România face, cu fonduri UE, cinci poduri noi peste Prut. Dar suntem încă departe de situația interbelică, când existau 27 de poduri ce despart cele două Moldove.
În prezent, între România și Republica Moldova există nouă poduri, dintre care şase sunt rutiere - Lipcani-Rădăuţi-Prut, Costeşti-Stânca, Sculeni-Sculeni, Leuşeni-Albiţa, Cahul-Oancea, Giurgiuleşti-Galaţi - şi trei sunt de cale ferată - Ungheni-Iaşi, Stoianovca-Fălciu şi Giurgiuleşti-Galaţi.
Când peste Prut erau 27 de poduri
Acum, România va mai face cinci poduri noi și va mai reabilita altele, care sunt în uz. Dar situația este încă departe de cea care se înregistra între cele două războaie mondiale, când România era întreagă.
Atunci, potrivit unui document găsit de istoricul Mihai Taşcă, Consiliul Comisarilor Poporului al RSS Moldoveneşti stabilea, la 19 mai 1945, un program de curăţare a albiei râului Prut din preajma următoarelor „poduri exploadate şi distruse“: Lipcani-Rădăuţi; Bădragii-Vechi-Şerpeniţa; Stânca-Branişte; Bederei-Santa Maria – 2 bucăţi; Valea Rusului-Lucăceni; Taxobeni-Caragea; Sculeni-Mitropolie; Ungheni-Valea-Lungă – 3 bucăţi; Buzdugani-Buzdugani – 2 bucăţi; Costuleni-Costuleni – 2 bucăţi; Nemţeni-Cotul Morii; Leuşeni-Râşeşti; Sărata-Răzeşi-Săratu; Leova-Bumbăta – 3 bucăţi; Hănăsenii Noi-Berezeni; Leca-Fălciu; Goteşti-Cârja – 2 bucăţi; Vadul lui Isac-Măstăcani şi Brânza-Frumuşiţa.
În total 27 de poduri treceau peste râul Prut, care-i desparte pe românii din România de cei din Republica Moldova. Ce-i drept, atunci podurile nu reprezentau și puuncte de trecere a frontierei, dar odată cu sperata intrare a Republicii Moldova în UE și această problemă ar putea să dispară.
Se fac patru poduri rutiere noi
Secretarul de stat la Ministerul Transporturilor Irinel Ionel Scorișteanu a anunțat că Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a validat documentația de atribuire pentru elaborarea Studiilor de Fezabilitate pentru patru poduri rutiere noi peste Prut.
„Procedura de licitație pentru primele trei poduri de mai jos a fost anulată anul trecut, iar acum s-a revizuit din punct de vedere economic valoarea estimată și a fost adăugat încă un pod, cel de la Răducăneni (RO) - Bărboieni (MD), după cum urmează:
Pod nou Stânca - Costești
Amplasamentul se va desfășura pe teritoriului județului Botoșani și al Raionului Rîșcani, la sud de actualul punct vamal, ce funcționează pe DN29E
Pod nou Bumbata - Leova
Amplasamentul va fi localizat în estul României, la nivelul județului Vaslui și în sud-vestul Republicii Moldova, la nivelul Raionului Leova.
Pod nou Fălciu - Leca
Amplasamentul viitorului obiectiv se va desfășura pe teritoriul județului Vaslui și al Raionului Cantemir
Pod nou Răducăneni - Barboieni
Amplasamentul se află localizat în estul României, la nivelul județului Iași și în vestul Republicii Moldova, la nivelul Raionului Nisporeni.
Termenul de depunere a ofertelor este 29 februarie.
În cadrul acestor obiective de investiții pentru poduri, se vor implementa cel puțin următorii indicatori tehnico-economici:
- pod rutier nou
- drum de legătură la infrastructura existentă
- punct control frontieră
Drumurile de legătură vor asigura conectivitatea acestor poduri atât cu infrastructura rutieră existentă, cât și cu celelalte proiecte de infrastructură majoră din România, aflate în diferite stadii de implementare, precum: Autostrada Unirii (A8) Târgu Neamț - Iași - Ungheni, parte a Coridorului TEN-T Core (Central) și Drumurile de mare viteză Tișița-Albița, Buzău-Brăila, Brăila-Focșani, Suceava-Botoșani, dar și DX Brăila-Galați”, a anunțat Irinel Ionel Scorișteanu.
Pod nou la nivel de autostradă, la Ungheni
Oficialul mai anunță că a fost ridicată suspendarea licitației și pentru construirea primului pod la nivel de autostradă peste Prut, la Ungheni. Acest pod care face parte din proiectul Autostrăzii A8 și va avea și punct de trecere a frontierei.
Noul termen pentru depunerea ofertelor a fost stabilit la 31 ianuarie.
Principalele caracteristici prevăzute sunt:
- 261,20 m lungime pod nou peste Prut
- 2 benzi pe sens + trotuare
- 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
- 8 m lățime parte carosabilă
- 1 km lungime traseu
- 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
- punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor.
Durata contractului este de 24 luni, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile.
Noul pod de la Ungheni va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Poduri reabilitate de România
Oficialul din Ministerul Transporturilor reamintește și faptul că România a reabilitat deja primul pod peste Prut după Revoluție, cel dintre Galați și Giurgiulești și a demarat procedurile și pentru reabilitarea altor trei poduri:
- Albița (RO) - Leușeni (MD): lucrările presupun demolarea podului vechi și reconstrucție pod nou pe 4 benzi
- Sculeni (RO) - Sculeni (MD)
- Oancea (RO) - Cahul (MD)
Construcția acestor poduri peste Prut va duce la:
- eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei
- creșterea capacității de transport dintre cele două țări
- realizarea conectivității Republicii Moldova cu rețelele europene de transport TEN-T
- fluidizarea și optimizarea fluxului de transport mărfuri cu camioanele ce trebuie operate în Portul Constanța, încheie oficialul.