Cele mai mari temeri la nivel mondial. Barometrul de încredere Edelman 2025, prezentat la Davos
- Raluca Dan
- 22 ianuarie 2025, 23:33

Conform Barometrului de Încredere Edelman 2025, temerile economice s-au transformat în resentimente. Șase din 10 respondenţi, din 26 de ţări, au declarat că resimt un nivel de nemulțumire cuprins între moderat și ridicat.
Rezultatele Barometrului de Încredere Edelman 2025
Potrivit unui comunicat, acest sentiment de nemulțumire, care a fost înregistrat între moderat și ridicat, este caracterizat de percepția că guvernul și mediul de afaceri „le fac rău şi servesc interese înguste”, servind interese restrânse, cu beneficii predominante pentru cei bogați, în timp ce persoanele obișnuite întâmpină dificultăți.
De asemenea, conform aceleiași surse, teama de discriminare a înregistrat o creștere de 10 puncte procentuale, atingând un nivel record de 63%, această preocupare fiind predominantă în toate categoriile de gen, vârstă și venit. Cea mai semnificativă creștere, de 14 puncte procentuale, a fost observată în rândul persoanelor albe din Statele Unite.
Conform Barometrului, prezentat la Davos, se evidențiază așteptarea oamenilor ca mediul de afaceri și mass-media să contribuie la soluționarea problemelor pe care le-au generat. Totodată, organizațiile neguvernamentale au înregistrat o creștere a nivelului de încredere din partea populației.
„În ultimul deceniu, societatea a evoluat de la temeri la polarizare, iar acum la resentiment. Lideri în funcţie din SUA, Marea Britanie, Franţa, Germania, Coreea de Sud şi Canada au fost înlăturaţi pe fondul furiei alegătorilor cu privire la pierderea locurilor de muncă, la globalizare şi inflaţie. (...) Barometrul constată un decalaj de 30 de puncte în ceea ce priveşte încrederea în instituţii între cei cu nemulţumiri mari şi cei cu nemulţumiri mici (indice de încredere de 36 faţă de 66). Reducerea acestui decalaj favorizează speranţa pentru un viitor mai bun”, a declarat director general al Edelman, Richard Edelman, în comunicat.

