Relocarea într-un alt oraș poate reprezenta o adevărată provocare. Înainte de a face pasul, majoritatea românilor țin cont de nivelul de trai al locului în care își vor muta domiciliul. Totodată, aspectele legate de noua locuință, sau poziționarea acesteia față de punctele cheie din oraș sunt alte două criterii luate în calcul. Potrivit unui studiu al Institutului pentru Orașe Vizionare, oportunitățile de relaxare constituie un detaliu esențial pentru români.
Oportunitățile de relaxare, aspect principal pentru cei care vor să se mute într-un alt oraș
Institutului pentru Orașe Vizionare a lansat Indexul de Atractivitate Urbană. Acest studiu reflectă opiniile rezidenților și non-rezidenților privind atractivitatea unui oraș. Analiza a inclus și evaluarea a 11 factori care influențează atractivitatea unui oraș pentru mutare/locuire.
Potrivit realizatorilor studiului, oportunitățile de petrecere a timpului liber s-au dovedit a avea cea mai mare importanță relativă în explicarea atractivității. Mai mult, acest criteriu a depășit factori importanți precum locurile de muncă bine plătite sau infrastructura de bază. De altfel, prima parte a acestui studiu a arătat că divertismentul are un rol important pentru rezidenți și non-rezidenți.
„Divertismentul cea mai mare importanță relativă in performanța unui oraș. În noul Index de Atractivitate Urbană, bazat pe percepțiile publicului, s-a confirmat aceeași tendință: opțiunile de petrecere a timpului liber au cea mai mare importanță relativă înpercepția atractivității unui oraș. De asemenea, analiza a arătat o corelație semnificativă între componenta de 'Vibrație'/‘Divertisment’ din Indexul de Performanță și componentele atractivității, cum ar fi intenția de mutare și calitatea vieții, subliniind astfel legătura strânsă dintre percepția publicului și datele obiective despre orașe.” a declarat Florian Filat, Director Executiv al Institutului pentru Orașe vizionare.
Infrastructura, pe locul al doilea
Conform coordonatorului Indexului de Atractivitate Urbană, infrastructura ocupă poziția a doua la capitolul criteriilor. De asemenea, pe locul trei se află capacitatea infrastructurii de a încuraja creativitatea și inovația.
„Importanța opțiunilor de petrecere a timpului liber și a infrastructurii scoate în evidență faptul că atractivitatea urbană este explicată prinaspecte care influențează direct și imediat viața cotidiană a oamenilor. De la drumuri bine întreținute și utilități esențiale, până la accesul facilla facilități recreative, aceste elemente au un impact semnificativasupra modului în care este perceput orașul.", a adăugat Florian Filat.
Intenția de mutare într-un alt oraș, în strânsă legătură cu aceste aspecte
Studiul realizat de IOV aduce în prim plan o corelație între intenția de mutare într-un oraș și modul în care oamenii percep calitatea vieții. De altfel, municipiile cu o calitate a vieții ridicată sunt căutate de cei care vor să își schimbe domiciliul.
„Într-o lume urbană tot mai competitivă, atractivitatea unui oraș depinde nu doar de economia sa, ci și de capacitatea acestuia de a răspunde nevoilor emoționale și sociale ale locuitorilor. Orașele care investesc în cultură, divertisment și recreere nu doar devin mai atractive , dar își consolidează performanța generală. Aceste orașe reușesc să atragă oameni printr-o combinație de experiențe zilnice pozitive și oportunități de recreere, care sunt esențiale pentru calitatea vieții. Putem afirma ca timpul liber și divertismentul sunt nu doaraspecte periferice, ci piloni centrali ai unui oraș de succes. În plus, locuitorii orașelor din România par să pună un accent mai mare pe nevoi superioare, ceea ce indică o tendință de a evalua calitatea viețiidintr-o perspectivă mai cuprinzătoare, care depășește stabilitatea economică și include satisfacția emoțională și socială", a explicat Felix Tătaru, Președintele Institutului pentru Orașe Vizionare.