Uniunea Europeană înăsprește regulile pentru producătorii de electrocasnice. Reparația, obligatorie

Electrocasnice. Sursa foto: Arhiva EVZ

Reprezentanții Parlamentului UE și cei ai statelor membre au ajuns la un acord privind obligația producătorilor de a repara unele produse, printre care electrocasnicele și dispozitivele electronice de zi cu zi, cum ar fi telefoanele mobile, la cererea consumatorilor, în viitor.

Noua lege implică faptul că oamenii ar trebui să aibă posibilitatea de a contacta direct producătorul pentru reparații, chiar dacă au cumpărat produsul de la un retailer.

Perioada de garanție legală va fi extinsă cu un an pentru dispozitivele care au fost reparate.

Reparații gratuite pentru electrocasnice

Producătorii sunt obligați să păstreze piesele de schimb disponibile și să le pună la dispoziția atelierelor independente.

Anumite categorii de produse, cum ar fi mobilierul sau căștile, vor fi exceptate de la reparații, care încă trebuie să fie elaborată în detaliu.

Aprobarea oficială a proiectului trebuie încă obținută din partea Parlamentului UE și a statelor membre, însă având în vedere consensul deja atins, acest lucru va fi probabil doar o formalitate.

„Nu ne mai putem permite să trăim într-o societate de uz casnic”, a declarat negociatorul Parlamentului UE René Repasi.

Fiecare an, consumatorii din Europa generează aproximativ 35 de milioane de tone de deșeuri, deoarece produsele nu sunt reparate și sunt înlocuite cu bunuri noi. Această cantitate enormă de deșeuri este completată de emisiile dăunătoare provenite din producția de bunuri noi.

Reparații electrocasnice. Sursa foto: Andrey Popov | Dreamstime.com

Acordul UE pentru promovarea reparației bunurilor de consum

Uniunea Europeană laudă acordul politic intermediar atins la 1 februarie între Parlamentul European și Consiliu cu privire la propunerea Comisiei din martie 2023 referitoare la regulile comune pentru promovarea reparației bunurilor destinate consumatorilor, inclusiv a electrocasnicelor.

Odată cu adoptarea lor, noile reguli vor introduce un nou „drept de reparare” pentru consumatori, extinzându-se atât în cadrul garanției legale, cât și dincolo de aceasta.

Prin urmare, aceste reparații vor deveni mai accesibile și mai convenabile pentru consumatori, inclusiv a electrocasnicelor, în loc să le înlocuiască pur și simplu cu altele noi.

Această măsură va genera economii pentru consumatori, va încuraja economia circulară și va susține obiectivele consumului durabil și ale Pactului ecologic european prin reducerea deșeurilor.

Când se confruntă cu un defect acoperit de garanție, consumatorii vor beneficia de o prelungire a perioadei de garanție legală cu un an dacă optează să-și repare produsele.

După expirarea garanției legale, consumatorii vor putea solicita reparații mai accesibile și mai convenabile pentru defectele acelor produse care ar trebui să fie tehnic reparabile (cum ar fi tabletele, smartphone-urile, dar și electrocasnicele precum mașinile de spălat și mașinile de spălat vase).

Producătorii vor fi obligați să ofere informații despre serviciile lor, inclusiv prețuri orientative pentru cele mai comune tipuri de reparații.

Electrocasnice. Sursa foto: Dreamstime.com

Producătorii nu vor avea voie să folosească piese second-hand la reparații

Noile reguli vor garanta că piesele de schimb pentru bunurile care sunt tehnic reparatorii vor fi disponibile la un preț rezonabil.

În plus, producătorilor le va fi interzis să impună bariere contractuale, hardware sau software care să împiedice utilizarea pieselor de schimb second-hand, compatibile sau produse prin imprimare 3D de către reparatorii independenți.

De asemenea, noile norme convenite vor obliga statele membre să implementeze cel puțin o măsură de promovare a reparațiilor, cum ar fi acordarea de bonuri de reparații, alocarea de fonduri pentru reparații sau sprijinirea inițiativelor locale de reparații.

Aceste măsuri pot beneficia de sprijin financiar din partea Uniunii Europene, așa cum s-a întâmplat deja în unele state membre.

Totodată, noile reguli prevăd instituirea unei platforme europene de reparații, care va facilita consumatorilor găsirea reparatorilor potriviți prin intermediul unor facilități de căutare convenabile.

Această platformă va fi disponibilă pentru reparatori, mulți dintre aceștia fiind întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri), pentru a-și promova serviciile, potrivit ziarulromânesc.de.