Portul măștii, controlul temperaturii, dezinfectarea avioanelor: Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO) a publicat, luni, o serie de recomandări sanitare pentru transportul aerian, sector foarte afectat de pandemia Covid-19.
Acest protocol sanitare este rodul muncii unei „task force” internațională pusă în practică de ICAO, în colaborare cu numeroase organizații precum OMS sau puternica Asociație Internațională a Transportului Aerian (IATA), cu care nu trebuie confundată ICAO.
Raportul acestui „grup de lucru privind relansarea aviației după criza Covid-19” urmează să fie aprobat de Consiliul ICAO, organul său executiv.
Directorul general al IATA Alexandre de Juniac a dezvăluit principalele măsuri propuse de acest „ghid pentru bune practici”.
Recomandările se vor un „cadru” care vizează siguranța atât a pasagerilor, cât și a personalului, pe aeroporturi și la bordul aeronavelor.
Călătorul trebuie să prezinte, la sosirea la aeroport, o declarație de sănătate și să fie supus unui prim control de temperatură, sugerează ICAO.
Ar trebui favorizat check-in-ul online înainte de a ajunge la aeroport, iar punctele de control de securitate ar trebui să fie reproiectate pentru a limita contactul fizic și cozile.
Purtarea unei măști sau a unei acoperitori pentru față trebuie să fie obligatorie în interiorul terminalului, unde trebuie respectată o distanță fizică de cel puțin un metru, precum și la bordul aeronavelor.
Odată ajunși în aeronavă, pasagerii trebuie să își păstreze masca și să se miște cât mai puțin în timpul zborului, evitând cozile la toaletă, pentru a nu risca contaminarea altor pasageri.
Însă ICAO nu pledează pentru suprimarea unui loc din două pentru a asigura distanța fizică, un sistem denunțat de industria de profil care îl consideră o amenințare la rentabilitatea sa.
Cu toate acestea, organizația solicită ca oamenii să fie „cât mai depărtați” unul de celălalt, în funcție de „gradul de ocupare” al aeronavei.
De asemenea, recomandă ca alimentele de la bord să fie preambalate și ca aeronava să fie dezinfectată în mod regulat.
Noi verificări ale temperaturii pasagerilor trebuie, de asemenea, să fie efectuate la sosire.
Aceste măsuri nu vor avea character obligatoriu, dar au făcut obiectul unui consens larg care le va oferi „o autoritate care va face referință mondială, pentru prima dată pe acest subiect de la criza Covid-19”, a explicat, pentru AFP, Philippe Bertoux, reprezentantul Franței la Consiliul ICAO, care a condus dezbaterile „grupului de lucru”.
„Aceste măsuri vor facilita o reluare sigură și durabilă a transportului aerian, aceasta printr-un parteneriat strâns între sectoarele aviației și sănătății, ilustrat prin participarea activă a OMS la activitatea noastră de reglementare", a spus Bertoux.
Raportul supus aprobării Consiliului prezintă mai pe larg „o strategie de reluare a transportului aerian internațional”, care trece prin cea mai gravă criză din istoria sa, potrivit agenției.
Schimbările impuse sectorului aviației pentru combaterea epidemiei sunt cele mai semnificative după măsurile de consolidare a securității care au fost luate în urma atacurilor teroriste din 11 septembrie 2001 în Statele Unite.
Pentru a putea reporni după ce a fost pus la pământ și îngenuncheat financiar, sectorul transportului aerian a cerut o armonizare a normelor pentru a-i asigura pe pasagerii și țările lumii care și-au închis granițele în speranța de a opri răspândirea pandemiei.
ICAO estimează că pandemia Covid-19 ar putea reduce cu 1,5 miliarde numărul pasagerilor pe cursele aeriene până la sfârșitul anului.