A fost dezastru la Evaluarea Națională, mai ales la școlile de la țară. Patru din zece elevi din mediul rural au luat sub 5 la Evaluarea Națională. Numărul lor a crescut cu 10% față de anul trecut.
Dacă anul trecut 30% dintre elevii din mediul rural nu reușeau să ia peste 5 la Evaluarea Națională de la final de clasa a VIII-a, anul acesta procentul a ajuns la aproape 40%.
În același timp, numărul de note sub 7 este de două ori mai mare în rândul elevilor de la sate față de colegii lor din mediul urban, avertizează World Vision România.
Aceste cifre arată foarte clar că fenomenul lipsei accesului la o educație de calitate în mediul rural s-a agravat, atrage atenția fundația citată.
Diferențe notabile între elevii din mediul urban versus cei din mediul rural sunt și în privința notelor între 5 și 6. Mai exact, 4.9% dintre elevii din mediul urban au obținut medii între 5 și 5.49 la Evaluarea Națională, în timp ce numărul copiilor de la sate care au obținut aceste rezultate este aproape dublu. Totodată, 8.6% dintre elevii din mediul rural au luat între 5 și 5.49 la această sesiune de examen.
Există și mari excepții: 12 copii de la țară au luat 10 la Evaluarea Națională
Pe de altă parte, sunt și copiii care, chiar dacă locuiesc în sate sau în comune, au învățat foarte bine și au obținut 10 curat la Evaluarea Națională. Anul acesta, 12 elevi din mediul rural au obținut media 10 la Evaluarea Națională.
La nivel național, aproape 430 de elevi care au absolvit clasa a VIII-a au media 10 la Evaluarea Națională 2023, potrivit datelor comunicate de Ministerul Educației. Acestea sunt rezultatele înainte de contestații. Raportat la numărul candidaților, în județul Vâlcea este cel mai mare procent de medii maxime.
De ce nu învață bine copiii de la sate
Datele arată că există mai multe cauze pentru care copiii din mediul rural rămân mult mai în urmă față de colegii lor: 24% dintre copii nu sunt ajutați de nimeni la teme, 14% dintre părinții elevilor de gimnaziu spun că nu fac nimic dacă ai lor copii nu se descurcă la teme, 47% dintre adolescenți spun că doar uneori sau niciodată nu le place școala, aproape o treime dintre profesori spun că proporția elevilor cu pierderi de învățare este între un sfert și o jumătate din totalul clasei, doar 67% dintre părinți susțin că profesorii folosesc metode atractive de predare și 35% dintre adolescenți spun că niciodată sau doar uneori au suficiente rechizite și cărţi pentru școală.
Unul din 10 copii nu s-au înscris la Evaluarea Națională
Unul din 10 copii din clasa a VIII-a nu s-a înscris la Evaluarea Națională. Mai exact, 15.500 de elevi din 170.000 aflați în clasa a VIII-a fie nu și-au dorit să participe la examene, fie au rămas repetenți. Comparativ, dintre cei 100 de copii de clasa a VIII-a înscriși în proiect, doar unul nu s-a înscris la examenul de Evaluare Națională.
Ce spune ministrul Educației despre rezultatele de la Evaluarea Națională
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca a declarat joi despre rezultatele la Evaluarea Naţională că din păcate a crescut procentul candidaţilor care au medii sub 5, de la 17,7% anul trecut, la 23,8% şi s-a dublat numărul candidaţilor cu media 10, faţă de anul trecut. Ea a arătat că rezultatele finale, după contestaţii, vor fi publicate pe 4 iulie iar pe 19 iulie se vor publica listele cu elevii repartizaţi la licee.
„Din punct de vedere al rezultatelor, noi le-am prezentat într-un dosar de presă, ceea ce putem constata este odată faptul că s-a dublat numărul candidaţilor cu media 10, faţă de anul trecut, sunt 429 anul acesta, faţă de 221 în anul 2022, iar în 2021 au fost 132 de candidaţi cu media zece. În acelaşi timp, din păcate a crescut procentul candidaţilor care au medii sub 5, de la 17,7% anul trecut, la 23,8%”, a spus Ligia Deca.