„Restul e tăcere” şi la Paris

„Restul e tăcere” şi la Paris

Filmul „Restul e tăcere”, în regia lui Nae Caranfil„ a stârnit în capitala Franţei hohote de râs, aplauze şi întrebări din partea celor peste 200 de spectatori veniţi la deschiderea festivalului filmului românesc ce are loc între 7 şi 14 aprilie la cinematograful Le Nouveau Latina din Paris.

„Veţi vedea filmul unui film de care n-a auzit nimeni, filmat într-o ţară de care n-a auzit nimeni” i-a provocat Nae Caranfil pe spectatorii francezi şi români atraşi de prima proiecţie din cele 15 promise timp de o săptămână de cea de-a treia ediţie a Festivalului Le Paris du cinema roumain. „Sunt importante reacţiile atât de calde ale publicului, mai ales că nu erau cu toţii români. Nae Caranfil a făcut un film foarte bogat în nuanţe, dar ele au ajuns se pare şi la spectatorii francezi din sală, mai puţin familiarizaţi cu realităţile româneşti”, a spus actriţa Anamaria Marinca, preşedinta de onoare a festivalului parizian. Nae Caranfil a mărturisit că „Restul e tăcere”  a avut o naştere dificilă şi lungă dar şi-a purtat în buzunar scenariul timp de 20 de ani. „Scenariul l-am scris cu 20 de ani în urmă în timpul regimului Ceauşescu”, a răspuns Nae Caranfil curiozităţii unui spectator francez. „Dar am ştiut de la început că povestea realizării filmului «Independenţa României» de Grigore Ursache, la începutul secolului XX, când cinema-ul nu era încă o artă, ci o ocupaţie ruşinoasă, va fi una despre relaţia dintre realizator şi producător, dintre talent şi bani, chiar dacă nu exersasem încă, pe propria piele, complicaţiile acestei meserii.”

„Pepitele de aur” din Noul Val

Apreciat de critici şi din ce în ce mai premiat la competiţii internaţionale, filmul românesc devine un fenomen care începe să stârnească interesul producătorilor străini, în căutarea „pepitelor de aur” din noul val. „Este uimitor cât de mulţi cineaşti tineri talentaţi există în România, a apreciat Marie Pierre Macia, directorul casei independente de producţie MPMfilm din Franţa. „Tot talentul este până la urmă să fie puşi în valoare pe plan internaţional, să fie văzuţi la timp de producători, să beneficieze de o strategie abilă pentru a intra în competiţii şi a fi distribuiţi.”

Filmul „Pescuit sportiv” de Adrian Sitaru, la prezentarea căruia sunt invitaţi, sâmbătă, 11 aprilie, regizorul şi actriţa Maria Dinulescu, a avut şansa să fie „salvat” la timp de coproducătorii francezi. „L-am descoperit pe Adrian Sitaru într-un moment când filmul său se blocase pentru că nu mai avea bani”, a povestit Marie Pierre Macia. „Am contribuit la finanţarea postproducţiei şi la viaţa internaţională a filmului «Pescuit sportiv», care de curând a rulat, bineînţeles, la Paris, dar mai ales a fost selecţionat în competiţii, la Roma, Locarno, Veneţia, Buenos Aires, Toronto, Salonic, fiind distins în mai multe rânduri cu premiul pentru cea mai bună actriţă şi cel mai bun scenariu. Era un film sortit pieirii, dar ne-am implicat pentru că moneda forte a fost talentul regizorului. Acum Adrian Sitaru lucrează la al doilea său film”, a adăugat producătoarea franceză, care, cu experienţa mai multor ani de realizare a selecţiei pentru secţiunea Quinzaine des realisateurs de la Cannes, i-a susţinut cu entuziasm la debutul lor pe Cristi Puiu sau Cristian Mungiu.

Expoziţie de Horaţiu Mălăele

Succesul noului val de cineaşti şi actori români în străinătate se datorează în bună măsură prospeţimii pe care o aduce lumea românească decupată cinematografic de voci tinere, după decenii de tăcere cauzate de regimul totalitar. Preşedinta de onoare a ediţiei din acest an a festivalului e convinsă că, pe lângă „exotismul” filmului românesc, contează în aceeaşi măsură profesionalismul cineaştilor, realizatori sau actori. „Arta cinematografică e un limbaj universal, dar subliniez faptul că am învăţat acest limbaj în România”, a explicat Anamaria Marinca, solicitată să joace din luna iulie într-o piesă de Sarah Kane pe scena unui teatru londonez. „Eu sunt un actor format în şcoala românească de teatru, nici măcar la Bucureşti, ci la Iaşi. Acolo am primit informaţiile despre această meserie şi apoi n-am făcut decât să la folosesc, în România sau în alte ţări din Europa. Restul e tăcere”, a adăugat  actriţa care va însoţi, alături de Vlad Ivanov, proiecţia celebrului „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, de Cristian Mungiu, prezentat la Le Nouveau Latina mâine.

Alte prezenţe în festival: Horaţiu Mălăele („Nunta mută”), care expune la cinematograful Le Nouveau Latina „Graphicature”, o serie de opere grafice şi caricaturi, Anca Damian („Întâlniri încrucişate”), Marian Crişan şi Alexandru Solomon („Război pe calea undelor”), Nicolae Mărgineanu („Schimb valutar”). A treia ediţie a Festivalului „Le Paris du cinema roumain” este organizată de asociaţia Art Roumain, Le Nouveau Latina şi Centrul Naţional al Cinematografiei, cu sprijinul Institutului Cultural Român din Paris.

CITIŢI ŞI:

Ecran parizian pentru filmul românesc

Ne puteți urmări și pe Google News