„Rimelul nord-coreean îți face ochi de ursuleț spălător”

„Rimelul nord-coreean îți face ochi de ursuleț spălător”

Kim Jong Un încearcă să împace comunismul nord-coreean cu ferchezuiala capitalistă și încurajează femeile să folosească produsele cosmetice de fabricație autohtonă în locul mărcilor străine.

Promovarea frumuseții locale este o strategie politică de pe vremea fondatorului Coreei de Nord, Kim Ir Sen, însă ea a căpătat amploare în epoca nepotului său, Kim Jong Un.

Popularitatea dobândită pe plan internațional în ultimii ani de produsele sud-coreene „K-beauty” (cosmetice inovative conținând ingredienți naturali precum ginsengul sau mucozitățile de melci), a constituit un imbold și pentru industria de frumusețe din Coreea comunistă, potrivit relatărilor transfugilor și analizelor realizate de experți, scrie Reuters.

Însă eforturile regimului de la Phenian nu au dat rezultatele scontate, fiind afectate de probleme de calitate și de dificultățile în procurarea unor ingrediente din străinătate, din cauza sancțiunilor internaționale impuse Coreei de Nord.

Ne puteți urmări și pe Google News

Nu cu mult timp în urmă, Kim Jong Un, un lider școlit în străinătate și cu gusturi cosmopolite în multe domenii, ironiza produsele cosmetice interne.

„Tușurile și rimelurile străine rezistă la ochi chiar și după ce intri în apă, dar cele locale îți fac ochi de ursuleț spălător la primul căscat”, spunea Kim cu ocazia unei vizite la o fabrică de cosmetice din Phenian în 2015, potrivit ziarului japonez Choson Sinbo.

Voia să spună că la primul căscat, care te face să lăcrimezi, rimelul nord-coreean se întinde, făcând ochii negri ca de ursuleț spălător sau raton.

Între timp, lucrurile par să se fi schimbat. Kim a vizitat mai multe fabrici de cosmetice, însoțit de soția sa, pentru a promova produsele acestora.

Acum câteva luni, televiziunea de stat nord-coreeană KRT a difuzat un reportaj despre fabrica de cosmetice din Phenian, în care o femeie înlocuia produsele Chanel cu produse autohtone.

„Mulți dintre clienții străini care trăiesc în țara noastră ne vizitează magazinul. Măștile de hârtie, rujurile și produsele de curățare sunt produsele cele mai vândute”, declara Yang Su Jong, vânzătoare la magazinul acestei fabrici unui reporter Reuters care a vizitat capitala Coreei comuniste anul trecut.

Întrebată de Reuters, compania Chanel a declarat că nu exportă produse în Coreea de Nord, adăugând că produsele aflate la vânzare acolo provin probabil din contrabandă sau sunt contrafăcute.

Soția lui Kim și trupa de fete Moranbong dau tonul la modă

De la întemeierea sa, Coreea de Nord comunistă a introdus norme drastice în ceea ce privește înfățișarea cetățenilor săi. Vopsirea părului, blugii și în general articolele de îmbrăcăminte cu inscripții în engleză erau categoric interzise.

Aceste lucruri s-au schimbat însă de când a venit la putere Kim Jong Un și a început să aibă apariții publice însoțit de soția sa, Ri Sol Ju, fostă membră a unei formații de muzică ușoară. Nam Sung Wook, profesor de studii nord-coreene la Universitatea Korea din Seul, a declarat pentru Reuters că tunsoarea scurtă a primei doamne și costumele colorate ale acesteia arătau un semnal de emancipare.

„Nu există nici un rol pentru prima doamnă în epoca lui Kim Jong Il”, spune Nam. „Însă epoca lui Kim Jong Un a creato pe prima doamnă Ri Sol Ju, care a sporit interesul regimului pentru cosmetice.”

Kang Na Ra este o transfugă nord-coreeană care a declarat că obișnuia să cumpere produse cosmetice sud-coreene de pe piața neagră, cunoscută sub numele de „jangmadang”. „Îmi doream foarte tare să copiez stilul de machiaj al vedetelor pop sud-coreene când trăiam în Nord”, spune ea.

Astăzi, femeile nord-coreene sunt îndemnate să urmeze tendințele stilistice create de prima doamnă sau de fetele din grupul feminin „Moranbong”, replica comunistă a starurilor pop sud-coreene.

„Coreea de Nord este o societate atât de strâns controlată iar stilul pe care îl putem aborda este foarte limitat. Ri Sol Ju sau membrele grupului Moranbong sunt singurele noastre modele de urmat”, declară Kang, o tânără de 21 de ani care a fugit în Sud în 2014 și are acum un canal de YouTube unde difuzează sfaturi legate de frumusețea și de cultura nord-coreeană.

Sancțiunile lui Trump strică alifia coreeană

Fabrica de Cosmetice din Phenian a exportat prima tranșă de produse cu marca Unhasu unui nou butic din Moscova, a informat presa rusă.

„Korean Care”, un alt magazin de cosmetice rus care vinde online produse sud-coreene, a început să importe articole nord-coreene direct de la Phenian anul trecut.

Firma, care are drept public țintă femeile ruse, a declarat că atracția produselor cosmetice nord-coreene o reprezintă ingredientele naturale și cantitățile minime de conservanți.

„Sunt o pasionată a tuturor felurilor de cosmetice noi, iar acestea erau interesante pentru că erau din Coreea de Nord”, spune Margarita Kiseliova, de 45 de ani, o clientă rusă care tocmai cumpărase o cremă hidratantă și o cremă anti-îmbătrânire pe bază de aloe vera. „Per ansamblu, sunt mulțumită de calitate.”

Totuși, Nam, expertul de la Universitatea Korea și importanta companie sud-coreeană de cosmetice, au testat 64 de produse nord-coreene și au descoperit probleme de calitate la șapte dintre ele, mai cu seamă urme de ingrediente potențial nocive, respectiv metilparabene, propilparabene și talc.

Fabrica de Cosmetice de la Phenian a declarat că linia sa de produse Unhasu a primit certificat de calitate de la Organizația Internațională pentru Standardizare și de la Uniunea Economică Eurasiatică, dominată de Rusia.

„Dezvoltarea de noi produse cosmetice necesită aprovizionarea cu materiale noi și substanțe din străinătate, dar sancțiunile americane interzic importul de produse chimice, lucru care face dificilă dezvoltarea de produse”, explică Nam.

Majoritatea nord-coreenilor continuă să prefere produsele sud-coreene, mai scumpe, în special pentru cadouri, a declarat Kang Mi Jin, expert în economie, care discută frecvent cu nord-coreenii pentru Daily NK, un site administrat de transfugi.

„Chiar dacă sunt mai greu de procurat, bărbații încearcă să cumpere cosmetice sud-coreene pentru logodnice ca dar de nuntă, deoarece sunt considerate mai bune și un simbol al bogăției”, spune Kang Mi Jin.