Care e situația la punctele de frontieră din Republica Moldova: contrabandă și treceri ilegale

Tiruri. Sursa foto: captura video

Având în vedere posibilitatea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană, Igor Talmazan, șeful Serviciului Vamal, a analizat care e situația punctelor de frontieră din Republica Moldova și a punctat cât de modernizate sunt vămile.

Igor Talmazan susține că numărul celor care au trecut în Republica Moldova de la începutul războiului a crescut semnificativ. Potrivit acestuia, în contextul actual, cele mai multe presiuni au fost asupraAeroportului Internațional Chișinău, unde s-a dus un „război hibrid”.

Blocaje la vămile din Republica Moldova din cauza alertelor de pe Aeroportului Chișinău

„A fost un război hibrid și au fost alarme cu bombă, care majoritatea dintre ele au fost false și care au perturbat acest trafic. Care a fost rezultatul: o mare parte dintre conaționali și dintre cetățenii străini, inclusiv ucraineni, au optat pentru aeroporturile din România, în special aeroportul din Iași, și toate aceste circumstanțe au mărit traficul la frontieră.

Posturile noastre vamale de frontieră au fost construite în timp și ele lucrau la capacitate care asigurau maxim necesar, iar când a fost un val de acesta de 50 % desigur că s-au creat anumite blocaje și cum nu vom încerca noi să gestionăm dacă la o anumită perioadă sau la un anumit post vamal este un număr foarte mare de autoturisme, și un număr mare de cetățeni care doresc să traverseze, oricum se creează anumite rânduri, blocaje”, a declarat șeful autorității vamale.

Conform declarațiilor sale, activitatea vameșilor de la postul vamal de la aeroport nu a fost atât de afectată, deoarece declanșarea alarmelor presupunea un protocol specific.

În schimb, activitatea posturilor vamale de frontieră a fost grav afectată, deoarece numărul persoanelor care traversau frontiera a crescut semnificativ. Alarmele perturbau programul zborurilor, determinând întârzieri, iar oamenii erau îngrijorați, chiar dacă alarmele erau false.

Acest aspect, spune Igor Talmazan, a dus la o scădere a numărului cetățenilor care alegeau cursele aeriene din Republica Moldova, majoritatea optând pentru zborurile din Iași sau București. Ca rezultat, au apărut în lanț alte probleme și provocări.

Republica Moldova. Sursa foto: Dreamstime.com

Războiul din Ucraina a crescut cazurile de contrabandă la frontieră

Șeful autorității vamale a subliniat că datele constante prezentate de Poliția de Frontieră din Republica Moldova indică o creștere semnificativă a migrației ilegale. Se înregistrează constant descoperiri, în special în zona liniei verzi, având în vedere că frontiera moldo-ucraineană este terestră și, astfel, mai ușor de traversat.

Există un număr semnificativ de cetățeni ucraineni care evită înrolarea în armată și aleg să migreze ilegal.

Igor Talmazan a menționat și că a crescut numărul de cazuri de contrabandă la frontieră moldo-ucraineană.

„După datele pe care le avem noi, ele au crescut, desigur, dar a crescut și contracararea acestui fenomen, și depunem eforturi în acest sens. De exemplu, contrabanda la ieșirea din țară, atunci atât și datele noastre, cât și ale părții ucrainene nu arătă indici masivi de creștere, dar sunt indici mai mari și iarăși, aici, cumulativ sunt mai multe circumstanțe.

Toată tipurile de mărfuri care sunt întrebate și tot ceea ce trezește interes economic. Noi ne focusăm pe mărfurile puternic impozitate sau mărfurile accizate: vorbim de alcool, de produse de tutun și alte mărfuri care prezintă un interes economic sporit, iar acum deja, și țigările electronice care au luat amploare, și deja sunt mărfurile de larg consum care iarăși există intenția de a nu le declara, și de a le comercializa pe piață”, a declarat șeful structurii.

Acesta a admis că sunt problem de integritate i în cadrul Serviciului Vamal, iar contrabandiștii beneficiază uneori de protecție din partea statului. Cu toate acestea, există și angajați care își fac treaba cum trebuie.

Cetățenii, sfătuiți să nu mai dea mită la vămile din Republica Moldova

Igor Talmazan îi roagă pe cetățeni să nu mai susțină actele de corupție și să dea mită în vămi, după ce a fost întrebat despre cum e combătut acest fenomen de la frontiere.

Referindu-se la cozile kilometrice de camioane de la unele puncte de trecere a frontierei moldo-române, Igor Talmazan a spus că echipa guvernamentală din Republica Molodva a venit cu un proiect privind introducerea sistemului de programare  anticipată.

De asemenea, Ministerul Infrastructurii Drumurilor și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova a elaborat o aplicație în acest sens.

„Este o soluție temporară deoarece Serviciul Vamal, în paralel, lucrează împreună cu USAID la elaborarea conceptului clasic de rânduri electronice care presupune și existența unei infrastructuri adiacente postului vamal, adică niște parcări construite pentru staționarea camioanelor.

Construcția parcărilor nu ține de competența Serviciului Vamal, dar ele sunt costisitoare și uite faptul că țara noastră a primit aviz pozitiv privind startul negocierilor de aderare la UE ne va ajuta să identificăm mijloace financiare pentru construcția lor în adiacentul posturilor vamale pentru a forma acele rânduri electronice chiar și cu posibilă programare, și acordare a priorității.

Între timp ca măsură provizorie va fi programarea anticipată, dar din start vă spun că în unele țări această formulă nu prea a lucrat”, a spus acesta într-un interviu pentru Adevărul.

Republica Moldova în UE. Sursa foto. EVZ