Topul producătorilor de mașini pentru piața europeană. Locul surprinzător ocupat de România
- Raluca Dan
- 2 februarie 2025, 20:31

Potrivit raportului JATO Dynamics privind înmatriculările de mașini noi în Europa în 2024, aproximativ 5% dintre autoturismele vândute anul trecut pe continent au fost asamblate în România. Deși țara nu se numără printre cei mai mari producători de mașini la nivel internațional, industria auto a României are un avantaj.
Avantajul industriei auto românești
Chiar dacă România nu se numără printre liderii globali în producția de mașini, precum China, Germania, Japonia, SUA, Marea Britanie, Franța sau Spania, analiza JATO Dynamics evidențiază un avantaj al industriei auto românești, care constă în distribuția vehiculelor pe piețe importante ca volum, precum Germania, Marea Britanie și Franța, care sunt apropiate, ceea ce înseamnă că generează costuri reduse în privința logisticii și prețuri relativ mari datorită veniturilor potențialilor clienți.
Deși numărul de autoturisme asamblate în România este semnificativ mai mic decât cel din principalele țări producătoare la nivel global, precum și sub nivelul producției din Cehia, Slovacia și Polonia, industria auto românească are o poziție bună în clasamentul producătorilor care își distribuie vehiculele pe piața europeană. Aceasta se datorează faptului că uzinele din alte state exportă o parte semnificativă a producției și către alte zone decât Europa.
Potrivit JATO Dynamics, aproximativ 21% dintre mașinile vândute în Europa provin din Germania. Astfel, cel mai prosper stat al Uniunii Europene este și principalul furnizor al mașinilor compercializate de pe continent. Din cele 12.909.741 de autoturisme înmatriculate în cele 28 de piețe europene analizate de JATO Dynamics, 14% au fost produse în Spania, 9,7% în Cehia și 6,7% în Franța.
România, unul dintre primii producători de mașini destinate pieței europene
România, cu o producție totală de 560.102 autoturisme, se situează printre primii cinci producători de vehicule destinate pieței europene. Aproximativ 5% dintre autoturismele înmatriculate anul trecut în Europa au provenit de la cele două uzine: Automobile Dacia din Mioveni și Ford Otosan din Craiova. În clasamentul principalelor 10 țări de origine pentru autoturismele înmatriculate în Europa, urmează, pe al șaselea loc, China (4,9%), Turcia (4,6%), Marea Britanie (4,2%) și Slovacia (4,1%).
Deși valorile finale ale producției nu sunt încă disponibile, JATO Dynamics a transmis că în cadrul raportului sunt incluse estimări pentru modelele fabricate simultan în mai multe țări.
Conform Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), producția uzinelor din România a înregistrat o creștere de 9,17% față de 2023. Printre cele mai exportate și înmatriculate modele în Europa se numără Dacia Duster (175.213 unități), Ford Puma (149.112 unități) și Dacia Jogger (89.298 unități), conform JATO Dynamics.
Un alt aspect relevant menționat în raport este creșterea înmatriculărilor de autoturisme produse în China. Ponderea acestora a crescut de la 3,9% în 2023 la 4,9% în 2024.