Ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun, nu exclude o posibilă revizuire a modului de evaluare a performanțelor în clasele primare. Ministrul a declarat că părinții și învățătorii cer reintroducerea sistemului de evaluare bazat pe note, nu descriptori.
Dan Perciun a precizat, însă, că este nevoie de discuții ample privind impactul acestei schimbări și validarea eficacității sale în practică.
„Noi ne întâlnim destul de frecvent cu părinții în ultima perioadă și cu cadrele didactice și există această solicitare din ambele părți. Noi credem că e nevoie de studii care să arate dacă această schimbare care s-a făcut cu 10 ani în urmă a produs rezultatele scontate și să înțelegem în esență dacă a făcut mai bine sau nu”, a spus Perciun la tv8.md.
Ministrul a explicat că decizia de a renunța la note în clasele I-IV a fost motivată de dorința de a pune accent pe experiența de învățare și recunoașterea potențialului individual al fiecărui elev, în detrimentul unei competiții distructive între aceștia:
„Este o alegere ideologică, pornește de la preocuparea pentru bunăstarea copilului și din dorința de a nu pune accentul pe testare, examinare, dar pe experiența de învățare și de a nu inhiba sau a genera o concurență distructivă între elevi, de a recunoaște potențialul fiecăruia. Modalitatea aceasta de evaluare are o filozofie în spate”.
Revenirea la note. Șocul din clasa a VI-a
Perciun a subliniat necesitatea unei dezbateri ample privind revenirea la note și eficacitatea acestei schimbări în practică:
„Acum noi avem prima generație cu descriptori care o să ajungă la examenul de clasa a XI-a, să vedem și performanțele școlare. Merită o discuție largă dacă acea ambiție care a existat când s-a făcut această schimbare se validează sau nu în practică. Și pentru părinți e un șoc foarte mare în clasa a VI-a când copilul până atunci avea foarte bine și brusc are nota 6 și atunci e un semnal de alarmă”, a mai spus Dan Perciun.
Rezultatele elevilor din clasele primare sunt apreciate în baza unor descriptori din 2015, atunci când au fost făcute modificări la Codul Educației. În funcție de nivelul atins, elevilor le sunt acordate calificativele: suficient, bine, foarte bine, dar și diverse simboluri, precum soare, inimioare, albinuțe, furnicuțe.