Richard Edelman. Sursa foto: Caprută de ecran Toutube/Edelman
Sistemele politice şi economice se află sub o presiune foarte mare
Corina Vinţan, directorul general al Links Associates, care este o firmă afiliată a rețelei de PR Edelman, a evidențiat că, în urma polarizării şi inegalităţilor resimţite, sistemele politice şi economice se află sub o presiune foarte mare.
„Anul acesta, cercetarea surprinde criza fără precedent de încredere prin care trece umanitatea. Valul uriaş de resentiment, lipsa de speranţă şi confuzia devin tot mai mari în toate societăţile din lume, iar sistemele noastre politice şi economice se află sub cea mai mare presiune, ca urmare a polarizării şi inegalităţilor resimţite.
În acest context tulbure, comunicatorii din toate instituţiile cheie au rolul de a recalibra mesajele liderilor către o perspectivă mult mai umană. În mod particular, comunicarea mediului de business trebuie să aibă ca obiectiv refacerea punţilor de dialog între consumatori şi branduri într-un mod autentic, integru şi răspunzând aspiraţiilor şi nevoilor reale ale acestora”, a susținut Corina Vinţan.
Factorii care stau la baza resentimentului
Potrivit comunicatului, resentimentul identificat în Barometrul de Încredere Edelman 2025 provine din patru factori principali.
Primul factor este lipsa de speranță pentru generația viitoare, doar 36% dintre respondenți considerând că lucrurile vor fi mai bune pentru generațiile următoare, procentaj ce înregistrează scăderi semnificative în democrațiile occidentale: Franța (9%), Regatul Unit (17%) și Statele Unite (30%).
Al doilea factor constă în diferențele de încredere condiționate de venituri. Respondenții cu venituri mici (48%) manifestă un nivel de încredere cu 13 puncte procentuale mai scăzut decât cei cu venituri ridicate (61%).
Al treilea factor este reprezentat de o lipsă de încredere fără precedent în liderii instituționali de la nivel internațional, 69% dintre participanții la sondaj considerând că oficialii guvernamentali, liderii de afaceri și jurnaliștii îi induc deliberat în eroare, o creștere de 11 puncte procentuale față de ultimii patru ani.
În cele din urmă, confuzia cu privire la credibilitatea informațiilor este un aspect major, 63% dintre respondenți afirmând că le este din ce în ce mai dificil să distingă între știri produse de surse respectabile și tentative de dezinformare.
„În mod alarmant, 4 din 10 respondenţi - 53% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani - aprobă una sau mai multe forme de activism ostil pentru a determina o schimbare, care include atacarea persoanelor online, răspândirea intenţionată a dezinformării, ameninţarea sau comiterea de acte de violenţă şi deteriorarea proprietăţii publice sau private. De asemenea, prevalează o mentalitate de sumă nulă, respondenţii considerând victoriile celor cu politici opuse ca fiind în detrimentul lor. Această perspectivă este de două ori mai frecventă în rândul celor cu nemulţumiri mari (53%) decât a celor cu nemulţumiri mici (23%)”, se arată în comunicat.
ONG-urile, singura instituție unificatoare
Conform Barometrului de Încredere Edelman 2025, mediul de afaceri și mass-media sunt instituțiile de la care publicul așteaptă soluționarea problemelor pe care le-au generat. În același timp, ONG-urile sunt percepute ca singura instituție unificatoare.
De asemenea, mediul de afaceri este considerat soluția implicită pentru problemele societale, pe fondul percepției generale că întreprinderile sunt mai competente (+48 de puncte) și mai etice (+29 de puncte) decât guvernul.
Mai mult, mediul de afaceri se bucură de cel mai ridicat nivel de încredere publică (62%), fiind urmat de organizațiile neguvernamentale (58%), guvern (52%) și mass-media (52%).
Companiile sunt percepute ca având atât potențialul, cât și permisiunea publicului de a aborda problemele sociale, cu condiția ca implicarea lor să fie justificată de contribuția proprie la apariția acestor probleme și ca acțiunile lor ar putea să conducă la îmbunătățirea performanței organizației.
„Mediul de afaceri se confruntă cu reacţii negative din partea celor care se opun rolului său de catalizator pentru schimbarea societăţii. Întoarcerea de la o societate resentimentară va necesita un efort interinstituţional pentru a aborda probleme precum integritatea informaţiilor, accesibilitatea, durabilitatea şi viitorul AI”, a evidențiat Richard Edelman.
ONG-urile câștigă încrederea publicului
Conform datelor, organizațiile neguvernamentale au recâștigat o parte din încrederea publică (53% dintre cei cu nivel moderat de nemulțumire, 52% dintre cei cu un nivel ridicat de nemulțumire și 43% dintre cei cu un nivel scăzut de nemulțumire au încredere în ONG-uri).
Acestea sunt percepute ca singura instituție cu un rol unificator în rândul persoanelor profund nemulțumite, fiind totodată instituția cu cel mai mare grad de încredere în acest segment al populației.
În ceea ce privește mass-media, se subliniază așteptarea publicului ca aceasta să prioritizeze furnizarea de informații de calitate în detrimentul conținutului orientat pe click-uri, pentru a facilita luarea deciziilor în cunoștință de cauză.
Alte concluzii ale Barometrului de Încredere Edelman 2025
Barometrul de Încredere Edelman 2025 evidențiază o lipsă semnificativă de încredere în rândul principalelor economii globale. Cinci dintre cele mai mari zece economii ale lumii se situează printre națiunile cu cel mai scăzut indice de încredere: Japonia (37%), Germania (41%), Regatul Unit (43%), SUA (47%) și Franța (48%).
În contrast, națiunile în curs de dezvoltare au un nivel de încredere mai ridicat, cu China (77%), Indonezia (76%), India (75%) și Emiratele Arabe Unite (72%).

Crestere. Sursa foto: Pixabay
De asemenea, în ciuda unei scăderi de 3 puncte procentuale, până la 75%, nivelul de încredere al angajaților în „angajatorul meu” rămâne instituţia unde încrederea este cea mai mare.
Barometrul evidențiază o creștere accelerată a insecurității locurilor de muncă, alimentată de temerile privind impactul globalizării. Procentul angajaților care se declară îngrijorați a crescut față de anul precedent, fiind influențat de factori precum:
- conflictele comerciale internaționale (62%, în creştere cu 5 puncte)
- concurenţii străini (59%, în creştere cu 6 puncte)
- offshoring-ul (54%, în creştere cu 6 puncte)
- o recesiune iminentă (63%, în creştere cu 3 puncte)
- automatizarea (58%, în creştere cu 5 puncte)
- competenţele depăşite (58%, în creştere cu 2 puncte)
De asemenea, o percepție predominantă este că persoanele bogate reprezintă problema, majoritatea respondenților consideră că aceștia evită să plătească o parte echitabilă de impozite (67%) și că egoismul lor este responsabil pentru multe dintre dificultățile existente (65%).
Cea de-a 25-a ediție anuală a sondajului
Barometrul de Încredere Edelman 2025 reprezintă cea de-a 25-a ediție anuală a sondajului realizat de companie. Proiectul, realizat de Edelman Trust Institute, a constat în interviuri online de 30 de minute, efectuate între 25 octombrie și 16 noiembrie 2024. Studiul a inclus peste 33.000 de respondenți din 28 de țări.
Raportul este publicat în luna ianuarie a fiecărui an și analizează o serie de indicatori societali relevanți privind nivelurile de încredere în mediul de afaceri, mass-media, guvern și organizațiile neguvernamentale, contribuind la modelarea conversațiilor și stabilirea agendei pentru anul următor.
Edelman este o companie globală de comunicare, cu 6.000 de specialişti în peste 60 de birouri, oferind strategii de comunicare.