină este foarte mare, cu 88, respectiv 78 de accidente fatale la un milion de locuitori. Apoi Croația, cu 77, Polonia, cu 76, și Ungaria cu 64.

Unde se găsesc cele mai sigure drumuri

Țara cu cele mai sigure drumuri este Marea Britanie, unde s-au înregistrat doar 28 de morți la un milion de locuitori. La fel de sigure sunt și drumurile din Danemarca și Irlanda, unde s-au înregistrat 30 de accidente fatale per milion de oameni.

Mașina și cancerul ne răpesc oamenii dragi de lângă noi

Drumurile europene, în special ale noastre – conform studiului, îndoliază anual zeci de mii de mame, tați și copii, familii care nu pot concepe cum un om drag poate sfârși încarcerat sau strivit în mașină, ori lovit pe stradă. „25.300 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile noastre (n.r. Europei) în ultimul an și multe altele au suferit vătămări grave care le vor afecta pe viață. În spatele acestor cifre se ascund tot atâtea povești de doliu și durere. Siguranța rutieră este, fără doar și poate, o responsabilitate partajată cu statele membre, însă eu sunt convinsă că UE poate face mai mult pentru a-i proteja mai bine pe cetățenii europeni. Comisia lucrează în prezent la o serie de măsuri concrete, pe care intenționăm să le anunțăm în săptămânile ce urmează. Ambiția este clară: să salvăm mai multe vieți pe drumurile noastre”, a subliniat comisarul european Violeta Bulc, responsabil pentru transporturi. Mai mult, conform unui raport al Jurnalului European de Oncologie, România este fruntașă în U.E. și la mortalitate din cauza cancerului: 140 de români, pe zi, pierd lupta cu această boală nemiloasă.

Soluția U.E.: Un dispozitiv special, pus pe fiecare mașină

Deși nu au reușit să convingă încă pe majoritatea că e timpul să achiziționeze mașini mai noi, care poluează mai puțin, U.E. vrea ca, până în anul 2022, să se regăsească în calculatorul fiecărei mașini un dispozitiv care să blocheze posibilitatea de a depăși limita legală de viteză. Acest program a fost demarat deja și se fac primele testări.

Te-ar putea interesa și: