"Rendez-vous" cu Rodica Popescu-Bitanescu

"Rendez-vous" cu Rodica Popescu-Bitanescu

Actrita aduce pe scena, la Teatrul National din Bucuresti, 13 personaje din scrisorile lui Tudor Musatescu.

Actrita Rodica Popescu-Bitanescu, de 42 de ani pe prima scena a tarii, aduce publicul, la acest sfarsit de saptamana, in doua dintre salile Teatrului National.

Ea a jucat in premiera, vineri seara, la Sala 99, „Rendez-vous”, un spectacol pe texte de Tudor Musatescu, premiat pentru creatie in 1995 atat in Capitala, cat si la Buzau si Vaslui. Acum, actrita, ajutata de regizorul Victor Moldovan, a reluat vechiul spectacol, construit din sase scrisori, si i-a adaugat altele sapte.

Pe langa noua premiera, spectacolul „Cinci femei de tranzitie”, regizat de Rodica Popescu-Bitanescu, cu un text scris si cu unul dintre roluri interpretat tot de ea, urca astazi, de la 19.00, pe scena de la Sala Mare a Teatrului National. In mod obisnuit, spectacolul se joaca la Sala Atelier, cu casa inchisa de patru ani, dupa cum povesteste chiar actrita.

O singura actrita, 13 personaje

In „Rendez-vous”, Rodica Popescu-Bitanescu trece prin 13 povesti, iar pentru fiecare dintre ele trebuie sa-si schimbe hainele de scena. Comedia nascuta din dramele personajelor leaga aceste momente intre ele.

„Este un spectacol care va ramane toata viata in repertoriul meu. Acum am 13 personaje, atat de contemporane si de adevarate pe cat sunt de triste in comedia lor”, explica actrita. In niciun moment, ea nu pierde contactul cu publicul, pentru ca isi „schimba” personajul in spatele unui ecran, cu tehnica umbrei chinezesti.

„Asa, publicul imi simte orice respiratie”, povesteste Bitanescu. Cat despre scrisorile pe care a optat sa le joace, le-a ales intrucat: „Numai Musatescu putea sa scrie o satira in varful penitei atat de fin facuta, dar si acida in acelasi timp”.

Chiar daca in acest spectacol, pregatit in jumatate de an, ea face un mare efort actoricesc, actrita  spune ca are, in ultimul timp, mai mult succes ca dramaturg decat ca actrita. Despre „Cinci femei de tranzitie”, cu premiera in 2003, povesteste ca l-a scris pentru colegele ei, cu situatii culese din viata de zi cu zi.

Persoana practica

„Lumea vine sa-l vada a doua si a treia oara acum”, spune actrita despre spectacolul „Cinci femei de tranzitie”, cu care se mandreste cel mai tare. Piesa a scris-o fiind inspirata de discutiile zilnice, de la cele din tramvai la cele avute la o cafea. Bitanescu crede ca de aici i se trage si succesul, pentru ca spectatorii isi regasesc problemele pe scena, spuse cu un umor de calitate. 

Reusita cu aceasta piesa a convins-o pe actrita care s-a descoperit dramaturg sa continue sa scrie. Pe langa scris, muzica clasica ii ocupa timpul acasa. „In fiecare sambata, cand sunt libera, ascult Radio Romania Muzical”, povesteste actrita.

Deplasarile nu i-au placut niciodata, nici excursiile la munte. Prefera marea, dar nu se declara romantica. „Sunt o persoana practica, dar foarte sensibila la ce se intampla in jurul meu”, explica ea. Doua tari la malul marii i-au placut mai mult. Israelul, cu desertul lui uscat, dar oamenii calzi si generosi, cum ii descrie ea, si Suedia, cu padurile enorme si marea calma. Aceasta din urma i se pare cea mai linistita si sigura tara.

De la Iasi la Bucuresti

Traseul artistic si l-a inceput la Iasi, unde a primit repartitie imediat dupa absolvire. Pentru ca luase nota 10 la examenul final trebuia sa primeasca post la unul dintre teatrele nationale si asa a ajuns la Iasi. Bitanescu marturiseste ca i-a fost greu acolo, departe de familia din Bucuresti. „Salariile erau mici, mai trebuia sa-i ajut si pe cei de-acasa”, isi aminteste ea.

Totusi, acolo l-a vazut in ultimul lui an pe actorul Miluta Gheorghiu, apreciat drept cel mai bun interpret al coanei Chirita, in travesti. „De la el am invatat ca un actor cu har de la Dumnezeu poate sa se joace cu publicul”, povesteste actrita.

In 1965 si-a asigurat, prin concurs, un post la Teatrul National din Bucuresti. Aici a si ramas pana in prezent si a cunoscut actori precum Eugenia Popovici, Ion Fintesteanu si Grigore Vasiliu Birlic, de la care spune ca „a furat” meserie.

Soacra pe ecran

Obisnuita si cu ecranul, Rodica Popescu-Bitanescu a aparut, in ultimii ani, in mai multe seriale de televiziune: „Casatorie de proba” (Acasa TV), „Cuscrele” (National TV), „La bloc” si „Meseriasii” (Pro TV).

A jucat in aceste productii pentru ca i-au placut rolurile. In primul dintre serialele enumerate a avut rolul unei soacre, care i-a solicitat toata fantezia, dupa cum declara chiar ea.

Cu rolul din „Cuscrele” i-a  placut pentru ca a trecut de la comedie la drama si chiar la tragedie, astfel ca a trebuit sa-si compuna rolul foarte bine. Iar despre cele de la Pro TV, Bitanescu povesteste ca erau foarte bine scrise.

Teatru si film

Debut cu Gopo

> Absolventa a Institutului de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti in 1960, Rodica Popescu-Bitanescu s-a nascut in 1938, la Rasuceni, judetul Ilfov. Din 1965 joaca la Teatrul National din Capitala, dupa cel din Iasi si dupa Teatrul „Barbu Delavrancea” din Bucuresti. Debutul cinematografic l-a avut in „Comedia fantastica”, de Ion Popescu-Gopo, in 1975. Au urmat roluri pe ecran in productii precum „Premiera”, „Eu, tu si Ovidiu”, „Coana Chirita” si „Secretul lui Nemesis”.

Ne puteți urmări și pe Google News