În majoritatea magazinelor mari au loc des incidente de acest gen. Clienții pot deteriora sau distruge anumite produse de pe rafturi, neștiind care pot fi consecințele acestei acțiuni. În unele cazuri, proprietarii de supermarketuri nu îi pot obliga să achite daunele.
Reguli în supermarketuri. Clienții pot fi trași la răspundere doar în anumite situații
Cumpărătorii care deteriorează din greșeală produse de pe rafurile unor supermarketuri precum Lidl, Kaufland, Mega Image sau Auchan pot fi trași la răspundere în anumite situații.
Fiecare lanț de magazine are propria politică legată de acest context. Astfel, consecințele pot varia în funcție de aceste aspecte. Fie din neatenție, fie din cauza nerespectării măsurilor de securitate de la raft, clienții pot ajunge să deterioreze unele produse.
Ce trebuie să respecte comercianții
Legea prevede ca raioanele cu produse fragile să aibă o măsură de protecție în plus. De asemenea, prevederile care fac referire la amplasarea mărfurilor pe raft includ și reguli legate de distanța dintre rafturi .
Astfel, comercianții trebuie să asigure o distanță de cel puțin 1,4 metri dintre rafturi. Regula se schimbă dacă supermarketurile sunt mai mari.
Proprietarul are obligativitatea de a proteja produsele de la raft, însă trebuie să țină cont și de siguranța clienților. Distanța de 1,4 metri este valabilă pentru magazinele cu suprafețe de până la 100 de metri pătrați. De asemenea, proprietarii trebuie să asigure o distanță de 1,6 metri în cazul unităților comerciale cu suprafața de până la 150 de metri pătrați.
În cazul hipermarketurilor, cu suprafața de maxim 400 de metri pătrați, distanța dintre rafturi trebuie să fie între 2 și 2,5 metri.
Reguli pentru clienții care ajung în supermarketuri
La raioanele cu băuturi, proprietarii trebuie monteze o bară specială pentru stabilizarea produselor. În cazul în care această măsură lipsește, clientul nu poate fi obligat să plătească daunele. Totuși, acesta trebuie să înștiințeze personalul legat de orice incident.
Dacă un cumpărător a deteriorat produse și nu poate ajunge la o înțelegere cu proprietarul magazinului, acesta poate solicita cartea de reclamații. Aceștia pot scrie detalii legate de incident. Dacă acesta s-a produs din vina cumpărătorului, el poate fi tras la răspundere.