Revoluţia trenurilor de mare viteză ajunge încet în SUA
- Adam Popescu
- 10 octombrie 2010, 13:34
Vor alege americanii, atât de obişnuiţi să îşi conducă propriile maşini, alternativa unei călătorii cu trenul de mare viteză? Preşedintele Barack Obama crede că da şi susţine construirea mai multor linii de cale ferată în SUA, în ciuda opoziţiei unor republicani.
În Europa şi în Asia, trenurile de mare viteză au ajuns să înlocuiască cu succes avionul, cel puţin pe unele rute. În SUA, această alternativă de călătorie se află abia la început. Administraţia Obama a anunţat însă că este dispusă să investească între opt şi 13 miliarde de dolari în dezvoltarea infrastructurii de cale ferată, ca parte a programului de stimulare a economiei, în contextul crizei financiare şi economice, scrie publicaţia Der Spiegel.
Oficialii de la Washington cred că trenurile de mare viteză vor prelua o parte din traficul aerian şi din cel de pe şosele, reducând în acelaşi timp consumul de petrol. În plus, spun aceştia, proiectele majore vor oferi mii de noi locuri de muncă într-un moment în care şomajul a ajuns la cote ridicate.
Administraţia de la Washington a identificat 13 rute posibile pentru trenurile rapide, dispuse pe întreg teritoriul ţării, din Florida până în California. Florida se pregăteşte deja să accepte oferte pentru viitoarea cale ferată de mare viteză. Nu mai puţin de 38 de companii de profil s-au declarat interesate să participe la proiect. Linia va merge de la Tampa la Orlando şi, dacă ar începe în 2012, proiectul ar putea fi finalizat până în 2015.
O factură de până la un trilion de dolari În ianuarie, Florida a primit din fonduri federale 1,25 de miliarde de dolari şi speră să obţină încă 1,12 miliarde, bani necesari pentru întreg proiectul, potrivit Departamentului pentru Transporturi. Costul tuturor liniilor propuse de Administraţia Obama este însă astronomic - cu estimări între mai multe sute de miliarde şi un trilion de dolari. Numai ruta planificată în California, care ar lega Los Angeles de San Francisco, ajunge la aproximativ 45 de miliarde, potrivit estimărilor oficiale.
În calea liniilor de mare viteză nu stau numai costurile financiare, ci şi unii republicani, iar situaţia este complicată de apropiatele alegeri parţiale din luna noiembrie. În Wisconsin, guvernatorul democrat Jim Doyle, un susţinător al proiectelor prezidenţiale, a anunţat deja un acord cu producătorul spaniol de trenuri Talgo, care va amplasa o facilitate de asamblare a vagoanelor în Milwaukee. Wisconsin va primi de la bugetul federal o sumă de 810 milioane de dolari pentru construirea căii ferate care ar urma să meargă de la Milwaukee la Madison.
Candidaţii republicani pentru postul de guvernator al statului nu văd însă cu ochi buni venirea trenului. Unul dintre aceştia, Scott Walker, apreciază că proiectul este mult prea scump, că guvernul federal cheltuie banii în vreme ce şoselele se deteriorează, şi că sprijinul publicului pentru linia de cale ferată este sub 50%. Walker a realizat şi un site, notrain.com, pe care duce o campanie împotriva acestei linii.
Fantomele războiului Mai multe firme străine, printre care Bombardier şi Siemens, speră acum să ofere americanilor trenurile de mare viteză care vor merge pe liniile cu pricina. Cele două companii şi-au manifestat deja interesul pentru cel mai avansat proiect, cel din Florida.
Canadienii de la Bombardier, scrie publicaţia germană, au deja experienţă pe piaţa americană. Ei au produs vagoanele pentru prima linie americană de mare viteză, Acela Express, care operează de aproximativ 10 ani între Washington şi Boston.
Un congresman american din Florida a anunţat recent că îl invită pe directorul SNCF - compania publică franceză de cale ferată, care încearcă să obţină un contract în SUA - la o audiere publică pentru a explica rolul jucat de această companie în transportarea evreilor către "lagărele morţii", în timpul celui de-al doilea Război Mondial.
Democratul Ron Klein, care a cerut iniţierea unei legi ce ar putea împiedica acordarea contractului către SNCF în statul Florida, i-a scris CEO-ului Guillaume Pepy spunându-i că speră să accepte invitaţia la o audiere la care vor mai lua parte experţi pe tema Holocaustului, istorici şi supravieţuitori. Pepy a declarat la rândul său că SNCF va oferi părţii americane toate informaţiile privind rolul companiei în timpul deportărilor, dar a reamintit că, sub ocupaţia nazistă, mii de angajaţi ai SNCF au fost ucişi.
În California, guvernatorul Arnold Schwarzenegger a blocat, recent, un act legislativ care cerea SNCF să dezvăluie dacă a transportat evrei către lagăre şi să detalieze eventualele despăgubiri plătite supravieţuitorilor sau familiilor.
Citiţi şi:
- Cu trenul de la Londra la Beijing, în 48 de ore